Vliv nedodržování výrobního plánu na transportní aktivity ve společnosti Faurecia Automotive Czech Republic s.r.o. Autor práce: Bc. Zuzana Ondráková Vedoucí práce: doc. Ing. Ján Ližbetin, PhD. Oponent práce: Ing. Pavla Lejsková, Ph.D. OBSAH •Cíl práce •Teoretická východiska •Metodika práce •Představení společnosti •Dodavatelský řetězec •Plánování výroby •Příčiny nedodržování výrobního plánu •Easy4 pro •Možnosti zajišťování extra transportů •WSA x TOPSIS •Doplňující dotazy • • CÍL PRÁCE •Cílem práce je analyzovat nedodržování výrobního plánu na transportní aktivity ve společnosti Faurecia Automotive Czech Republic s.r.o. a vyhodnotit optimalizaci nákladů, kterou společnost realizuje prostřednictvím aukčního transportního systému. TEORETICKÁ VÝCHODISKA •Historie logistiky •Logistika •Logistický řetězec •Dodavatelský řetězec •Výroba •Plánování, logistické plánování •Just in time •Outsourcing •Doprava, dopravní prostředky METODIKA PRÁCE •Metody sběru dat -Analýza dokumentů, metoda rozhovoru, metoda pozorování • •Metody hodnocení dat -Metoda komparace, metoda analýzy • •Metody operačního výzkumu •- Vicekriteriální rozhodování (metoda váženého součtu – WSA, metoda TOPSIS) Faurecia Automotive Czech Republic s.r.o. •Společnost založena v roce 2006, sídlo v Písku •Výroba výfukových systémů pro Volvo, Škoda auto, Ford, Volkswagen, Audi •700 zaměstnanců, 12 oddělení •Součást koncernu Faurecia Group • •Založena ve Francii v roce 1914, dnes součást skupiny PSA Peugeot Citroen •6. největší dodavatel pro automobilový průmysl na světě •Výroba výfukových systémů, autosedaček a interiérů do osobních automobilů •330 výrobních závodů a 30 vývojových center ve 36 státech •V ČR 7 výrobních závodů, 4500 zaměstnanců • DODAVATELSKÝ ŘETĚZEC •2 směry: Asie (Asia bridge) + Evropa (TEO) • Asie: DAP, Evropa: FCA •Odvolávky pro dodavatele jsou vystavovány dle potřeb •Do závodu je zboží přijímáno na základě manifestů •Celní služby: Bolloré, Czech International •Standardní toky: • MKR FR, MKR ES + PT, MKR DE, MKR IT, MKR HU, MKR CZ PLÁNOVÁNÍ VÝROBY •Plánování zajišťuje zákaznický kontakt na základě výrobních požadavků •Objednávky prostřednictvím manifestů a odvolávek •Plánování dlouhodobé (PIC) a týdenní (PDP) •Nutno plánovat výrobní kapacity, materiálové, lidské zdroje, atd. •Dodací podmínka FCA • Příčiny nedodržování výrobního plánu •Pochybení dodavatele materiálu •Pochybení výroby •Neočekávané navýšení potřeb zákazníka • •Obvykle vede k zajištění speciálního transportu •- Cílem je minimalizovat počet transportů EASY 4 PRO •Aukční portál pro zajištění speciálních, neočekávaných transportů •Přístup mají vybraní dopravci schválení nákupním oddělením •Závod začal využívat v roce 2017, předtím vše zajišťoval 1 výhradní dopravce •Porovnání nákladů vztažené na 1 přepravenou paletu: -Cena 1 palety v roce 2016: 46 EUR, v roce 2017: 40 EUR -Celková úspora cca 50 000 EUR • • Náklady 2016 Počet palet 2016 Náklady 2017 Počet palet 2017 ⌀ cena/ paleta 2016 ⌀ cena/ paleta 2017 € 46 510 716 € 47 748 1598 € 65,0 € 29,9 € 49 090 1373 € 23 535 896 € 35,8 € 26,3 € 72 538 1521 € 18 547 689 € 47,7 € 26,9 € 38 653 931 € 20 033 731 € 41,5 € 27,4 € 44 706 822 € 17 880 372 € 54,4 € 48,1 € 27 091 627 € 31 361 590 € 43,2 € 53,2 € 34 422 631 € 40 573 773 € 54,6 € 52,5 € 37 555 735 € 15 208 503 € 51,1 € 30,2 € 28 490 471 € 14 394 325 € 60,5 € 44,3 € 14 865 359 € 15 665 364 € 41,4 € 43,0 € 25 379 829 € 23 573 445 € 30,6 € 53,0 € 18 204 626 € 21 976 421 € 29,1 € 52,2 € 437 503 9 641 € 290 493 7 707 € 46 € 40 Možnosti zajišťování extra transportů •Kmenový pracovník společnosti • Aukční portál • Outsourcing služeb – jeden konkrétní zasilatel či dopravce •Stanovená kritéria Náklady na provoz, náklady na přepravu 1 palety, časová náročnost, spolehlivost, transparentnost. • K1: Náklady na provoz/měsíc/CZK K2: Náklady na přepravu 1 palety/EUR K3: Hodinová náročnost/den K4: Spolehlivost % K5: Transparentnost % Faurecia 35 000 44 8 80 50 Easy4Pro 0 40 3 90 100 Outsourcing 0 46 2 70 30 WSA x TOPSIS •Hodnocením metodou WSA a TOPSIS •Obě metody potvrdily následující pořadí: Easy4pro, outsourcing, kmenový pracovník •Potvrzeno, že by se závod měl dále ubírat tímto směrem a aukční portál šířit do dalších závodů •Obecně je cílem společnost minimalizovat potřebu speciálních transportů • K1 K2 K3 K4 K5 Pořadí WSA Pořadí TOPSIS Celkové pořadí Faurecia 35 000 44 8 80 50 3 3 3 Easy4Pro 0 40 3 90 100 1 1 1 Outsourcing 0 46 2 70 30 2 2 2 Doplňující dotazy vedoucího práce • •Předložila jste navrhované řešení v podniku? Jaký byl jejich postoj? Doplňující dotazy oponenta práce •Byl podnik seznámen s výsledky Vaší práce? Využije poznatky z Vaší práce a bude je aplikovat? Děkuji Vám za pozornost.