Racionalizace toku materiálu aplikací autonomního logistického vlaku •Autor práce: Bc. Martin Komorný, UČO 13325 •Vedoucí práce: Ing. Ondrej Stopka, PhD. •Oponent práce: Ing. Lumír Pečený, PhD. •České Budějovice •6/2018 Osnova obhajoby vCíl práce vPředstavení podniku Faurecia Automotive vŘešené problémy, postup vPředstavení praktické části vPopis průběhu projektu vVýsledky projektu vZávěrečné shrnutí v v v v *Cílem diplomové práce je analyzovat současný stav v oblasti toku materiálu ve vybrané společnosti a navrhnout aplikaci autonomního logistického vlaku za účelem zefektivnění daného provozu. Cíl práce ØVýroba sedadel, interiérů, a výfukových systémů, vodíkových zásobníků. ØNa evropském trhu zajištuje 56% podíl, v Severní a Jižní Americe 37% a v Asii 40% podíl své produkce. ØVýznamným dodavatel dílů největších automobilek mezi klíčové zákazníky patří automobilky Volkswagen, PSA Peugeot/Citroen, Renault/Nissan, Ford, General Motors, BMW, Daimler, Fiat/Chrysler, Volvo, Toyota a Hyundai-Kia. Ø Představení podniku Faurecia Automotive ØAnalýza současného stavu pro aplikaci vlaku ØPopis a výběr vhodné autonomní technologie ØVýpočet kapacit pro zásobení ØSWOT analýza procesů ØWhat if – analýza ØVýběr dodavatele vícekriteriálními metodami ØEkonomické zhodnocení řešení Ø Ø Ø Ø Ø Ø Ø Ø Řešené problémy, postup Obsah obrázku interiér, žlutá, obloha, hračka Popis vygenerován s vysokou mírou spolehlivosti •Layout závodu •Trasa autonomních vlaků Představení praktické části Základní kritéria průměrný počet KLT na 1 vlak 23 počet přepravených přepravek KLT za hodinu 460 počet vagonu (ks) 40 počet souprav (ks) 10 interval zásobení linky (min) 30 počet kol za hodinu 2 počet vagonu za hodinu (ks) 80 počet obratů vlaků za hodinu 20 počet vagonu za den (ks) 1760 počet pracovních dní 261 počet pracovních hodin rok 5742 Hodnoty Poznámka Technická rychlost (km/h) 8 určeno dodavatelem Rychlost (m/s) 2,22 proměna koeficientem 1 km/h= 0,2778 m/s Délka 1 kola (m) 384 odměřeno na místě Čas (sek.) 172,8 ze vztahu pro výpočet času jízdy (t = s / v) Čas jízdy na 1 kolo (min.) 2,9 proměna se sekund na minuty (sek /60) Oběžná doba T (min) 5,9 čas jízdy + čas manipulačních operaci na překladišti 3 minuty (1,5 min./halu) Oběžná rychlost (km/h) 3,9 vypočet dle vztahu (v = s / t) Počet kol 1 vlaku (hod) 10 výpočet dle vztahu 60/oběžná doba T Počet kol 2 vlaků (hod) 20 pro zajištění podmínky 20 souprav za hodinu Dopravní výkon 1 vlaků (motohodin/rok) 5742 počet pracovních dní 261 x 22 hodin denně Ø * Popis průběhu projektu MS1 MS2 MS3 MS5 MS6 Oblast Plán Podmínky Cena MS0 •Projekt realizace •(vývoj, výroba, montáž, ladění a testování) Servis a online podpora Specifikace a plánování Testy a nastavení Výroba vozidel Design MS4 •Měsíc: 1 6 12 •Organizační šablona projektu •Předběžný časový harmonogram projektu • Metoda WSA Bodovací metoda Metoda TOPSIS ∑ Konečné pořadí Jungheinrich 2. 2. 3. 7 2. Toyota 1. 1. 1. 3 1. Linde 3. 3. 2. 8 3. Cena (EUR) Doba realizace projektu (měs.) Reference Dostupnost servisního technika (hod.) Doba nabíjení (min.) Jungheinrich 285460 12 výborné 8 30 Toyota 296370 9 vynikající 4 25 Linde 274275 14 dobré 10 30 Povaha MIN MIN MAX MIN MIN * * * * Výsledky projektu Náklady na pronájem techniky 60 měsíců položka Splátkový kalendář na pronájem techniky na 60 měsíců cena za měsíc cena celkem 1. 2 x tahač Autopilot 193 000 € 2. Měsíční servis 40 € 2 400 € 3. Strojní pojištění techniky 10 € 600 € 4. Online aplikace pro sledování 2 € 120 € Spolu 196 120 € Měsíční pronájem za techniku 3 269 € Rok Měsíční náklady na zaměstnance Roční náklady na zaměstnance Náklady na 6 zaměstnanců 2018 1 300 € 15 600 € 93 600 € 2019 1 320 € 15 840 € 95 040 € 2020 1 340 € 16 080 € 96 480 € 2021 1 360 € 16 320 € 97 920 € 2022 1 380 € 16 560 € 99 360 € Spolu 6 700 € 80 400 € 482 400 € Náklady na pronájem techniky Počet kusů Pronájem měsíční Pronájem roční pronájem elektrických tahačů 2 340 € 8 160 € servisní náklady 2 450 € 10 800 € Spolu 790 € 18 960 € celkové náklady 5 let 94 800 € Porovnání nákladů Náklady na autonomní technologii (196 120 +100 250) 296 370 € Stávající náklady ( 482 400+ 94 800) 577 200 € rozdíl - 280 830 € Splátkový kalendář za projekt 30 % z dohodnuté platby za projekt v MS1 (objednávky) 30 075 € 30 % z dohodnuté platby za projekt v MS2 (specifikace a plán schválen) 30 075 € 30 % z dohodnuté platby za projekt v MS4 (všechny funkce připravené k testu) 30 075 € 10 % z dohodnuté platby za projekt v MS5 (předání) 10 025 € Spolu: 100 250 € •Náklady na autonomní technologii •Stávající náklady Závěrečné shrnutí üNávratnost investice je za 2,39 roku (2 roky 142 dní). üCíl práce byl naplněn. üDoporučuji k aplikaci s prokazatelnou návratností investice. ü üMožnost rozšíření o další implementaci autonomní technologie: •2. fáze-2 ks automatické podvozky pro odvoz hotových výrobků - úspora 6 skladníků, •3. fáze- 1 ks automatický paletizační vozík distribuce palet- úspora 3 skladníků. ü ü • • 1 2 3 4 5 současný stav 112 560 € 226 560 € 342 000 € 458 880 € 577 200 € autonomní technologie 296 370 € 296 370 € 296 370 € 296 370 € 296 370 € ØProsím autora o dodatečné vyjádření se k souhrnu všech aplikovaných exaktních metod zkoumání. Doplňující dotaz vedoucího práce ØNa straně 53 uvádíte, že v rámci pořizovacích nákladů je v ceně 1 x ročně zahrnuta technická prohlídka a 1x ročně zahrnuta revize baterií, toto je zahrnuto po celu životnost autonomního vlaku anebo jenom v záruční lhůtě? * ØJe možno autonomní vlak v případě selhání některého ze řídících systémů bezpečně zastavit, aby nedošlo k materiálním škodám případně k ublížení na zdraví? Doplňující dotazy oponenta Děkuji za pozornost *Bc. Martin Komorný