Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Racionalizace svozových a rozvozových aktivit ve vybrané společnosti Ústav technicko-technologický VŠTE podepsala s Českými drahami smlouvu o spolupráci České Budějovice, červen 2019 Cíl práce • Cílem této diplomové práce je racionalizace svozových a rozvozových aktivit ve vybrané společnosti a navrhnout potřebná řešení v kontextu zefektivnění daných činností. Použité metody • Metody sběru dat: •Analýza dokumentů •Rozhovor •Pozorování • • Vědecké metody: •Komparace •Analýza •Operační výzkum Metody pro řešení okružního dopravního problému • •Clark-Wrightova metoda • •Mayerova metoda • •Vogelova aproximační metoda • Představení vybrané společnosti •Jednota družstvo spotřebitelů v Kaplici •Kaplice-nádraží 86, Střítež •Maloobchod a velkoobchod s potravinářským zbožím a zbožím denní potřeby. • •35 prodejen •3 velkoobchodní sklady • JK_barevne╠ü-1-300x300.png Analýza současných procesů ve společnosti 55813668_532610473933572_5338893152088489984_n.jpg Rozvoz každý pracovní den Náklady za rozvoz zákazník neplatí Objednání zboží 2 dny před závozem Vozový park: Iveco EUROCARGO 75E16 5 nákladních vozidel Kategorie vozidla N3 Užitečná hmotnost 6 000 kg Délka ložného prostoru 6 200 mm Šířka ložného prostoru 2 470 mm Výška ložného prostoru 2 550 mm Spotřeba 23 l/100 km Parametry nákladního vozidla: Omezující podmínky a sledované parametry Omezující podmínky: Kapacita vozidel - Nosnost (max. 6 tun) - Úložný prostor (max. 13 MJ) Doba jízdy řidiče (max. 9 h / 540 min) Sledované parametry: - Délka trasy - Délka směny řidiče (max. 13 h / 780 min) - - Celkové náklady na rozvozový den (1 km / 16 Kč) Zvolený den rozvozu •Čtvrtek - 23 vrcholů •2 okružní trasy / řidič • •Vstupní data: •Označení prodejen •Adresy prodejen •Objednané zboží •Počet MJ •Doba obsloužení • • Zvolený den rozvozu Tvorba matic •Matice vzdáleností a časová matice •Symetrické matice •24 vrcholů • • v0 v1 v2 v3 v4 v5 v6 v7 v8 v0 x 61 43 67 36 44 58 72 38 v1 61 x 20 13 29 11 4 14 32 v2 43 20 x 24 11 24 21 26 14 v3 67 13 24 x 35 22 13 7 38 v4 36 29 11 35 x 20 26 40 9 v5 44 11 21 22 20 x 12 24 23 v6 58 4 21 13 26 12 x 14 29 v7 72 14 26 7 40 24 14 x 43 v8 38 32 14 38 9 23 29 43 x Časová matice Zvolený den rozvozu Celkový souhrn pro stávající rozvoz Celkový počet ujetých kilometrů 885,2 km Celkový objem přepraveného zboží 27 268,36 kg Celkový počet manipulačních jednotek 113 ks Počet využitých vozidel 5 Počet okružních tras 10 Celková doba řízení 954,5 min Průměrná délka směny řidiče 398,9 min Celkové náklady na rozvozový den 14 163,2 Kč Optimalizace rozvozových tras •Clark-Wrightova metoda • •Základní řešení – elementární trasy •Vytvoření okružních tras pomocí jednotlivých iterací (sdružování tras) •Při vyčerpání kapacity– uzavření okružní trasy a započetí nové trasy Optimalizace rozvozových tras Celkový souhrn po aplikaci Clark-Wrightovy metody Clar-Wrightova metoda Původní stav Celkový počet ujetých kilometrů 860,3 km 885,2 km Celkový objem přepraveného zboží 27 268,36 kg 27 268,36 kg Celkový počet manipulačních jednotek 113 ks 113 ks Počet využitých vozidel 5 5 Počet okružních tras 10 10 Celková doba řízení 923,5 min 954,5 min Průměrná délka směny řidiče 392,7 min 398,9 min Celkové náklady na rozvozový den 13 764,8 Kč 14 163,2 Kč Optimalizace rozvozových tras •Mayerova metoda • •2 základní kroky •Úprava matice vzdáleností •Tvorba okružních tras podle nejvzdálenějšího vrcholu •Při vyčerpání kapacity– uzavření okružní trasy a započetí nové trasy • Optimalizace rozvozových tras Mayerova metoda Původní stav Celkový počet ujetých kilometrů 885,5 km 885, 2 km Celkový objem přepraveného zboží 27 268,36 kg 27 268,36 kg Celkový počet manipulačních jednotek 113 ks 113 ks Počet využitých vozidel 5 5 Počet okružních tras 10 10 Celková doba řízení 961 min 954,5 min Průměrná délka směny řidiče 400,2 min 398,9 min Celkové náklady na rozvozový den 14 168 Kč 14 163,2 Kč Celkový souhrn po aplikaci Mayerovy metody Optimalizace rozvozových tras •Vogelova aproximační metoda • •Vychazí z okružních tras podle Mayerovy metody •Aplikace jen u okružních tras se 3 a více vrcholy •Sestavení symetrické matice vzdáleností a výpočet diferencí Optimalizace rozvozových tras Celkový souhrn po aplikaci Vogelovy aproximační metody Vogelova aproximační metoda Původní stav Celkový počet ujetých kilometrů 872 km 885,2 km Celkový objem přepraveného zboží 27 268,36 kg 27 268,36 kg Celkový počet manipulačních jednotek 113 ks 113 ks Počet využitých vozidel 5 5 Počet okružních tras 10 10 Celková doba řízení 945 min 954,5 min Průměrná délka směny řidiče 397 min 398,9 min Celkové náklady na rozvozový den 13 952 Kč 14 163,2 Kč Technicko-ekonomické zhodnocení navrhovaných řešení • •Technické zhodnocení •Délka řízení nákladního vozidla •Dopravní výkon •Průměrná délka pracovní směny řidiče • •Ekonomické zhodnocení •Roční náklady na realizaci rozvozů Technicko-ekonomické zhodnocení navrhovaných řešení •Nejvhodnější řešení – Clark-Wrightova metoda Původní stav Clark-Wrightova metoda Celková doba řízení 954,5 minut 923,5 minut Průměrná délka směny řidiče 398,9 minut 392,7 minut Dopravní výkon 885,2 km 860,3 km Roční náklady na realizaci rozvozů 736 486, 40 Kč 715 769, 60 Kč Návrhy opatření Děkuji za pozornost Doplňující dotazy • Vedoucí práce: • „Prosím autora DP o vyjádření se k případným dalším existujícím metodám v rámci problematiky svozně-rozvozních úloh, které mohly být využity pro účely řešení hlavního cíle práce“ Doplňující dotazy • Oponent práce: • „Stanovte za akých podmienok môžeme racionalizovať distribučnú logistiku v obchodnom re- ťazci na základe jedného modelového dňa prevádzky?“ • • „Na základe, ktorých nákladov môžeme stanoviť celkové náklady na 1 ”rozvozový” deň?“