Vliv dopravy na rozvoj osídlení středních Čech Autor diplomové práce: Bc. Lucie Šebestová Vedoucí diplomové práce: Ing. Jiří Čejka, Ph.D. Oponent diplomové práce: Ing. Bc. Kristýna Neubergová, Ph.D. Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický České Budějovice, červen 2019 Motivace a důvody k řešení daného problému a cíl práce •Řešení současné problematiky osídlení v regionu je řešení budoucnosti •Jak může rozvoj dopravní infrastruktura ovlivnit osídlení v regionu. •Cílem diplomové práce je popsat současný stav v daném území, definovat důvody, které vedou obyvatele regionu k vystěhovávání a stejně tak důvody, proč zůstávají a navrhnout optimalizaci řešení včetně vyhodnocení návrhu. Definované hypotézy nebo výzkumné otázky •Stanovení příčin, proč se lidé v minulosti stěhovali •Historie vzniku dopravních cest •Stanovení příčin, proč se lidé stěhují v současnosti •Za jakých podmínek může doprava ovlivnit rozhodování ohledně stěhování • Použité metody •Získání a zpracování dat Českého statistického úřadu •Získání a zpracování dat a informací o vývoji dopravní infrastruktury ve Středočeském kraji •Vyhodnocení vývoje korelace rozvoje dopravní infrastruktury s počtem obyvatelstva v regionu • Aplikační část •Řešení současného stavu dopravní obslužnosti dojíždějících do Prahy •Řešení současného stavu nákladů na bydlení •Řešení současného stavu snižování emisí oxidu uhličitého • Význam investic •Dopravní infrastruktura •Průmyslové oblasti •Podpora bydlení •Podpora podnikání v regionu •Obyvatelé nebudou hledat zdroj obživy jinde • Dosažené výsledky a přínos práce •Vyhodnocení korelace rozvoje dopravy vs. hustota osídlení •Lidé se nemusí vystěhovávat za zdrojem obživy, ale dojíždějí •Rozvoj dopravní infrastruktury s podporou průmyslových center zaměstná obyvatele v regionu •Snižuje se hustota individuální automobilové dopravy •Snižuje se znečištění ovzduší • Závěr •Vysídlování ve středočeském regionu se zpomalilo či dokonce zastavilo •Železnice bude hrát důležitou roli v integrované dopravě •Pro dokončení celého projektu bude potřeba nemalých investic, které se vrátí v podobě „živého“ venkova a lepšího životního prostředí • Odpovědi na otázky vedoucího, oponenta a komise •Vedoucí •Jaký vliv pro rozvoj dopravy ve Středočeském kraji má propojení PID s integrovanou dopravou Středočeského kraje? • –Pro Prahu i Středočeský kraj: větší efektivita na provoz (jednotné vyjednávání s dopravci, efektivity využití vozidel, výstavba terminálů/zastávek apod.) –Pro cestující: snížení času na přepravu (se zvýšeným pohodlím) a to mnohdy s přímou dopravou do centra Prahy. Integrovaná doprava se stává lukrativní i finančně výhodnější, proto je cestujícími stále více využívána a naopak je omezována individuální automobilová doprava –Pro společnost: omezení individuální automobilové dopravy, snížení emisí oxidu uhličitého a snížení hustoty provozu na příjezdových komunikacích do Prahy –Pro ostatní účastníky silničního provozu: zvýšení plynulosti v silniční dopravě –Pro stát: další možnosti pro nezaměstnané, kdy mohou využít příležitosti pracovního trhu hlavní města –Pro region (i stát): snížení či zastavení vystěhovávání z regionu převážně z venkova tzn. udržení osídlení Odpovědi na otázky vedoucího, oponenta a komise •Oponent •Můžete vztah mezi rozvojem vysokorychlostních tratí a příměstskou železniční dopravou blíže specifikovat? –Navyšování dalších spojů je podmíněno tzv. propustností tratí –Kvůli rozdílu průměrných rychlostí zastávkového vlaku a dálkového vlaku je v podstatě vyloučeno souběžné vedení na současné dvoukolejné trati –Na vysokorychlostní tratě by se přesunuly dálkové vlaky. Tak by se využila uvolněná kapacita pro další vlakové spoje regionálního charakteru –Další snižování intervalu při současném provozu není z pohledu zabezpečení již možné. Odpovědi na otázky vedoucího, oponenta a komise •Oponent •Opravdu je naším hlavním cílem výstavba průmyslových zón a logistických center a tím zvyšující se komerční suburbanizace a nárůst indukované dopravy? Není v mnoha ohledech vhodnějším modelem rozvoj malých a středních podniků, zaměstnávajících místní obyvatele? • –Malé a střední podnikání nelze nahradit průmyslovými celky, ale ani naopak nelze nahradit ani průmyslové zóny malými podniky –Nutno je chápat spíše jako doplňující se souběh podpory podnikání a podpory osídlení v regionu –Střední a malé podnikatelské subjekty nezajistí obživu pro celý region, ale ani průmyslová centra nemohou existovat bez regionální podnikatelské podpory. –Na začátku je vždy výroba, pak následují subdodavatelé, logistika a služby. Děkuji za pozornost.