Kvalita vnitřního prostředí budovy •Autor: Bc. Kamila Hadrbolcová •Vedoucí práce: Ing. Michal Kraus, Ph.D. •Oponent: Ing. Jiří Kostohryz •Oponent: prof. Ing. Ingrid Juhásová Šenitková, CSc. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický České Budějovice, červen 2020 Cíl práce •Cílem práce je posoudit a zhodnotit hygienu a kvalitu vnitřního prostředí ve vybraných vnitřních prostorách, analyzovat stavebně-technické a technologické řešení budovy v souladu s koncepcí navrhování zdravých budov a jejich prostředí. V práci bude proveden návrh provozu budovy z hlediska hygieny a vnímané kvality vzduchu. V práci se předpokládá monitoring in-situ vnitřního prostředí budovy pomocí multifunkčního měřicího přístroje pro analýzu kvality vnitřního prostředí a komfortu (Testo 480 + příslušenství). Seznámení s řešeným objektem •Mateřská škola VŠTE •2 třídy se zázemím pro zaměstnance •Provoz zahájen 2014 •Nástavba druhého podlaží 2018 •Modulový buňkový systém • • Obr.: Jižní pohled na mateřskou školu Zdroj: VŠTE – Projektové a inovační centrum Zkoumané vnitřní prostředí •Rozměry tříd – 14,735 x 7,175 m •Světlá výška tříd – 2,750 m •Objem tříd – 290,74 m3 •Okna – 5x • •Umístění měřicího přístroje • • Obr.: schéma tříd Zdroj: vlastní > > https://elektro.tzb-info.cz/docu/clanky/0125/012532o14.jpg Použité metody •Měřicí přístroj Testo 480 •Sonda IAQ •Sonda pro měření intenzity osvětlení •Software Easy Climate •Tabulkový procesor – Microsoft Excel • • • • • • Obr.: Sonda na měření intenzity osvětlení Zdroj: www.testo.com Obr.: měřicí přístroj a sonda IAQ Zdroj: www.tzb-info.cz Zjišťované hodnoty •Koncentrace CO2 [ppm] •Relativní vlhkost [%] •Teplota [°C] •Osvětlení [lx] Zdroj: vlastní Naměřené hodnoty – Koncentrace CO2 •Nevyhovující koncentrace CO2 •Překročení max. koncentrace CO2 Zdroj: vlastní Naměřené hodnoty – Intenzita osvětlení •Nevyhovující nízké hodnoty intenzity osvětlení Zdroj: vlastní Naměřené hodnoty – Relativní vlhkost •Nevyhovující suché prostředí •Velmi suché prostředí Zdroj: vlastní Naměřené hodnoty – Teplota •Nevyhovující teplé prostředí •Příliš teplé prostředí Zdroj: vlastní Návrhy opatření – tepelně-vlhkostní mikroklima •Využití klimatizačních jednotek •Úprava procesu větrání •Intenzity a frekvence •Zvýšení vlhkosti ve třídách •Parní zvlhčovač •Ultrazvukový zvlhčovač •Zvlhčovač s přirozeným odparem •Využití rostlin a odpařovačů vody na radiátoru Zvlhčovač Bionaire Airtek PCMH45-DW Obr.: zvlhčovač s přirozeným odparem AirTek international Corp. Zdroj: www.vzdusin.cz Návrhy opatření – odérové mikroklima •Využití klimatizačních jednotek •Úprava procesu větrání •Intenzity a frekvence • • Návrhy opatření – světelné mikroklima •Zintenzivnění sledování potřeb osvětlení/zastínění • Obr.: Typy soustav oken Zdroj: vlastní Závěr •Omezené možnosti měření •Relativně vysoké teploty po celou zimu •COVID 19 • •Cíl byl splněn • • Doplňující dotazy – vedoucí práce Ing. Michal Kraus, Ph.D. •V práci je zmíněna zkratka SBS, co přesně tato zkratka znamená? •Pokuste se blíže charakterizovat případně odhadnout, stavebně konstrukční řešení daného objektu a použitých vnitřních materiálů v kontextu kvality vnitřního prostředí. •Jak ovlivňují rostliny kvalitu vnitřního prostředí? Doplňující dotazy – oponent práce prof. Ing. Ingrid Juhásová Šenitková, CSc. •Vo väzbe na výsledky merania vysvetlite relatívnu vlhkosť, absolútnu vlhkosť a entalpiu. •Ako je reálne možné optimalizovať tepelno-vlhkostný stav hodnoteného prostredia? • Doplňující dotazy – oponent práce Ing. Jiří Kostohryz •Popiš na HX diagramu co znamená, kde najdeme, v jakých jednotkách: •Relativní vlhkost, absolutní vlhkost, entalpie, teplota, rosný bod, teplota suchého teploměru, teplota mokrého teploměru, ohřev, adiabatické zvlhčování, parní zvlhčování, chlazení, kde se na diagramu nachází ideální bytové prostředí •Vysvětlit, jak lze instalované klima jednotky dovybavit funkcí zvlhčování vzduchu. Pokud je to nemožné, vysvětli, jak by to bylo možné, znázornit na Hx diagramu (výpočet nuceného větrání spolu se zvlhčovací jednotkou). •Znázorni/spočítej jakou tepelnou ztrátu znamená úplná výměna vzduchu v dané třídě (výchozí podmínky -10°C venku) a jakou vlhkost při 21°C bude mít. Hx diagram •Relativní vlhkost •Absolutní vlhkost •Entalpie •Teplota •Rosný bod •Teplota suchého teploměru •Teplota mokrého teploměru •Ohřev •Adiabatické zvlhčování •Parní zvlhčování •Chlazení •Ideální bytové prostředí • Děkuji za pozornost