logotyp.png Racionalizace nákladových položek ve vybrané dopravní společnosti Autorka diplomové práce: Bc. Michaela Tollingerová Vedoucí diplomové práce: Ing. Ondrej Stopka, PhD. Oponent diplomové práce: doc. Ing. Miloš Hitka, PhD. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Program: Dopravní technologie a spoje Obor: Logistické technologie Červen, 2018 Obsah •Motivace a důvody řešení problému •Cíl práce •Kalkulace nákladů návěsové soupravy •Možnosti racionalizace nákladů •Shrnutí •Závěr •Doplňující otázky • • 6.6.2018 2 Motivace a důvody řešení problému •Zkušenosti •Zájem o obor – práce koníčkem •Aplikace teorie do praxe •Kalkulace nákladů pro vyjednávání o ceně •Přínos pro další zaměstnání •Aktuální problematika • 6.6.2018 3 Cíl práce •Cílem mé diplomové práce je provedení analýzy a racionalizace nákladových položek ve společnosti ECO Logistik s.r.o., která se zabývá mezinárodní silniční nákladní dopravou. 6.6.2018 4 Kalkulace nákladů návěsové soupravy Bez názvu.png Pracovní postup: 1.Výpočet nákladů 2.Stanovení min. ceny z výše nákladů 3.Porovnání s daty z praxe 4.Hledání úspor 5.Navržení řešení včetně aktuálních trendů 6. 6. 6.6.2018 5 Překvapivé výstupy kalkulace nákladů •Poměr fixních a variabilních nákladů činní • 54 % : 46 % • •Porovnání s praxí: oPři 88% využití času je nákladem 1,2811 €/km -> velmi vysoká sazba oPři celodenním prostoji (používá se: 8,5 hod.) je nákladem 251,26 €/km -> optimální sazba • • • 6.6.2018 6 Možnosti racionalizace nákladů •Vývojové trendy: •Tahač Scania na alternativní pohon CNG oProdejci Scania Strakonice, Chrášťany ještě neprodávali oNáklady pouze na PHM: 1,50 €/km o-> NENÍ ÚSPORA – • Provozování autonomních vozidel oPlatooning nebo soupravy dlouhé 25 m oSnížení potřeby řidičů o 1/3 o-> MOHLA BY BÝT ÚSPORA – 6.6.2018 7 scania.png Tahač Scania na CNG pohon Scania Platooning 10408-001-SKISS-PLATOONING.jpg Možnosti racionalizace nákladů 6.6.2018 9 Shrnutí •Racionalizace nákladů vyžaduje výbornou orientaci v prostředí •Většina dopravců nezná své náklady -> výnosy nižší než náklady •Na dopravu připadne velké množství peněz, nekončí u nich •Zisková marže dosahuje 1,77 % -> pod průměrem ostatních odvětví 6.6.2018 10 Závěr •Optimální racionalizaci nákladů by v rámci zachování kvality služeb mělo následovat optimalizování ceníku služeb dopravce. 6.6.2018 11 Doplňující otázka oponenta diplomové práce •Ako sa dívate na možnosť racionalizácie nákladov v prípade protektorovania pneumatík? O akú veľkú úsporu by sa jednalo? • •ANO -> MOHLA BY BÝT ÚSPORA oProtektor - obnovený běhoun pneumatiky, max. 2x oNejekologičtější způsob recyklace pneumatik oProdlouží životnost pláště o 70 % oProřezání pneu prodlouží životnost asi o 30 % o Ø Ø • • 6.6.2018 12 Kalkulace úspory při protektorování pneumatik tahače a návěsu •Cena 1 nové pneumatiky tahač: 431,50 € • Životnost nové pneu tahač: 180 000 km •Cena protektorování 1 pláště: 65 € • Životnost protektoru (70 %): 126 000 km • •Cena 1 nové pneumatiky návěs: 265,50 € • Životnost nové pneu návěs: 250 000 km •Cena protektorování 1 pláště: 65 € • Životnost protektoru (70 %): 175 000 km • • 6.6.2018 13 Kalkulace úspory při protektorování pneumatik tahače a návěsu •Náklad pneu tahač nová sada a 1x protektor •N = (6 x cena pneu tahač + 6x cena protektoru) / (nájezd 180 000 + 126 000 km) = 0,0097 €/km • •Náklad pneu návěs nová sada a 1x protektor •N = (6 x cena pneu návěs + 6x cena protektoru) / (nájezd 250 000 + 175 000 km) = 0,0034 €/km • •Pro tahač a návěs celkový náklad 0,0131 €/km • • 6.6.2018 14 Kalkulace úspory při protektorování pneumatik tahače a návěsu • •1x nové + 1x protektorovat 0,0131 €/km •2x nové pneu 0,0208 €/km • •Výsledná celková úspora pro případ jednorázového protektorování •0,0077 €/km 6.6.2018 15 Doplňující otázka vedoucího diplomové práce •Prosím autorku práce o dodatečné vyjádření se k nejdůležitějším dosaženým přínosům DP (technické zhodnocení navrhovaných řešení). • • 6.6.2018 16 • • • •Děkuji za pozornost •Bc. Michaela Tollingerová 6.6.2018 logotyp.png 17