Analýza využití nákladních automobilů s alternativním pohonem ve vybraném dopravním podniku Autor práce: Bc. Petr Kolář Vedoucí práce: doc. Ing. Ján Ližbetin, PhD. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Vybraný podnik –KAFKA TRANSPORT a.s. –Silniční nákladní doprava – vnitrostátní i mezinárodní –Rok založení 1991 –149 zaměstnanců –Obrat 310 mil. Kč za rok – Cíle práce –Posouzení ekonomické a provozní výhodnosti nasazení silničních nákladních vozidel s pohonem LNG na konkrétní linky pro společnost KAFKA TRANSPORT a.s. Postup praktické části –Výběr tahače na LNG –S ohledem k dlouhodobým zkušenostem a malému výběru mezi ostatními značkami bylo vybráno Volvo FH LNG. –Výběr vhodných tras –Na základě předem stanovených parametrů bylo vybráno 5 tras. –Kalkulace a porovnání nákladů mezi jednotlivými palivy –Vyčíslení a interpretace dosažených výsledků –Diskuse výsledků a návrhy opatření pro společnost KAFKA TRANSPORT a.s. Výsledky práce – Objektivní –Úspora nákladů na PHM se vyruší s vyššími náklady na opravy a na leasing. –Celkové náklady pro soupravy s tahačem na LNG jsou nižší pouze o úsporu nákladů za silniční poplatky. Výsledky práce – Subjektivní –Seřazení tras a návrh rozšiřování flotily –Přepočet nákladů po roce 2023 –Přepočet nákladů po splacení leasingu – Trasa Úspora na 1 soupravu [Kč] Počet souprav Úspora celkem [Kč] Trasa č. 1 – Mladá Boleslav – Wetteren 48 760,- 2 97 520,- Trasa č. 2 – Planá nad Lužnicí – Rastatt 33 012,- 5 165 060,- Trasa č. 3 – Znojmo – Laufen 25 070,- 2 50 140,- Trasa č. 5 – Strančice – Almusaffes 30 467,- 20 609 340,- Celkem za měsíc 922 060,- Tabulka 1 – Úspora nákladů pro soupravy na LNG za měsíc [Kč] Přínos práce –Finanční úspora –Efektivnější využití zdrojů –Ekologický přínos –Efektivnější fungování podniku –Nové příležitosti pro společnost Děkuji za pozornost Bc. Petr Kolář Doplňující dotazy –Vedoucí práce doc. Ing. Ján Ližbetin, PhD. : –Do akej miery budú Vaše návrhy aplikované v podniku? – –Oponent práce Ing. Vladislav Zitrický, PhD. : –Aká je životnosť ťahačov na LNG pohon oproti ťahačom so spaľovacím motorom? –Aká je ochota vedenia spoločnosti používať ťahač s pohonom LNG? –Aká je ochota a záujem vodičov v spoločnosti jazdiť na ťahači s pohonom LNG?