Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický uInovace logistických procesů na vybrané železniční vlečce u uAutor diplomové práce: Bc. Petr Musil uVedoucí diplomové práce: doc Ing. Ján Ližbetin, PhD. uOponent diplomové práce: Ing. Lumír Pečený, PhD. uČeské Budějovice, červen 2019 Motivace a důvody k řešení daného problému •Denní produkce vyrobených automobilů ve výrobním závodě Hyundai Nošovice je 1500 ks •Počet přepravených automobilů po železnici činí maximálně 1/3 denní produkce u •Zvýšení objemu železniční přepravy •Zvýšení bezpečnosti práce pracovníků nakládky •Zlepšení pracovních podmínek zaměstnanců nakládky u Cíl diplomové práce uCílem diplomové práce byl návrh inovace technologie nakládky automobilů na vybrané železniční vlečce, jejímž provozovatelem je společnost Raillex, a.s. u Metodika práce • •Určení výzkumného problému a sběr informací •Analýza současného stavu na základě interních dokumentů •Metoda přímého pozorování procesu nakládky automobilů •Ověření času nakládky měřením •Návrh variant inovace procesu nakládky automobilů •Komparace navržených variant se současným stavem •SWOT analýza •Výpočet doby návratnosti investice •Zhodnocení variant pomocí vícekriteriální metody TOPSIS u • u Návrh inovace procesu nakládky automobilů na železniční vůz •Nahrazení stávajících nakládacích ramp stavbou přesuvny •Přesuvna je pohyblivá mostová konstrukce, která umožňuje přesun železničního vozu z jedné koleje na druhou přesunutím u u • u • u Návrh variant u u uVarianta A: •Výstavba třetí nakládkové koleje v délce 475 metrů •Výstavba přesuvny pro všechny tři nakládkové koleje u uVarianta B: •Výstavba přesuvny pro stávající dvě nakládkové koleje u u • u • u Orientační schéma vlečky u u u u u u • u • u Komparace kapacity nakládky u u Varianta Provozní doba Personální obsazení Kapacita (počet/směna) Kapacita (aut/hod) vlak vagon auto stav S 6-14:20 20 2 40 452 57 6-18:20 20 2,4 48 542 45 A 6-14:20 15 2,1 43 484 60 6-18:20 15 3,2 64 723 60 B 6-14:20 13 1,8 35 400 50 6-18:20 13 2,7 53 599 50 Ekonomické zhodnocení úspory pracovních sil a mzdových nákladů společnosti Raillex, a.s. Ekonomické zhodnocení investice •Investiční náklady varianty A činí 72 784 580 Kč. •Investiční náklady varianty B činí 53 684 500 Kč. u •Průměrná hodnota ročního výnosu varianty A činí 4 600 000 Kč •Průměrná hodnota ročního výnosu varianty B činí 4 000 000 Kč • •Doba návratnosti investice u varianty A činí 15, 8 let •Doba návratnosti investice u varianty B činí 13,4 let • • • u u u u Zhodnocení variant pomocí vícekriteriální metody TOPSIS u uAplikací vícekriteriální metody TOPSIS byla jako nejvhodnější varianta zvolena varianta A. u uPosuzované kritéria: •výše investičních nákladů •hodnota ročního výnosu •počet pracovníků •počet naložených aut •možnost zvýšení ročního výnosu u • • • u u u u Pořadí Varianta 1. A 2. B 3. Současný stav Závěr uPřínosy výstavby přesuvny •Zvýšení bezpečnost práce •Snížení rizika poškození aut při nakládce •Maximální využití kapacity nakládky •Snížení ekologické zátěže na region •Zvýšení objemu přepravených aut po železnici •Možnost zavedení nepřetržitého provozu uNevýhody výstavby přesuvny •Vyšší investiční náklady •Konkurence silniční dopravy • u u u Doplňující dotazy u uVedoucí diplomové práce: doc. Ing. Ján Ližbetin, PhD. u1. Bude Váš návrh aplikován v praxi? •V současné době je již vydáno stavební povolení na výstavbu „přesuvny Nošovice“ a proběhlo první kolo výběrového řízení na zhotovitele stavby. •Zatím není znám výsledek výběrového řízení, jelikož rozhodnutí závisí na managementu investora stavby společnosti Hyundai Glovis se sídlem v Soulu. u u u Doplňující dotazy u uOponent diplomové práce: Ing. Lumír Pečený, PhD. u1. Kromě investičních nákladů máme ještě provozní náklady (na údržbu, revize a pod: ) jsou zahrnuty i tyhle náklady ve Vaší práci? •Provozní náklady nejsou zahrnuty v diplomové práci. •Provozní náklady na údržbu technických zařízení na vlečce jsou řešeny smlouvou o údržbě prostřednictvím dceřiné společnosti HYUNDAI ENGINEERING CZECH s.r.o. u2. Lze implementovat Vaše návrhy v praxi? •Ano. V současné době je již vydáno stavební povolení na výstavbu „přesuvny Nošovice“ a proběhlo první kolo výběrového řízení na zhotovitele stavby. u u Děkuji za pozornost