Optimalizace logistických procesů v dodávkách materiálů pro výstavbu inženýrských sítí ve společnosti PVK s.r.o. Autor práce: Bc. Marek Hučík Vedoucí práce: doc. Ing. Rudolf Kampf, Ph.D. Oponent: doc. Ing. Jozef Gašparík, Ph.D. Obrázek1.png Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Cíl práce •Cílem diplomové práce je optimalizace procesů distribuce a skladového hospodářství ve společnosti PVK s.r.o. Na základě analýzy současného stavu bude za pomoci vícekriteriálního rozhodování navržen a vybrán systém automatické identifikace materiálů a výrobků. • Úvod do problému •Historie – vysoká úroveň Českého plynárenství – Plynostav vs. cizí státy. •Legislativa (ČSN EN 1594, ČSN EN ISO3183, ČSN EN ISO21809-1 a TPG). •Další zvyšování v dohledu kvality (BOZP, materiály, doba výstavby, doby odstávek => topná sezóna, investice, cenová regulace). • Úvod do problému •Největší investor a provozovatel v ČR – společnost innogy. •Zvyšování požadavků na kvalitu – dozory na stavbách zavedení on-line stavebních deníků, audity u výrobců a dodavatelů, certifikovaní zhotovitelé. •Dlouhé dodací termíny, záměny materiálů, zpožďování staveb => návrh zavézt on-line sledování toku materiálů od výrobců přes dodavatele a zhotovitele až po konec samotné výstavby. • Úvod do problému •Plánovaná studie, která by vedla k zavedení jednotných identifikačních znaků. •Neochota na straně výrobců (zahraniční nadnárodní giganti). •Požadavek na dodavatele zavézt vlastní jednoznačné identifikační znaky. •Vytvoření společné on-line technologie k požadovanému sledování materiálových toků. • Společnost PVK s.r.o. •PVK s.r.o. – 20-ti letý auditovaný dodavatel materiálů na investiční akce innogy. •PVK s.r.o. – je opakovaně vyhlašován mezi 30-ti největšími dodavateli do innogy. •PVK s.r.o. – nedisponuje automatickou identifikací materiálů a zboží. •PVK s.r.o. – nutnost přípravy pro začlenění do připravovaného systému, spolupráce na jeho tvorbě. • Metodika •metody analýzy, komparace •Saatyho metoda hodnocení kritérií •metoda TOPSIS •výpočet prosté doby návratnosti •výpočet ROI • Navrhované řešení pro společnost PVK s.r.o. logo I Navrhované řešení : •zavedení systému automatické identifikace prostřednictvím čárových kódů pro jednotlivé druhy zboží. •návrh na zakoupení tiskáren a mobilních čteček čárových kódů a s tím související instalaci a nákup modulů WMS systému Helios. Vyhodnocení čtecích zařízení a tiskáren čárových kódů d+ d- c Pořadí Honeywell 5145 Eclipse 0,3518 0,2132 0,3774 5 Motorola LI4278 0,2183 0,3475 0,6142 2 Virtuos HT 900 A 0,3450 0,2286 0,3985 4 Honeywell Voyager 0,2232 0,3450 0,6072 3 Aplikace Gatema 0,0897 0,3097 0,7755 1 Kritéria hodnocení čtečky K1 – cena K2 – bezdrátový přenos K3 – vzdálenost čtení K4 – rychlost snímání K5 – hmotnost d+ d- c Pořadí Zebra 0,1111 0,2588 0,6996 2 Epson 0,2539 0,1480 0,3682 4 Honeywell 0,1060 0,2762 0,7226 1 Brother 0,1503 0,2533 0,6275 3 Kritéria hodnocení tiskárny K1 – cena K2 – termotisk K3 – rychlost tisku K4 – tisková hlava K5 – šířka tisku Náklady na zavedení systému automatické identifikace a ekonomické vyhodnocení Služba Náklad Aplikace Gatema (5x 3000 Kč) 15 000 Kč Tiskárna Honeywell PC43 7 839 Kč Gatema WMS – Jádro systému 20 000 Kč Gatema WMS – Příjem 11 000 Kč Gatema WMS – Výdej 11 000 Kč Gatema WMS – Inventura skladu 9 000 Kč Celkové náklady 73 839 Kč •Roční úspora při zavedení navrhovaného řešení automatické identifikace činí 185 978,925 Kč. Výpočet doby návratnosti a ROI Otázky vedoucího práce •Stručně popište proces v dodávkách materiálů pro výstavbu inženýrských sítí ve společnosti PVK s.r.o. •Budou výsledky vaši DP aplikované ? Otázky oponenta práce •1. V akých normách je ukotvená povinnosť českých firiem značiť a evidovať potrubný materiál a prečo nemajú zahraniční dodávatelia túto povinnosť? Vysvetlite rámcový prínos Vášho návrhu z tohto pohľadu. • •Povinnost označovat materiály pro plynovody vychází Technických podmínek Gasu a Technických podmínek provozovatelů odvoláním na normy (ČSN, EN, DW atd). • •Zahraniční dodavatelé mají povinnost označování materiálů podle norem, dle jakých daný materiál musí být vyroben. • •Zapojení do uvažovaného jednotného on-line systému sledování kvality a místa dodávaných materiálů • Otázky oponenta práce •2. Uveďte celkový počet zamestnancov spoločnosti PVK s.r.o. a či schéma na obr. 2 prestavuje hierarchiu celej spoločnosti. • •Celkový počet zaměstnanců společnosti PVK s.r.o. je 12 lidí. Na schématu není vyznačena nová pozice Obchodní zástupce divize VODA a 4 jednotliví skladníci-prodejci. Některé pozice jsou sloučeny (metrolog-skladník; Ředitel společnosti-Ředitel divize PLYN, Interní auditor-obchodní asistentka divize PLYN) Otázky oponenta práce •3. Bližšie objasnite činnosť ”Výběrové řízení” vo vývojovom diagrame na obr. 13. • •V tomto schématu jsou zahrnuta výběrová řízení jednotlivých zhotovitelů, investorů, atd. v písemné formě, emailové odpovědi na poptávky nebo on-line výběrová řízení. Otázky oponenta práce •4. O aký čas sa predĺži trvanie úkonov skladníka pri prvotnej identifikácii prijatého tovaru, jeho polepením čiarovými kódmi a načítaní do informačného systému? • •Při naskladňování zboží nebude označováno samostatným čárovým kódem, ale při jeho zaskladnění bude sejmut čárový kód na pozici, která je danému zboží přiřazena ve skladu a v čtecích zařízeních dojde k potvrzení množství a případnému doplnění identifikačních čísel spojených s certifikáty, čímž dojde také ke zrychlení na straně příjmu. Otázky oponenta práce •5. Uveďte prepracované a doplnené ekonomické zhodnotenie, v ktorom uvediete na správnu mieru pochybnosti vyplývajúce z textu v kap. 5.4, konkrétne o aký typ mzdy skladníka sa jedná (hrubá, superhrubá), či dôjde k úspore zamestnanca, či predpokladáte konštantný počet vybave-ných objednávok ročne, či je zamestnanec platený od počtu úkonov (vystavenie výdajky) a v čase kedy nevydáva tovar nie je platený, čo má motivovať zamestnanca aby vydal viac výdajok, vyja-drite reálnu mieru návratnosti. • •V tomto případě je počítáno s hrubou mzdou zaměstnance. Toto není jediná činnost skladníků, ale je třeba jejich práci zefektivnit, protože najímání dalších lidí je pro společnost nehospodárné. V současné době dochází ve společnosti ke změnám, které by měli vézt k nárůstu objemu obchodů a s tím spojeným větším počtem výdejek. Lze proto předpokládat, že doba návratnosti tak klesne pod vypočítané 4 měsíce. Zavedení tohoto systému bylo nicméně vyvoláno potřebou pro napojení do jednotného on-line sledovacího systému. •