Návrh koncepce automatického skladu ve vybrané firmě Autor práce: Bc. Branislav Bulla Vedoucí práce: doc. Ing. Ján Ližbetin, PhD. Oponent práce: doc. Ing. Bibiána Buková, Ph.D. Faurecia Automotive Czech Republic s.r.o. •Společnost založena v roce 2006, sídlo v Písku •Výroba výfukových systémů pro Volvo, PSA, Škoda auto, Ford, Volkswagen, Audi •900 zaměstnanců, 12 oddělení •Součást koncernu Faurecia Group, založené ve Francii v roce 1914, dnes součást skupiny PSA Peugeot Citroen •5. největší dodavatel pro automobilový průmysl na světě •Výroba výfukových systémů, autosedaček a interiérů do osobních automobilů •330 výrobních závodů a 30 vývojových center ve 36 státech •V ČR 7 výrobních závodů, 4500 zaměstnanců • CÍL PRÁCE •Cílem této práce je návrh koncepce přechodu z klasického skladu obsluhovaného skladovými pracovníky na automatický sklad. Práce bude obsahovat provozně - ekonomické zhodnocení návrh s definováním podmínek efektivního zavedení nového skladového systému v podniku. TEORETICKÁ VÝCHODISKA •Logistika •Zásoby ve firmě a jejich řízení •Skladování •Automatizace a robotizace ve skladech • •Hypotéza: Návratnost investice do nového zařízení do jednoho roku METODIKA PRÁCE •Metody sběru dat ØAnalýza dokumentů, metoda rozhovoru, metoda pozorování • •Metody hodnocení dat ØMetoda komparace, metoda analýzy, metoda indukce a dedukce • •Metody operačního výzkumu ØVícekriteriální hodnocení variant (metoda TOPSIS) Zjištěný stav skladování •Prostory: 3 objekty, skladová kapacita. 2268m³ •Obsluha: 3 směny (po-pá), technici údržby (so-ne) •Položky: náhradní a spotřební díly, nástroje, ochranné pomůcky, drobný až středně velký materiál. Váha jednotlivých položek je max. 50 kg, délka max. 1 200 mm. •V evidenci skladu cca 14 000 položek, celkem cca 100 000 ks v hodnotě cca 3,1 milionu eur. • Zjištěné nedostatky •neustále inventurní diference z důvodů velkého pohybu osob ve skladu mimo skladníků • spousta dílů opustí sklad bez provedení výdeje v podnikovém informačním systému SAP, čímž dochází k tomu, že tyto položky chybí fyzicky na skladě a nejsou objednány v rámci automatického objednávání (MRP). •generuje to kromě hodnoty neodepsaných dílů rovněž vícenáklady expresního dodání a například při neopravitelném poškození náhradního dílu finanční ztrátu způsobeném zastavení výrobní linky. • Návrh skladovací technologie •I. Varianta Kardex ShuttleXP Model XLD500 •II. Varianta Modula LIFT model ML 50D Provozně-ekonomické zhodnocení návrhu •Z celkové plochy skladu 244 m² bude navrhované zařízení zabírat pouze plochu 24,46 m². •Návratnost investice do pořízení nového skladového systému od společnosti Kardex s.r.o. je do jednoho roku. Závěr •V následujícím a v každém dalším roce má firma předpoklad, že v rámci úspor ze zavedení nového skladovacího zařízení na provozních nákladech a inventurních diferencích ve skladu náhradních dílů může uvolnit ve svém rozpočtu 2,7 milionu korun na jiné investiční aktivity, například na technologické zlepšování svých produktů. Doplňující dotazy vedoucího práce • •Jaké jiné řešení automatizace skladu, kromě automatizovaného vertikálního skladu, je v podniku vhodné? •Jaký postoj zaujal podnik k Vašemu návrhu? Doplňující dotazy oponenta práce •Vyjadrite sa podrobne k slabým stránkam diplomovej práce. •Neuvažovali ste o návrhu využitia služieb logistického centra, namiesto vlastného skladu v podniku? •Aké je reálne uplatnenie Vašich návrhov v podniku? Děkuji Vám za pozornost.