Vliv dopravy na rozvoj území s nízkým osídlením Autor diplomové práce: Bc. Tomáš Opat Vedoucí diplomové práce: Mgr. Vladislav Biba, Ph.D. Oponent diplomové práce: Ing. Jan Vrabel, PhD. České Budějovice, červen 2018 •Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích •Ústav technicko-technologický Důvody k řešení problému uOsobní zájem o danou problematiku u uAktuálnost u uDetailnější poznání regionu z pohledu veřejné dopravy Cíl práce uCílem práce je zjištění vlivu veřejné dopravy na rozvoj oblasti s nízkým osídlením. V rámci práce budou analyzovány faktory, které byly ovlivněny fungující veřejnou dopravou. Metodika práce uSběr dat uAnalýza socioekonomických a demografických faktorů uHodnocení vlivu dopravy pomocí hodnotících kritérií uSWOT analýza uDotazníkové šetření uTvorba návrhů na zlepšení Charakteristika oblasti Dopravní obslužnost regionu Obec Počet spojů do Kralovic Počet spojů z Kralovic Celkový počet spojů Průměrná doba jízdy (min) Počet spojů do Plzně Počet spojů z Plzně Celkový počet spojů Průměrná doba jízdy (min) Mariánský Týnec 7 (5) 6 (5) 13 (10) 3 7 (9) 8 (8) 15 (17) 85 Bukovina 2 (0) 2 (0) 4 (0) 11 2 (0) 1 (0) 3 (0) 87 Trojany 2 (2) 4 (2) 6 (4) 10 3 (4) 5 (4) 8 (8) 89 Řemešín 2 (0) 2 (0) 4 (0) 18 1 (0) 1 (0) 2 (0) 87 Hradecko 2 (0) 3 (0) 5 (0) 7 3 (0) 2 (0) 5 (0) 90 Mladotice 6 (3) 7 (3) 13 (6) 30 6 (5) 8 (4) 14 (9) 73 Černá Hať - - - - - - - - Velká Černá Hať - - - - - - - - Strážiště 1 (0) 4 (0) 5 (0) 45 1 (0) 4 (0) 5 (0) 83 Chrášťovice 4 (0) 4 (0) 8 (0) 51 3 (1) 5 (0) 8 (1) 82 Žihle 3 (6) 4 (8) 7 (14) 33 6 (15) 6 (12) 12 (27) 70 Přehořov 5 (0) 4 (0) 9 (0) 58 4 (0) 5 (0) 9 (0) 84 Odlezly 4 (0) 4 (0) 8 (0) 52 4 (1) 5 (0) 9 (1) 83 Kalec - - - - - - - - Hluboká 1 (0) 1 (0) 2 (0) 46 1 (0) 0 (0) 1 (0) 67 Nový Dvůr 1 (0) 1 (0) 2 (0) 56 1 (0) 0 (0) 1 (0) 80 Kritéria hodnocení vlivu veřejné dopravy na rozvoj území uKritérium počtu obyvatel u uKritérium nezaměstnanosti u uPočet spojů v závislosti na zařazení území do IDP Návrhy na zvýšení kvality VHD I.Víkendové spoje uÚprava linky 460790 Kralovice – Mladotice – Manětín uNávrh nové linky 460795 Mladotice žel. st. – Mladotice, žel. st. uNávrh nových autobusů Stratos LE37 II.Navýšení počtu spojů v pracovní dny na lince 460790 III.Obnovení železnice 162 Mladotice – Kralovice u Rakovníka uZastávka Mariánská Týnice uCyklostezka Zhodnocení návrhu I. uÚprava linky 460790 Kralovice – Mladotice – Manětín uDenní nájezd na lince … 100 km 177 km uDoba jízdy na lince … 43 min 52 min uNávrh nové linky Mladotice, žel. st. – Mladotice, žel. st. uDenní nájezd na lince 97,6 km a doba jízdy na lince 44 min uNávrh nových autobusů u u Linka Autobus Spotřeba paliva l/100 km Délka linky Náklady na jednu jízdu Počet jízd na lince/den Celodenní náklady Celoroční náklady za PHM 460790 SOR C 9.5 20 l/100 km 29,5 km 171,1 Kč 6 1.027 Kč 106.808 Kč Stratos LE37 13,1 l/100 km 29,5 km 112,07 Kč 6 672 Kč 69.888 Kč 460795 SOR C 9.5 20 l/100 km 24,4 km 141,52 Kč 4 566 Kč 5.8864 Kč Stratos LE37 13,1 l/100 km 24,4 km 92,7 Kč 4 371 Kč 3.8584 Kč Zhodnocení návrhu II. uNavýšení počtu spojů v pracovní dny na lince 460790 uPočet spojů na lince … 12 spojů 14 spojů uDenní nájezd na lince … 300 km 359 km u448 Kč Zhodnocení návrhu III. uObnovení železnice Mladotice – Kralovice u Rakovníka uPočet párů vypravovaných vlaků … 1 pár 3 páry uProdloužení železnice Rakovník – Mladotice … 37,7 km 48,8 km uPřestupní uzel v Mladoticích u90 mil. Kč Shrnutí uRegion Kralovicka, Mladoticka a Žihelska uVHD má vliv na rozvoj regionu uÚprava autobusových linek uTyp využívaných autobusů uŽelezniční trať 162 Rakovník – Mladotice uCíl práce byl splněn Doplňující otázky uOponent práce uNa straně 3 Vaší DP popisujete, že mezi veřejnou dopravu se řadí také taxislužba. Je tedy možné, z pohledu pravidel silničního provozu, aby se ve vyhrazeném jízdním pruhu pro autobusy označeném „BUS“ pohybovala vozidla s označením TAXI? uNa straně 22 píšete, že jste vytvořil dotazník a ten byl distribuovaný přes sociální sítě 40 ti respondentům ze sledovaných obcí. Byli tito respondenti zároveň cestujícími, kteří využívají veřejnou dopravu? Nebylo by vhodnější, svézt se několikrát po vybraných linkách a ptát se přímo cestujících? uZ grafu 5 vyplývá, že některých spojů z/do Plzně je víc. Co z toho vyplývá? Pokud jeden autobus jede do Kralovic z Plzně, musí se do Plzně i vrátit? Nebo jede jinou trasou zpět? Z předešlých kapitol jsem dospěl k neověřenému závěru, že se jedná o koncové obce (co se týká dopravní obslužnosti). u uJakému faktoru připisujete strukturu vzdělanosti obyvatelstva v konkrétní oblasti? Ve SO ORP Kralovice je 20 % obyvatelstva se ZŠ vzděláním, 40,2 % má SOU bez maturity a jen 7,6 % má VŠ vzdělání. Může být tento trend způsoben využíváním půdy, který popisujete v kapitole 4.1.2? uMyslíte si, že zavedení nové linky by se pozitivně projevilo v počtu přepravených osob v daném regionu? uKonzultoval jste Vaše návrhy s obyvateli konkrétních obcí a měst? Případně, jsou naklonění k vytvoření nové linky i provozovatelé veřejné dopravy? uNa straně 8 píšete o „indexu stáří“ jako o indexu, vyjadřující poměr předproduktivního s poproduktivním obyvatelstvem. Je toto tvrzení správné? Zejména pokud budeme dál číst, že se jedná o to, kolik seniorů připadá na děti? Zároveň to vyvrací i graf zobrazený na té samé stránce? Opravte si toto tvrzení při obhajobě svojí DP. u u u u uJe mapa uvedená na straně 4 (obrázek 1) skutečně v měřítku? Platí toto měřítko i na výšku obrázku? V práci tohoto typu byste měli používat obrázky bez jejich rozrastrovaní a bez změny měřítka! (toto je hlavně formální připomínka – tedy neničí kvalitu práce po stránce odborné). uNa straně 3 v kapitole 3.2 popisujete pokles výkonů veřejné dopravy v řídce osídlených oblastech v 90. letech. Tento trend je možné pozorovat i v dnešní době (citujete literární odkaz z r. 2010). Myslíte si, že je správný postup, aby veřejná doprava byla přístupná jen v čase, kdy je rentabilní? Není náhodou právě to, že má být dostupná široké veřejnosti, její definice (viz kapitola 3.1 Vaší DP)? Jak je chápána veřejná doprava v zahraničí (např. Rakousko, Švýcarsko, příp. Německo)? Není náhodou rušení linek veřejné dopravy jasný způsob komunikace k veřejnosti, aby si kupovala soukromá vozidla a tím podporovala individuální dopravu a tím vytvářela kongesce ve větších městech? u u u Děkuji za pozornost