Optimalizace dopravních procesů ve společnosti Akuterm sklo a. s. Bc. Lucie Pávková Vedoucí práce: doc. Ing. Rudolf Kampf, Ph.D. Oponent práce: Ing. Lukáš Pešek 1 Obsah 1.Cíl práce 2.Metodika práce 3.Clarke-Wright metoda 4.Mayerova metoda 5.O společnosti Akuterm sklo a. s. 6.Okružní dopravní problém 7.Návrhy opatření 8.Ekonomické zhodnocení 9.Závěr 2 Cíl práce ●Cílem diplomové práce je optimalizace dopravních procesů ve společnosti Akuterm sklo a. s. Optimalizace rozvozových tras bude provedená za pomocí metod operačního výzkumu. V závěru práce bude zpracované ekonomické posouzení rozvozových tras. 3 Metodika práce 1.Studium odborné literatury, odborných článků a jiných publikací 2.Rozhovory s vedením společnosti Akuterm sklo a. s. 3.Sběr dat 4.Analýza získaných dat z interních materiálů 5.Vlastní pozorování 4 Clarke-Wright metoda ●Nejpoužívanější metoda řešící úlohu VRP (Problém okružních jízd) ●Středisko - zákazník - středisko ●Krajní a vnitřní zákazník 5 Mayerova metoda ●Metoda vhodná pro víceokruhové úlohy s úplnou sítí cest a omezenou kapacitou ●Vhodná pro plánování svozů či rozvozů ●Řešení vychází ze symetrické matice vzdáleností uvedených v km mezi místy, která jsou zahrnuta do řešení 6 Výzkumné otázky ●Která z použitých metod je pro společnost výhodnější? ●Kolik nákladních vozů bude potřeba k obsloužení všech míst? ●Bude navrhované vozidlo pro společnost ekonomicky výhodnější? ● 7 O společnosti Akuterm sklo a. s. ●Založena v roce 1994 ●Přes 70 zaměstnanců ●Výroba izolačního dvojskla a trojskla ●Velkoobchod s plochým sklem ●Provozovna i výroba v Českých Budějovicích ●Největším odběratelem je Window Holding a. s. 8 Okružní dopravní problém ●Společnost nevyužívá externí dopravce ●Osm soukromých vozů s nižší užitečnou hmotností ●Podstatným problémem společnosti jsou příliš malá vozidla ●Skla a okna musí být na různých typech stojanů ●Různorodé požadavky zákazníků 9 Ukázka vozidla Akuterm sklo a. s. Interní zdroj 10 Navrhované vozidlo ●Tahač s návěsem např. značky Kögel ●Užitečná hmotnost 28 005 kg ● Zdroj: www.primemovermag.com.au 11 Modelový příklad ●Mapa rozvozových míst ● ● ● Zdroj: mapy.cz 12 mapa1 Hmotnosti stojanů k jednotlivým zákazníkům 1.Husinec = 3 800 kg 2.Kaplice = 2 000 kg 3.Planá nad Lužnicí = 1 800 kg 4.České Budějovice = 1 900 kg 5.Malšice = 1 500 kg 6.Sedlčany = 1 800 kg 7.Čkyně = 1 900 kg 8.Protivín = 1 500 kg 9.Vimperk = 1 400 kg 10.České Velenice = 1 800 kg 11.České Budějovice = 1 800 kg 12.Střítež = 1 600 kg 13.České Budějovice = 1 000 kg Interní zdroj 13 IMG_1838.JPG Matice vzdáleností mezi jednotlivými uzly Zdroj: vlastní zpracování 14 Návrhy opatření 15 Mapa 16 Návrhy opatření 17 Mapa 18 Ekonomické zhodnocení – současná vozidla společnosti Akuterm sklo a. s. ●Pro obsloužení všech míst – použití dvou nákladních vozidel s největší užitečnou hmotností ●Vznik dvou tras ●Náklady na první vozidlo 9 128 Kč ●Náklady na druhé vozidlo 5 768 Kč ●Náklady na dvě nákladní vozidla činí 14 896 Kč 19 Ekonomické zhodnocení – navrhované vozidlo ●Použití jednoho vozidla s užitečnou hmotností 28 tun ●Jedna trasa s obsloužením všech míst ●Náklady na vozidlo 13 609 Kč ● ●Celkový rozdíl v nákladech činí = 14 896 Kč – 13 609 Kč = 1 287 Kč ●Denní celkový rozdíl v nákladech = 1 287 Kč ●Měsíční rozdíl v nákladech = 1 287 Kč * 22 dnů = 28 314 Kč ●Roční rozdíl v nákladech = 1287 Kč * 250 dnů = 321 750 Kč ● ● 20 Závěr ●Výhodnější byla Clarke-Wright metoda ●Zavedení navrhovaného vozidla ●Nižší provozní náklady ●Plné využití ložného prostoru vozidla ●Obsloužení všech míst při jedné jízdě 21 Děkuji za Vaši pozornost Bc. Lucie Pávková 22 Otázky vedoucího práce 1.Jaké další optimalizační metody je možné použít, v kontextu s cílem vaši DP? 2.Budou výsledky práce aplikované? 23 Otázky oponenta práce 1.Byla společnost Akuterm sklo a. s. seznámena s výsledky autorčiny práce? 2.Podle jakých kritérií (metod) aktuálně vytvářejí zástupci společnosti Akuterm sklo a. s. rozvozové trasy? 24