Možnosti uplatnění optimalizačních metod v logistice (dopravě) •Autor diplomové práce: Bc. Lenka Mikulášková •Vedoucí diplomové práce: Ing. Jiří Čejka, Ph.D. •Oponent diplomové práce: doc. Ing. Miloš Hitka, PhD. •České Budějovice, červen 2018 §Cíl práce §Teoretická část diplomové práce §Aplikační část diplomové práce §Konflikty v řízení dopravy v pivovaru §Navržená řešení §Vyhodnocení úspory nákladů §Výsledky a závěr § §Cílem práce je aplikace metod operačního výzkumu do logistických technologií. V rámci práce dojde k vytipování vhodných metod pro řešení konkrétního problému. Následně dojde k využití vybraných metod k optimalizaci logistického problému. §Optimalizace jako neustálé zlepšování §Optimalizace podnikových procesů §Plánování a optimalizace dopravy § §Distribuce zboží v Budějovickém Budvaru,n.p. §Primární a sekundární distribuce §Distribuční střediska §Vlastní a externí doprava §Plánování dopravy v programu Plantour }Konflikty v řízení dopravy v pivovaru } §Problém se závozem distribučních objednávek na distribuční středisko Ostrava §Četnost závozů velkoodběratelů v regionu distribučního střediska Brno §Rozdíly ve vyváženosti množství závozů v různé dny v týdnu §Flotila vozidel na distribučním středisku Brno §Problém se závozem distribučních objednávek na distribuční středisko Ostrava §ČB – Ostrava 370 km, 6,5 hodiny §Nutnost čerpání devítihodinové přestávky §Sazba 21 Kč/km §Objemové vytížení kamionů mimo sezónu §Četnost závozů velkoodběratelů v regionu distribučního střediska Brno, rozdíly v vyváženosti množství závozů v různé dny týdnu §Objednávka zboží o hmotnosti 6 000 kg §12 velkoodběratelů (str. 32) §Průměrně 62 dodávek/1 měsíc §Průměrně 4-5 dodávek každý čtvrtek §Flotila vozidel na DS Brno § TYP VOZIDLA UŽITEČNÁ HMOTNOST PALETOVÁ MÍSTA D8 8 000 kg 15 C5,8 5 800 kg 14 C5,8 5 800 kg 14 C5,8 5 800 kg 14 C5,8 5 800 kg 14 C4,4 4 400 kg 10 B3,1 3 100 kg 10 B3,1 3 100 kg 10 B3,1 3 100 kg 10 B3,1 3 100 kg 10 B3 3 000 kg 9 §Flotila vozidel na DS Brno §Nedostatečná přepravní kapacita pro rozvoz §Medián zastávek na trase pro vozidla C5,8 je 9, pro vozidla B3,1 je 10 §Průměrné náklady na závoz jednoho zákazníka v regionu DS Brno jsou 594,5 Kč. § §Souhrnné řešení přepravních problémů §Pořízení velkokapacitního vozidla typu E16 §Zdvihový objem válců min 6 500 cm3 §Maximální výkon min 230 kW §Užiteční hmotnost min 16 000 kg §Ložná plocha pro min 21 EUR palet §Vzduchové měchy §Nástavba vhodná pro rozvoz nápojů §Hydraulické sklopné čelo §Nástavba v bílé barvě §Souhrnné řešení přepravních problémů §Výběrové řízení na základě multikriteriálního rozhodování §Maximalizační kritéria – výkon motoru, užitečná hmotnost, rozměry ložné plochy §Minimalizační kritéria – spotřeba PHM, cena §Výsledek: návrh na zakoupení vozidla DAF TGS za cenu 2 400 000 Kč §Vozidlo určené pro závoz velkoodběratelů a distribučních objednávek na DS Ostrava } §Snížení celkových ročních nákladů na primární distribuci na závoz DS Ostrava ve výši 2 025 864 Kč §Zvýšení nákladů na primární distribuci při závozech na DS Brno o 1 051 704 Kč §Celkové snížení nákladů na primární distribuci ve výši 974 160 Kč, tedy 48% §Zvýšení nákladů na SD při závozech na DS Ostrava o 996 100 Kč (140 závozů/1 rok) §Eliminace problému s dobou jízdy řidiče primární distribuce §Zvýšení průměrné objednávky velkoobchodů §Snížení počtu závozů velkoodběratelů §Úspora průměrně 103 254 Kč za 1 měsíc §Úspora přibližně 1 240 000 Kč/1 rok §Zvýšení kapacity vozidel pro rozvoz § POLOŽKA HODNOTA (Kč/ROK) Zvýšení nákladů na sekundární distribuci 996 100 Snížení nákladů na primární distribuci -974 160 Snížení nákladů na sekundární distribuci -1 240 000 Eliminace problému s dobou jízdy řidiče kamionu 0 Zvýšení přepravní kapacity pro sekundární distribuci 0 SUMA - 1 218 060 Kč §Celkové roční snížení nákladů na přepravu ve výši 1 218 060 Kč. §Pořizovací náklady na vozidlo 2 400 000 Kč §Návratnost investice do dvou let §doc. Ing. Miloš Hitka, PhD.: „Aký postoj zaujala firma k Vašim výsledkom a zvažuje ich využitie?“