Diplomová práce Optimalizace rozvozových tras ve společnosti Tulipán a.s. Autor diplomové práce: Bc. Markéta Hradilová Vedoucí diplomové práce: doc. Ing. Rudolf Kampf, Ph.D. 2017 Bez názvu.jpg Obsah ØZadání diplomové práce. Ø ØTeoretická a metodická část. Ø ØPředstavení společnosti, analýza současných procesů ve firmě a základní vstupní data. Ø ØOptimalizace rozvozových tras: — - Mayerova metoda. — - Metoda nejbližšího souseda. — - Inuitivní metoda. — ØVýpočet úspor v km, výpočet úspor nákladů a výpočet časových úspor. Ø ØZávěr, dotazy a použité zdroje. - — — — — —Zadání diplomové práce — — —Cílem diplomové práce je optimalizovat —rozvozové trasy společnosti Tulipán, a.s. —Za pomocí metod operačního výzkumu budou optimalizované rozvozové trasy a provedeno vyhodnocení optimalizovaných tras z hlediska časových a finančních úspor. —Teoretická a metodická část — — Vymezení základních pojmů: — ØLogistika, doprava, Øoperační výzkum,klasifikace disciplín operačního výzkumu, graf, dopravní problém. Ø ØŘešení víceokružního a okružního dopravního problému. Ø Ø —Představení společnosti — Tulipán a.s. — ØProdej: metrážových a kusových koberců, gobelínů, PVC, vinylových podlah, laminátových podlah, korků, rohoží. Ø ØPoskytování služeb:montáže podlah, pokládky linoleí, koberců a čištění podlah. — ØSoustředění se na maloobchodní ale i velkoobchodní činnost. — Analýza současných procesů ve společnosti — ØSpolečnost si náklady za rozvoz hradí sama. Ø ØRozvoz se uskutečňuje 3x týdně do 57 firem sídlících v jižních Čechách. Ø ØNákladní vozidlo s užitnou hmotností 3,5t. Ø ØProces objednání zboží. Ø ØNaložení nákladního automobilu. Ø ØŘidič + jeden zaměstnanec firmy. — — — — — — — — — — — — — — — — —Současné rozvozové trasy: — ØPondělí: Jindřichohradecko, Pelhřimovsko, Táborsko. — ØÚterý: Strakonicko, Písecko, Klatovsko, Sušicko. — ØStředa: Kaplicko, Krumlovsko, Vimpersko, České Budějovice. — Základní vstupní data — —Pondělní trasa — — — — TRASA I AKTUAL....jpg Počet vykládacích míst: 19. Celkový pracovní čas řidiče: 10h 36min. Celkové km na trase: 354 km. — — —Úterní trasa trasa pt-soběslav klatovy současná.jpg Počet vykládacích míst: 20. Celkový pracovní čas řidiče: 9h 33min. Celkové km na trase: 331 km. —Středeční trasa trasa pt kaplice.jpg Počet vykládacích míst: 18. Celkový pracovní čas řidiče: 9h 51min. Celkové km na trase: 304 km. Základní vstupní data Označení vrcholu Město Čas vykl. (minuty) Množství (kg) Závozové Okno V40 ČB 5 80 7h-18h V41 TÝN NAD VLTAVOU I. 10 120 6h-18h V42 TÝN NAD VLTAVOU II 5 70 6h-18h V43 TEMELÍN 10 110 6h-18h V44 VODŇANY I. 5 80 8h-17h V45 VODŇANY II. 10 100 8h-17h V46 VODŇANY III. 10 120 8h-17h V47 NETOLICE 10 110 8h-17h V48 STRUNKOVICE 10 150 6h-18h V49 PRACHATICE 10 160 6h-18h V50 VLACHOVO BŘEZÍ 10 100 8h-17h V51 ČKYNĚ 30 1400 8h-17h V52 VOLARY 20 300 8h-17h V53 BOROVÁ 5 90 6h-18h V54 KÁJOV 10 140 6h-18h V55 PŘÍSEČNÁ 10 150 8h-17h V56 KAPLICE 5 90 8h-17h V57 TRHOVÉ SVINY 5 90 6h-18h V40 - V57 Celková doba vykládek v minutách Celkové množství zboží v kg 18 vykládajících míst 185 3460 Optimalizace rozvozových tras — ØJe symetrická. — ØObsahuje celkem 58 míst. Ø ØPoužití aplikace mapy.cz. Matice vzdáleností Víceokružní dopravní problém ØPoužití Mayerovy metody. Ø ØCíl – redukce počtu km/den. Ø ØUrčení okruhů nejbližších měst, která následně spojíme do okružní jízdy. Ø ØVyhledání a zařazení odběratelských míst do okruhů. Ø ØDodržení podmínek (kapacita vozidla). — — Mayerova metoda mayerova metoda.jpg Okružní dopravní problém ØPoužití metody nejbližšího souseda. Ø ØSeřazení odběratelských měst, aby byla za sebou ve vzdálenostně - nejkratším pořadí. Ø ØPostupně vezmeme každé místo jako výchozí a z každého výchozího místa najdeme nejbližší místo – dokud neuzavřeme okruh. Ø ØČasové zohlednění (výkon řidiče a povinné přestávky + otevírací doba odběratelských firem. Metoda nejbližšího souseda Lišov - Strakonice I - Strakonice II - Strakonice III - Katovice - Horažďovice II - Horažďovice I - Bojanovice - Sušice - Sušice Volšovy - Klatovy II - Klatovy I - Blatná - Písek III - Písek II - Písek I - Vrcovice - Milevsko - Týn nad Vltavou I - Týn nad Vltavou II - Temelín - Vodňany I - Vodňany II - Vodňany III - Lišov 346,8 Lišov - Veselí nad Lužnicí - Soběslav I - Soběslav II - Soběslav III - Tábor - Mladá Vožice II - Mladá Vožice I - Pacov I - Pacov II - Arnešotovice - Pelhřimov III - Pelhřimov II - Pelhřimov IV - Pelhřimov I - Počátky - Studená - Telč - Dačice II - Dačice I - Jindřichův Hradec I - Jindřichův Hradec II - Rodvínov - Lišov 330,15 Lišov - ČeskéBudějovice - Trhové Sviny - Kaplice - Přísečná - Kájov - Borová - Netolice - Strunkovice - Vlachovo Březí - Prachatice - Volary - Čkyně - Lišov 279,9 Okružní dopravní problém ØPoužití inuitivní metody – práce s mapou. Ø ØDůležitá data: adresy jednotlivých firem. Ø ØZadávání jednotlivých adres do internetové aplikace mapy.cz. Ø ØŘazení odběratelských firem v nejvýhodnějším pořadí. Ø ØHledání nejvýhodnějšího řešení. Ø ØČasové zohlednění (výkon řidiče a povinné přestávky + otevírací doba odběratelských firem. — Inuitivní metoda Lišov - Temelín - Týn nad Vltavou I - Týn nad Vltavou II - Milevsko - Vrcovice - Písek III - Písek II - Písek I - Blatná - Klatovy I - Klatovy II - Sušice Volšovy - Sušice - Bojanovice - Horažďovice II - Horažďovice I - Katovice - Strakonic III - Strakonic II - Strakonice I - Vodňany III - Vodňany II - Vodňany I - Lišov 330,2 Lišov - Veselí - Soběslav I - Soběslav II - Soběslav III - Tábor - Mladá Vožice II - Mladá Vožice I - Pacov I - Pacov II - Pelhřimov I - Pelhřimov IV - Pelhřimov II - Pelhřimov III - Arnešotovice - Počátky - Studená - Telč - Dačice II - Dačice I - Rodvínov - Jindřichův Hradec I - Jindřichův Hradec II - Lišov 326,75 Lišov - Trhové Sviny - Kaplice - Přísečná - Kájov - Borová - Volary - Čkyně - Vlachovo Březí - Prachatice - Strunkovice nad Blanicí - Netolice - České Budějovice - Lišov. 268,4 Výpočet celkových úspor v km graf upraveno.jpg Použité metody/ den v týdnu Současný stav v (km) Metoda nejbližšího souseda (km) Inuitivní metoda (km) Trasa č. I - pondělí 354 346,8 330,2 Trasa č. II - úterý 331 330,15 326,75 Trasa č. III - středa 304 279,9 268,4 Porovnání jednotlivých kilometrových vzdáleností. Současný stav: 66 184 *12= 794 208 Kč Metoda nejbližšího souseda: 64 384 *12= 772 608 Kč 2,72% ročně Inuitivní metoda: 62 620 *12= 751 440 Kč 5,39% ročně Současný stav Metoda nejbližšího souseda Inuitivní metoda Trasa č. I - pondělí 4 956,- 4 855,2,- 4 622,8,- Trasa č. II - úterý 4 634,- 4 622,1, - 4 574,5,- Trasa č. III - středa 4 256,- 3 918,6,- 3 757,6,- Fixní týdenní odměna 2 700,- 2 700,- 2 700,- Náklady celkem/ týden 16 546,- 16 096,- 15 655,- Úspora nákladů Výpočet časových úspor Trasy Současný stav/v hod Metoda nejbližšího souseda/ v hod Inuitivní metoda/ v hod Trasa č. I - pondělí 10:36 10:36 10:20 Trasa č. II - úterý 9:33 10:32 10:13 Trasa č. III - středa 9:51 8:28 8:10 Celkový pracovní čas 30 29:36 28:43 Závěrečné shrnutí Ø ØNákladovou optimalizací bychom firmě ušetřili: — — Metoda nejbližšího souseda: 21 600 Kč/ ročně. — Metoda inuitivní: 42 768 Kč/ ročně. — ØČasovou optimalizací bychom zkrátili týdenní pracovní čas řidiče: Ø — Metoda nejbližšího souseda: 24 min/ 3dny. — Metoda inuitivní:77 min/ 3dny. - pytel penez.jpg Dotazy ØVedoucí práce: doc. Ing. Rudolf Kampf, Ph.D. — —1) Bude Váš návrh realizovaný? — —2) Jaké další optimalizační metody lze na řešenou problematiku aplikovat. Prosím o stručnou charakteristiku. — ØOponent práce: doc. Ing. Jozef Gašparík, Ph.D. — —1) Upresnite zdroj tvrdenia na str. 8 a uveďte vzdialenosť v jednotkás SI, t.j. v kilometroch: ”Železniční doprava vykazuje průměrnou přepravní vzdálenost 763 mil.” — —2) Skutočne komunikuje firma prostredníctvom faxu? (na str. 25 veta: ”Tento soupis zboží zaměstnanci odesílají pomocí faxu do skladu společnosti.”) — —3) Bude mať Váš návrh dopad na úspory celkovej mzdy vodičov nákladných vozidiel? Majú vodiči aj inú pracovnú náplň mimo rozvozových dní? Děkuji za pozornost.