VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH ÚSTAV TECHNICKO - TECHNOLOGICKÝ Racionalizace outsourcingu logistiky společnosti Herlitz, s.r.o. Autor diplomové práce: Bc. Pavel Spurný Vedoucí diplomové práce: doc. Ing. Rudolf Kampf, Ph.D. Oponent diplomové práce: Ing. Jiří Čejka, Ph.D. České Budějovice, červen 2019 CÍL DIPLOMOVÉ PRÁCE ¢Cílem diplomové práce bylo analyzovat stávají řešení outsourcingu skladových operací a navrhnout, realizovat a postupně začlenit kompletní řešení skladových procesů pro zvolenou společnost. 2 FIEGE S.R.O. – SKLAD ÚŽICE ¢multiklientský sklad ¢v provozu od r. 2017 ¢velikost skladu 24.000 m2 ¢225 pracovníků na směně ¢7 klientů ve skladu ¢ ¢Pro společnost Helitz alokováno: ¢1.975 paletových lokací ¢395 vychystávacích paletových lokací ¢3.280 policových lokací ¢původní počet zaměstnanců 45, současnost 16 osob ¢ 3 HERLITZ, S.R.O. ¢papírové, kancelářské a školní potřeby ¢centrála – Praha Nové Butovice ¢od roku 2014 součástí holdingu Pelikan Group GmbH ¢velikost vlastních skladů 0 m2 ¢28 pracovníků ¢sortiment 12.000 ks položek ¢ 4 POSTUP ŘEŠENÍ PROBLEMATIKY ¢Analýza výchozího stavu: o oAnalýza dokumentů, pozorování, měření, vývojové diagramy ¢ ¢Identifikace provozních a finančních důsledků: o oAnalýza obdržených informací vs. skutečnost ¢ ¢Optimalizace rentability projektu: o otvorba nových vývojových diagramů oABC analýza oNastavení pravidel komunikace a předávání informací ¢ ¢ 5 HODNOCENÍ POSKYTOVATELE SKLADOVÝCH SLUŽEB ¢Původní stav oneexistoval ¢ ¢ ¢ ¢Navrhovaný stav – SWOT analýza oAnalýza sledovaných faktorů klientem oIdentifikace silných stránek, slabých stránek, příležitostí i hrozeb v daném projektu oPorovnávání akčního plánu projektu vs. skutečnost plnění o ¢ o 6 KOREKTNOST INFORMACÍ ¢Původní stav oneúplné informace od klienta na počátku projektu onesprávná kalkulace nabídky oabsence štítků s SSCC kódy onutnost zavedení výstupní kontroly nad rámec nabídky — — ¢Navrhovaný stav odetailní diskuse na požadavcích klienta v CZ ozavedení dohody o Change Request s uvedením hranice finanční zodpovědnosti obou stran 7 ELIMINACE IT PROBLÉMŮ ¢Původní stav onedostatečný signál WIFI odlouhá odezva zpracování požadavků ve skladovém systému okrátké testovací období skladového systému a infrastruktury onedostatek čteček čárových kódů — — ¢Navrhovaný stav onavýšení přípojných bodů ve skladovém prostoru a navýšení datových kapacit opřechod na SW Android u čteček čárových kódů ozvýšení produktivity o 36% o — ¢ 8 ZAJIŠTĚNÍ DOSTATEČNÉHO MÍSTA PRO VYCHYSTÁNÍ ARTIKLŮ ¢Původní stav onedostatek vychystávacích skladových lokací - časové prostoje při manipulaci se zbožím ošpatně definovaný příjem artiklů od dodavatelů klientem — — — ¢Navrhovaný stav osledování pohybu artiklů ve skladovém systému ozavedení ABC analýzy ozvýšená efektivita skladových operací o 19% o — ¢ 9 PROCESNÍ MAPY PROJEKTU ¢Původní stav opřevzaté procesní mapy od kolegů z HU - rozdílné procesní požadavky CZ klienta oneúplné procesní mapy — — — — ¢Navrhovaný stav ooptimalizace procesních map dle skutečnosti ovytvoření nových procesních map pro všechny skladové činnosti o — ¢ 10 ŘEŠENÍ INVENTURY ¢Původní stav oruční korekce zjištěných inventurních rozdílů oabsence cyklické inventury — — — ¢Navrhovaný stav ozavedení cyklické inventury skladových lokací oautomatická korekce načtených hodnot ve skladovém systému o — ¢ 11 NOVĚ ZAVEDENÉ PROCESY ¢Automatické doplňování vychystávacích lokací ozavedení sledování minimálních skladových počtů na lokaci s automatickým vyzváním k doplnění ozvýšení produktivity 16 – 19% — ¢Předpověď obchodního roku, kapacita a revize cen oměsíční zasílání předpovědí prodejů zákazníkem dle sezónosti orekalkulace stávajících operací a nová cenová nabídka o ¢Zrušení druhé kontroly při balení zboží oúspora 150.000 Kč/měsíc — o o — ¢ 12 FINANČNÍ DOPAD NÁVRHŮ ¢ ¢ 13 Změna Časová úspora Finanční úspora / zisk Realizace ABC analýzy 19% cca + 70.000,- Kč/měsíc z průměrné fakturace v oblasti vychystávání Automatické doplňování lokací 16% cca + 59.000,- Kč/měsíc z průměrné fakturace v oblasti vychystávání Vyloučení druhé kontroly z vychystávání 50% cca + 150.000,- Kč/měsíc zrušení 4 pracovních míst Optimalizace procesních map 10% cca + 68.000,- Kč/měsíc z průměrné fakturace za skladové operace Celkové zvýšení obratu cca 347.000 Kč/měsíc z průměrné fakturace. 14 ¢Vedoucí práce: doc. Ing. Rudolf Kampf, Ph.D. ¢Budou Váše návrhy realizovatelné? ¢V čem vidíte největší rizika outsourcingu, obecně a v kontextu práce? ¢ ¢ ¢Oponent práce: Ing. Jiří Čejka, Ph.D. ¢Je vaše práce vhodná pro využití v oboru logistiky jako univerzální model pro návrh outsourcingu? DOPLŇUJÍCÍ DOTAZY DĚKUJI ZA VAŠI POZORNOST 15