Optimalizace výběru automobilu s ohledem na bezpečnostní prvky jednotlivých vozidel Autor diplomové práce: Bc. Martin Koklar Vedoucí diplomové práce: Ing. Jiří Čejka, Ph. D. Oponent diplomové práce: Ing. Vladimír Faltus, Ph. D. České Budějovice, červen 2019 Vysoká škola technická a ekonomická Katedra dopravy a logistiky Obsah 1.Motivace a důvody řešení zvoleného tématu 2.Cíl diplomové práce 3.Metodika diplomové práce 4.Teoretická část 5.Aplikační část 6.Závěrečné shrnutí 7.Doplňující otázky Oponenta Motivace a důvody řešení zvoleného tématu 1.Stále aktuální problematika 2. 2. 2. 2.Využitelnost ve firemní praxi 3. 3. 3. 3.Vlastní zájem o danou problematiku 4. • • 1. • Cíl diplomové práce •Cílem práce je maximální bezpečnost vytypovaných typů vozidel, včetně vyhodnocení ekonomické náročnosti. Využity budou vhodné metody vícekriteriálního hodnocení variant. Metodika diplomové práce •1. Sběr a analýza dat •Teoretická část •Aplikační část •2. Zpracování dat •Vícekriteriální rozhodování üVýběr rozhodovacích kritérií a stanovení jejich vah za pomoci Fullerova trojúhelníku üAplikace metod vícekriteriálního rozhodování TOPSIS, WSA, ORESTE • Teoretická část •Analýza odborné literatury a sestavení teoretického základu zaměřený na: •1. Provozní bezpečnost ØAktivní bezpečnost ØPasivní bezpečnost • •2. Vícekriteriální rozhodování üZákladní pojmy vícekriteriálního rozhodování üRozdělení vícekriteriálních úloh • • Aplikační část 1.Představení společnosti 2.Analýza současného stavu 3.Analýza trhu včetně stanovení možných variant řešení 4.Stanovení rozhodovacích kritérií a jejich vah 5.Stanovení pořadí jednotlivých variant a analýza výsledků včetně ekonomickému zhodnocení projektu • 1. Vozidla splňující technickou specifikaci • ü üFiat Ducato üCitroën Jumper ü Ford Transit • • ü üRenault Master ü Volkswagen Crafter üHyundai H350 Ford Transit • Technické specifikaci vyhovují následující vozidla: Stanovená rozhodovací kritéria a jejich váhy Zdroj: Vlastní Kriteriální matice Zdroj: Vlastní Aplikace metod vícekriteriálního rozhodování •Metoda TOPSIS • Zdroj: Vlastní Aplikace metod vícekriteriálního rozhodování •Metoda WSA • Zdroj: Vlastní Aplikace metod vícekriteriálního rozhodování •Metoda ORESTE • • Zdroj: Vlastní Aplikace metod vícekriteriálního rozhodování •Porovnání jednotlivých metod Zdroj: Vlastní Ekonomické zhodnocení projektu • •Jako nejvhodnější vozidlo bylo vybráno vozidlo Volkswagen Crafter •Základní cena uvedeného modelu bez volitelné výbavy je 697 672 Kč. •Volitelná výbava, která byla k vozu při konfiguraci přidána, je zaměřena zejména na bezpečností a asistenční systémy motorového vozidla v celkové hodnotě 109 201 Kč. Doplňující dotazy Oponenta práce 1)V úvodu práce, v kapitole 2 i v závěru práce je opakovaně uveden cíl diplomové práce jako maximální bezpečnost vybíraného vozidla. Mezi kritéria hodnocení je ale následně zahrnuta i cena, výkon, preference zadavatele projektu a preference odborníků. Není špatně definován cíl práce? 2)Je jisté, že konfigurátory jednotlivých výrobců vozidel vyberou vhodnou výslednou nabídku z pohledu této práce? Tato nabídka v podobě suboptimálního řešení následně vstupuje do optimalizace přes všechny výrobce a ovlivňuje rozhodování. Doplňující dotazy Oponenta práce 4) •3) Proč se práce zabývá zrovna firmou Telecom 21 CB? Nepodařilo se v práci najít důvod výběru této firmy. • •4) Vstupem do hodnocení je i průzkum mezi odborníky. Jací odborníci se na tomto průzkumu podíleli? • •5) Je si autor práce vědom, že zvolené bodování při hodnocení jen podle pořadí nemusí být objektivní? Stejná bodová ztráta může označovat malý, ale i velký rozdíl parametrů vozidel. Děkuji za pozornost