Optimalizace procesu skladování ve vybrané firmě v oblasti dodržování metody FIFO Autor: Bc. Jana Linhová Vedoucí práce: doc. Ing. Ján Ližbetin, Ph.D. Oponent práce: Ing. Marcela Juraszková Obhajoba diplomové práce v oboru Logistické technologie Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Představení firmy •součást rodinného koncernu německé firmy se sídlem v Heroldsbergu (od r. 1855) • přesun výroby do ČR (od roku 1992) • výroba dřevěných a plastových psacích potřeb • významný zaměstnavatel v regionu s cca 350 zaměstnanci • obrat za HR 2016/2017 … 864 mil. Kč - • dodávky hotových výrobků do DC v DE a ČR • Motivace a důvody k řešení daného problému Ø ØDlouhouleté působení ve firmě Ø ØZnalost problematiky Ø ØDodržování metody FIFO - nedostatečné Ø ØVysoké náklady na likvidaci nepoužitelných položek Ø Ø Ø Cíl práce Ø v vAnalýza současného stavu skladování jednotlivých položek ve skladu podniku. vZaměření se na dodržování metody FIFO u těchto položek. vNásledný návrh optimalizace procesů ve smyslu metody FIFO. Ø Postup práce oAnalýza současného stavu (informační systém, skladové hospodářství, činnosti prováděné ve skladu) o oŘízený rozhovor s vedoucím skladu o oIdentifikace úzkých míst o oNávrhy opatření o Analýza oPoužívaný informační systém Infor ERP LN o oCentrální sklad o o o o o oUmístění skladu o o o Materiálový tok • • • Činnosti prováděné ve skladu Ve skladu komponent probíhají tyto základní nejdůležitější činnosti: Øpříjem zboží Ø Øuskladnění zboží Ø Øvyskladnění Ø Øvratky. Ø Úzké místo - příjem •Lidský faktor - usnadnění si práce - nedodržení pokynů •Čárové kódy nesou pouze informaci o identifikačním čísle výrobku • •„Přiskladnění“ materiálu na objemové Úzké místo - přeskladnění • •Každý pohyb (tedy i přesun z umístění na umístění) sebou nese informaci o datu tohoto pohybu a ztrácí se prvotní informace o stáří tohoto materiálu. •Práce dispečerky (nezvolí pro přemístění nejstarší položku). o Úzké místo - vyskladnění • • •Není vychystaný nejstarší uložená položka. Úzké místo - vratky • • •U vráceného materiálu již nelze poznat, kdy bylo přijato, jak je staré, tudíž je nutné jej uskladnit dopředu, aby bylo zpracované jako první. o Návrhy řešení Nejzásadnější problémy: •lidský faktor – možnosti nedodržení stanovených pravidel uskladnění zboží a následně z toho vyplývá nedodržení metody FIFO •systém – nemožnost uhlídání přesného data uskladnění, položka si informaci o stáří nenese s sebou. o Návrhy řešení vpřiřazení šarží všem přijímaným položkám v voznačení všech manipulačních jednotek vlastním čárovým kódem, který ponese i jiné informace než jen identifikační číslo položky (tzn. datum přijetí, množství apod.) v vnastavit jiné intervaly pro změnu priorit umístění a přijmout jiná organizační a systémová opatření Výběr vhodné varianty Použití vícekriteriálního hodnocení vah kritérií: •Bodovací metoda • •Metoda váženého součtu WSA • •Metoda TOPSIS Vyhodnocení a závěr Výsledek: §změna nastavení intervalů priorit vyskladnění §týká se procesu sledování data umístění položky §je navržen zkrácený interval na 7 dní §nutné přijmout i jiná opatření §jediným úzkým místem zůstává nadále lidský faktor § možnost změny intervalu na 1 den §nutná podpora pracovníků informační technologie Vyhodnocení a závěr Výsledek: §Je navržen zkrácený interval na 7 dní. Doplňující otázky Vedoucí práce: Jak se k Vašemu návrhu vyjádřila společnost? Oponent: 1)Dokázala byste odhadnout časovou náročnost pro implementaci ”Nastavení intervalů pro změnu priorit vyskladnění” ve sledované firmě? 2) S jakými úskalími, bariérami jste se při shromažďování dat, popř. jejich zpracováváním musela potýkat? 3)Jaká byla konfrontace teorie s praxí, když jste pronikala ”do problému”? Děkuji za pozornost!