Autor diplomové práce: Bc. Marie Gryczová Vedoucí diplomové práce: Ing. Jiří Čejka, Ph.D. Oponont diplomové práce: Ing. Vladimír Faltus, Ph.D. České Budějovice, listopad 2017 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko – technologický DIPLOMOVÁ PRÁCE }Motivy a důvody k řešení daného problému }Cíl práce }Metodika diplomové práce }Postup posouzení návaznosti spojů }Integrované dopravní systémy }Aplikace navrhované metodiky návaznosti spojů }Kriteriální matice, váhy, dominance variant }Závěrečné shrnutí }Doplňující dotazy } } } }Veřejná doprava je základním pilířem prosperity a rozvoje oblasti. } }Kvalitní a zákaznicky atraktivní systém veřejné hromadné dopravy je důležitou složkou rozvoje mobility společnosti. } }Práce s tímto tématem mi umožnila hlouběji nahlédnout do složité problematiky jednotlivých integrovaných dopravních systémů vybraných krajů. } } } Cílem práce je navržení způsobu posuzování návaznosti veřejné dopravy mezi silničním a železničním subsystémem. Stanovená metodika bude ověřena na vybraném funkčním dopravním modelu. } } }V teoretické části je uvedena základní terminologie, zákonná ustanovení a charakteristika dopravního systému. } }Aplikační část práce obsahuje: } včást kvalitativní, která navrhuje „metodiku způsobu posuzování návaznosti veřejné dopravy“ o včást kvantitativní, ve které je tato metodika ověřena pomocí vícekriteriálního hodnocení variant metodou TOPIS na funkčním dopravním modelu čtyř integrovaných dopravních systémů. } }Metodika vzájemného posouzení návaznosti spojů obsahuje: }Stanovení cíle }Sestavení návrhové části dokumentu včetně tarifní nabídky } při respektování : vcharakteristiky sledovaného území vprincipů a zásad návaznosti veřejné dopravy vstandardu kvality vkategorizace přestupních bodů vumístění a stavební uspořádání přestupních bodů vdocházkové vzdálenosti včasové návaznosti spojů vklasifikace linek vdoporučených intervalů železniční dopravy vdoporučených intervalů silniční dopravy }Srovnání kritérií s využitím metody vícekriteriálního hodnocení variant }Připomínkové řízení }Vlastní realizace opatření, smluvní ujednání a zpřístupnění informací o změnách veřejnosti } } } zdroj: ČESKÉ DRÁHY, 2017. INTEGROVANÉ VLAKY [online]. Praha: České dráhy. [cit. 2017-11-24] Dostupné z: https://www.cd.cz/typy-jizdenek/regionalni-jizdenky-ids/-26623/, MINISTERSTVO SPRAVEDLNOSTI, 2017. Veřejný rejstřík [online]. Praha: Ministerstvo spravedlnosti. [cit. 2017-11-22]. Dostupné z: http://portal.justice.cz/Justice2/MS/ms.aspx?j=1&o=1&k=170&d=300616, vlastní zpracování }Pomocí metod vícektriteriálního hodnocení variant byly porovnány fukční dopravní systémy: } vIDK Jihomoravského kraje, vIDK Libereckého kraje, vIDK Olomouckého kraje, vDoprava Ústeckého kraje. v } } } } } }Jednotlivé integrované dopravní systémy byly }porovnány pomocí metody TOPIS z hlediska: } }návaznosti spojů mezi okresními městy v pracovní dny, v sobotu, v neděli a ve svátek, }počtu linek mezi okresními městy bez přímého spojení, }koeficientu dopravní obslužnosti, }úrovně komunikace se zákazníky, }pravidelnosti autobusové dopravy, } } } }železničních spojení v taktu, }míry zastoupení autobusových linek v IDS, }míry zastoupení vlakových linek v IDS, }průměrné časové vzdálenosti autobusového a vlakového nádraží. } }Návaznost spojů mezi jednotlivými okresními }městy byla zjišťována ručním zpracováním údajů }v internetovém vyhledávači jízdních řádů IDOS. } }Vzhledem k tomu, že mezi řadou okresních }měst v daných IDS neexistují přímá spojení, }jsou v této práci uvažována nejen přímá spojení, }ale i spojení s jedním přestupem. } zdroj: CHAPS, 2017. SPOJENÍ [online]. Praha: CHAPS. [cit. 2017-11-24] Dostupné z: http://jizdnirady.idnes.cz/vlakyautobusy/spojeni/, vlastní zpracování } } } } } } } } } } } } } } } }Zdroj: vlastní zpracování } }Výsledky jednotlivých IDS jsou poměrně vyrovnané (s výjimkou IDS Ústeckého kraje), což je dáno prvotním základním výběrem hodnocených variant, kdy bylo rozhodnuto, že bude pracováno s již dlouhodobě fungujícími systémy integrované dopravy. Prakticky u všech hodnocených systémů je provedena téměř 100 % integrace veřejné dopravy. } } } } }Veřejná doprava je důležitou složkou fungování státu ve veřejném prostoru. Zpracovaná metodika navrhuje přistupovat k řešení dopravních problémů metodami vícekriteriálního hodnocení, které umožňují snadnější orientaci ve sledované oblasti. Práce zhodnotila IDS Jihomoravského, Libereckého, Olomouckého, Ústeckého kraje. }Dílčím výstupem diplomové práce je podrobné zpřehlednění segmentu dopravy týkající se dopravních vazeb uvnitř integrovaných systémů z úhlu pohledu uživatele veřejné dopravy. } }Lze metodiku využít i pro hodnocení zahraničních systémů? } Každá země má svá specifika, kulturní zvyklosti ,vlastní legislativu a jinou ekonomickou situaci. Z tohto důvodu je uvedená metodika uplatnitelná pouze rámcově v městských aglomeracích, které odpovídají českým podmínkám. Standardy, doporučené intervaly, docházková vzdálenost a další aspekty se mohou v jednotlivých zemích výrazně lišit. } }Jak byla získána potřebná data o spojích mezi okresními městy? }Ručním zpracováním v internetovém vyhledávači jízdních řádů IDOS. } }Byly uvažovány všechny kombinace okresních měst v rámci kraje nebo jen vybrané kombinace? }Byly uvažovány všechny vzájemné kombinace okresních měst v rámci každého kraje. } } }Byla uvažována všechna nebo jen přestupní spojení? } Byla uvažována všechna přímá spojení a všechna spojení s jedním přestupem. Spojení s přestupem byly ohodnoceny nižšími hodnotami vah (viz. tabulka č. 7, str. 67). Spojení s více než jedním přestupem uvažována nebyla. } }Jak lze v praxi využít zpracované výsledky provedené analýzy integrovaných dopravních systémů ? } Získaná data mohou sloužit k reflexi jednotlivým koordinátorům IDS. Např. ukazatel „bez přímého spojení“ okresních měst od sebe vzdálených několik málo desítek kilometrů , nemají přímé spojení , což je z pohledu uživatele na hranici akcepotovatelnosti. }Přímé spojení neexistuje mezi městy: }Ústí n/L – Louny (58 km), }Litoměřice – Děčín (43 km), }Louny - Děčín (83km), }Most – Litoměřice (43 km), }Chomutov – Litoměřice (66 km), }Teplice – Litoměřice (40 km), }Litoměřice – Chomutov (66 km), }Jablonec nad Nisou – Česká Lipa (74 km), }Česká Lípa – Semily (80 km), }Hodonín – Vyškov (73 km) a další. } } }Na straně 36 v kap. 6.3 jsou uvedeny požadavky na informace od dopravců. Odkud tyto požadavky plynou a jakými informacemi je lze naplnit? Např. Co obsahuje uvedený plán návazností linek? } } Požadovné informace vychází převážně ze standardů kvality s ohledem na Metodický pokyn č. 5 Ministersva dopravy (2014). Jejich účelem je zvýšení informovanosti objednatele. Frekvenční průzkumy obsahují počet přepravovaných osob za sledované období. Přehled zpožděných vozů obsahuje označení linky, procentuální přesnost, počet rozhodných spojů a počet spojů jedoucích včas. Přehled dodržení přípojných vazeb obsahuje přestupní vazbu ze spoje na spoj, procentuální spolehlivost, počet rozhodných přípojů a skutečný počet zajištěných přestupů. Plán návaznosti linek se setavuje v případě změny linky a obsahuje aktualizovanou informaci o přestupních vazbách. } }Mezi rozhodokritéria v metodě TOPIS jsou přímá i přestupní spojení. Má na výsledek hodnocení vliv počet přestupních spojení i v případě, že cestující téměř výhradně využívají spojení bez přestupu? } } Počet přestupních spojení má vliv na hodnocení IDS. Metodou postupného rozvrhu vah jsou bodovým ohodnocením výrazně upřednostněna přímá spojení před spojeními s přestupem. Cestující zpravidla tato přestupní spojení využívají sporadicky v časech , kdy jezdí malé množství spojů např. o víkendech a svátcích. } } Do hodnocení byla přestupní spojení zahrnuta z důvodu srovnatelnosti jednotlivých IDS, neboť řada okresních měst v kraji nemá žádné vzájemné přímé spojení a došlo by tím k znevýhodnění IDS, které nabízí přímé a zároveň přestupní spoje oproti IDS, které nabízí pouze přestupní spoje. } }ČESKÉ DRÁHY, 2017. INTEGROVANÉ VLAKY [online]. Praha: České dráhy. [cit. 2017-11-24] Dostupné z: https://www.cd.cz/typy-jizdenek/regionalni-jizdenky-ids/-26623/, }DOBEŠ, J., 2010. MyChoice BETA. [software] [přístup 2017-10-29] Dostupné z: http://www.dobesoft.cz/web.php?id=4, vlastní zpracování výstupu }MINISTERSTVO SPRAVEDLNOSTI, 2017. Veřejný rejstřík [online]. Praha: Ministerstvo spravedlnosti. [cit. 2017-11-22]. Dostupné z: http://portal.justice.cz/Justice2/MS/ms.aspx?j=1&o=1&k=170&d=300616, vlastní zpracování }KIDSOK, 2017. Podklady ke stažení. [online]. Olomouc: KIDSOK. [cit. 2017-11-30]. Dostupné z: http://www.idsok.cz/co-je-idsok/ }KORDIS, 2017. Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje [online]. Brno: KORDIS. [cit. 2017-11-30]. Dostupné z: http://www.kordis.cz/strucne.aspx }KORID, 2017. Co je to IDOL [online]. Liberec: KORID. [cit. 2017-11-30]. Dostupné z: html http://www.iidol.cz/ }KRAJSKÝ ÚŘAD ÚSTECKÉHO KRAJE, 2017. Ústecký kraj [online]. Ústí nad Labem: KRAJSKÝ ÚŘAD ÚSTECKÉHO KRAJE [cit. 2017-11-19]. Dostupné z: http://www.kr-ustecky.cz/doprava-usteckeho-kraje.asp } }