Návrh logistiky skladového hospodářství ve vybraném podniku https://is.vstecb.cz/do/5610/pr/zkcj/img/logo_vste.jpg Autor: Bc. Michaela Kadlecová Vedoucí práce: doc. Ing. Ján Ližbetin, Ph.D. Oponent práce: Ing. Pavla Lejsková, Ph.D. Představení vybrané firmy Firma Schwan-STABILO ČR s.r.o., Český Krumlov - součást rodinného koncernu německé firmy se sídlem v Heroldsbergu (od r. 1855) - výrobní závod v Českém Krumlově od roku 1992 - výroba dřevěných a plastových psacích potřeb - - významný zaměstnavatel v regionu s 392 zaměstnanci - - obrat za HR 2015/2016 … 876 mil. Kč - - dodávky hotových výrobků do DC v DE Motivace a důvody k řešení daného problému Ø 16-leté působení ve firmě Schwan –STABILO ČR s.r.o. Ø Ø aktuální působení na oddělení nákupu Ø Ø možnost zefektivnění činností spojených s nákupem obalového materiálu Ø vysoké skladové zásoby obalů Ø Ø vysoká chybovost u ručně vkládaných dat při naskladňování obalů Cíl práce Cílem práce je analýza současného stavu skladového hospodářství v podniku a následný návrh opatření na zefektivnění logistiky. Součástí je technicko-ekonomické zhodnocení návrhu. Výzkumné otázky ü Bude navržené opatření výhodné pro podnik? ü ü Bude návrh aplikovatelný v podmínkách firmy? ü ü Jaké náklady bude nutné vynaložit? Použité metody v pozorování v v sběr sekundárních dat v v analýza současného stavu v v řízený rozhovor v v experiment (testování) v v komparace v v syntéza poznatků o Navržené řešení – změna identifikace položek Aktuálně: - identifikace položek dle EAN 13 - nedostatečný rozsah informací - ruční vkládání dat => chybovost - ohrožení plynulosti výroby vlivem nesprávných údajů o disponibilitě Návrh: -přechod na alfa-numerické kódy UCC/EAN-128 - pouhým načtením kódů přenesení řady potřebných dat přímo do IS - eliminování chybovosti - nový software kompatibilní s IS - nezbytné zajištění dodávek s novými kódy oddělením nákupu - předpokládané pořizovací náklady: 237.326,- Kč bez DPH Navržená řešení – aplikace metody JIT Aktuálně: - nákup obalových komponentů na základě objednávek zákazníka - v sezóně vysoké skladové zásoby, které váží značné finanční prostředky - nedostatek skladovacího místa - nevyhovující obrátka zásob Návrh: - testováno 11 vybraných obalů pro sériovou výrobu pro dobu 3 měsíců - dodávky metodou Just in Time - uzavření rámcových smluv a kontraktů se spolehlivým dodavatelem - odvolávky řízené požadavky výroby (častěji a v menších dávkách) - výhoda relativní blízkosti výroby a dodavatele Závěrečné shrnutí Navržený přechod na identifikaci položek UCC-EAN-128: - odstranění chybovosti vlivem lidského faktoru při ručním zapisování dat - zrychlení zadávání dat do IS pouhým načtením kódu - zefektivnění činnosti pracovníků příjmu zboží - odstranění rizika zastavení výroby vlivem nedostatku komponentu - chyby v datech IS - únosné pořizovací náklady vzhledem k příznivým hospodářským výsledkům Návrh aplikace metody Just in Time u vybraných položek: • změna režimu dodávání vybraných obalových komponentů měla za následek: - úsporu skladového místa z původních 76 paletových míst na 43 (= 33 palet) - zlepšení obrátky zásob z původních 42 dní na 26 dní (o 16 dní) - snížení hodnoty zásob z 259 tis. Kč na 142 tis. Kč (o 117 tis. Kč) • experiment potvrdil aplikovatelnost metody JIT v podmínkách výrobního závodu • zavedení této metody u většího počtu obalových komponent by bylo pro firmu přínosem vzhledem k nakupování cca 1.800 různých druhů obalů • doporučuji především u položek „A“ (členění dle metody ABC) • nedošlo k navýšení nákladů na dopravu, neboť s dodavatelem je dohodnutá dodací podmínka DAP Otázky vedoucího práce Vysvětlete blíže navrhovaný princip Just in Time. Jak se změní frekvence dodávání materiálu? Jaký to bude mít vliv na náklady na dopravu? Otázky oponenta Vysvětlete, prosím, šířeji Váš návrh. Tabulka 2 v návrhové části je velmi špatně čitelná, vysvětlete, k jaké úspoře tedy došlo. Uvádíte zde úsporu skladového místa, snížení hodnoty zásob a redukci obrátky zásob o 16 dní. K jaké celkové úspoře tedy došlo? A došlo k navýšení jiných nákladů? Děkuji za pozornost!