VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH ZEFEKTIVNĚNÍ ZPRACOVÁNÍ OBJEDNÁVKY VE SPOLEČNOSTI ROBERT BOSCH Autor diplomové práce: Bc. David Dubec Vedoucí diplomové práce: doc. Ing. Rudolf Kampf, Ph. D. Oponent diplomové práce: Ing. Lenka Černá, Ph. D. České Budějovice, červen 2017 Důvody pro výběr tématu šOsobní zájem o problematiku plynoucí z úzké souvislosti tématu s mou pracovní náplní šAktuálnost vybraného tématu vzhledem k aktualizaci firemního plánovacího standardu šMožnost realizace navrhovaných opatření v praxi Cíl diplomové práce šCílem diplomové práce je analyzovat životní cyklus odvolávky a disponentského procesu společnosti Robert Bosch a návrh zefektivnění jejího zpracování pomocí využití plánovacího programu NIV+ 2000. Východiska diplomové práce šPotřeba neustálého zlepšování ve vybrané š výrobní oblasti šStandardizace v automobilovém průmyslu š (Taylorismus → Fordismus a masová výroba š → Toyota Production System) šStandardizace ve společnosti Robert Bosch š České Budějovice (Bosch Production System) š Využité metody šAnalýza literárních a internetových odborných zdrojů šMetoda sběru dat z interních podkladů šMetoda pozorování šMetoda řízených rozhovorů se zaměstnanci společnosti Charakteristika společnosti šRobert Bosch České Budějovice (RBCB) šRok založení: 1992 šOblast podnikání: automotive šPočet zaměstnanců: cca 4000 šVýrobkové portfolio: rozvaděče š paliva, plynové pedály, sací š moduly, škrtící klapky, DNOX š technologie š Analýza stávajícího stavu šZákladní prvky standardizace š v RBCB šVýroba a trh nádržových š čerpadlových modulů šDisponentský proces šZpracování odvolávky š a tvorba výrobního plánu Analýza stávajícího stavu šDisponentský proces v 7 krocích 1.Průběžná každodenní kontrola odvolávek 2.Týdenní kontrola odvolávek a příprava na plánování nadcházejícího období 3.Dodatečná kontrola pozdě příchozích odvolávek 4.Sestavení výrobního plánu 5.Přehrání výrobních zakázek z NIV+ 2000 do SAP 6.Opravy potvrzení odvolávek na základě nově vytvořeného plánu a potvrzení expedičních zakázek 7.Odeslání odvolávek na dodavatele Zjištěné nedostatky šNízká kompatibilita SAP transakce PA5 a plánovacího programu NIV+ 2000 šNedostatečná transparentnost a dostupnost online dat šLimitující časové bariéry způsobené přesunem dat mezi těmito systémy šNerovnoměrné rozložení plánovacích aktivit v průběhu pracovního týdne šNízká flexibilita v disponentském procesu šZvýšené riziko chybovosti při paralelním využívání obou programů š š Návrhy optimalizace systému šNové rozdělení kompetencí pro oba systémy šNIV+ „Feinplanung“ pro zákaznickou i výrobní stranu šPA5 pro střednědobé a dlouhodobé plánování šOnline přenos dat mezi NIV+ 2000 a PA5 šVytvoření jednotné informační základy a její napojení na výrobní a další firemní systémy (VIP portál, systém Andon aj.) šAutomatizace disponentského procesu šPřevod části operativního plánování výroby do elektronické podoby Očekávané přínosy šZkrácení disponentského procesu na 4 kroky 1.Průběžná každodenní kontrola odvolávek 2.Sestavení výrobního plánu a potvrzení expedičních zakázek 3.Přehrání výrobních zakázek z NIV+ 2000 do SAP 4.Odeslání odvolávek na dodavatele šZjednodušení plánovacího prostředí šOdstranění dodatečné a „dublované“ vícepráce šRozložení plánovacích aktivit do celého týdne Očekávané přínosy šZvýšení flexibility a transparentnosti systému šEliminace výskytu chyb způsobených lidským faktorem šZrychlení operativního plánování výroby (vzdálené plánování) šLepší dostupnost a transparentnost dat pro všechny účastníky procesů šSnížení nákladů na udržování fyzického kanbanového systému šSnížení výskytu ztracených kanbanových karet šMožnost napojení plánovacích nástrojů na chytré technologie Doplňující dotazy – vedoucí DP šJaké jsou hlavní výstupy analýzy aktuálního procesu zpracování objednávky ve společnosti Robert Bosch České Budějovice, které vedly k výběru zpracovaného tématu? šV čem spočívá přínos v DP navrhovaných opatření? šBudou výsledky práce aplikované? Doplňující dotazy – oponent DP šJaké jsou počty zákaznických objednávek ve společnosti? V jednotlivých skupinách disponentského aparátu a také počty objednávek v rámci Vámi sledované oblasti (nádržové čerpadlové moduly)? šJaký je současný stav dodavatelské situace ve společnosti? Co by bylo přínosem pro zefektivnění zpracování objednávek, pokud by se přihlédlo na úzká místa v této dodavatelské části? šV poslední kapitole Vaší závěrečné práce (závěr) uvádíte, že po zavedení Vašich opatření se zkrátí cyklus zpracování objednávky z původních 7 dní na 3 dni. Prosím vysvětlete toto tvrzení, protože podle tabulky č. 1 (současný stav) a tabulky č. 2 (návrh) jde spíše o snížení počtu kroků / úkonů disponenta, než o zkrácení cyklu objednávky. šJaký přínos by mělo Vaše druhé opatření pro zefektivnění zpracování objednávek ve společnosti, respektive na zkrácení cyklu zpracování objednávky? šJaké náklady by přinesly Vaše opatření společnosti? šDĚKUJI ZA POZORNOST.