Autor: Bc. Milan Kocourek Vedoucí práce: Ing. Jiří Čejka, Ph.D Oponent práce: Ing. Marek Kocánek Rok odevzdání: červen 2017 OPTIMALIZACE DOPRAVNĚ TECHNOLOGICKÝCH OPATŘENÍ VEDOUCÍ KE SNÍŽENÍ KRIZOVÝCH SITUACÍ V SILNIČNÍ DOPRAVĚ V OKRESE ČESKÉ BUDĚJOVICE ØCíl práce ØŘešení problému, postup ØPředstavení praktické části práce ØPopis průběhu ØVýsledky ØZávěr }navrhnout technologická opatření vedoucí ke snížení krizových situací a nehodovosti v silniční dopravě v daném regionu, }dílčím cílem je vyhodnotit příčiny nehodovosti v okrese České Budějovice, }stanovení kritických míst a analýza krizových situací, }analýza dopravně-technologická problematika nebezpečných míst, }analýza nejkritičtějšího místa a navržení opatření vedoucí k eliminaci dopravních nehod v daném úseku, }metodou vícekriteriálního hodnocení variant zhodnotím závažnosti případů na nebezpečných místech, }přínosem je využití získaných poznatků v praxi Pojmy současného stavu : Místo častých dopravních nehod - takové místo, na kterém došlo k většímu počtu dopravních nehod, než je stanoveno ve výběrovém kritériu. Úsek častých dopravních nehod - takový úsek, kde na vzdálenost větší než 250 m dochází ke kumulaci míst častých dopravních nehod. Nebezpečné místo - takové, jehož nehodovost je pod stanovenými hraničními hodnotami výběrového kritéria, ale přesto vykazují potenciálně stejná rizika možného vzniku nehody. Bezpečnost dopravy je narušována základními prvky: üselhání lidského činitele (nejčastější prvek), üselhání dopravního prostředku (výkon řidiče je ovlivněn stavem a konstrukcí vozidla), üstav prostředí, üvedlejší faktor (reklamní poutače, akce v blízkosti komunikace) Ø 1. krizové místo (I/3) Planá u Českých Budějovic – hranice okresu v k.o. Římov Úsek silnice s nepřehlednými zatáčkami a sníženými výhledovými poměry. V rovných úsecích je komunikace ve směru od Českého Krumlova vedena v jednom pruhu, od Českých Budějovic ve dvou pruzích, Dle statistiky PČR je příčinou DN nepřizpůsobení rychlosti stavu a povaze vozovky a nesprávný způsob jízdy spolu s předjížděním. 2. krizové místo (I/34) Lišov - Štěpánovice Komunikace je zde úzká, klikatá a tím nepřehledná. V tomto úseku je velmi hustý provoz nákladní dopravy jelikož Jihočeský kraj sousedí s krajem Vysočinou, který byl v minulosti součástí kraje a podnikatelská sféra má tímto směrem vazby na místní podniky. V této části není omezení rychlosti jízdy a vodorovné dopravní značení umožňující předjíždění i v místech, kde jsou nevyhovující rozhledové poměry a tato skutečnost je příčinou DN. 3. krizové místo (II/105) České Budějovice -Týn nad Vltavou Charakteristikou pro komunikaci je její umístění z velké části mezi lesním porostem, komunikace je relativně „rovná“ a to svádí řidiče k rychlé jízdě. Nejvíce využívaná je v letních měsících, vzhledem k navštěvovanému zámku Hluboká nad Vltavou. Příčinou DN je především rychlost a riskantní předjíždění což neumožňuje řidičům reagovat na lesním zvěř a výjezd vozidel z lesních cest na komunikaci. 4. krizové místo (E55) Borek – Dynín Z toho vyplývá, že převážně příčinou DN je překročení dovolené rychlosti jízdy spolu s nesprávným způsobem předjíždění. V tomto úseku je plánovaná dálnice, ale v období kterým se zabýváme, byla komunikace plně průjezdná bez omezení. Vzhledem ke svým parametrům svádí k nebezpečnému předjíždění v relativně přehledných místech . 5. krizové místo (I/20) Českých Budějovic - Dasný Charakteristickým rysem je velký výskyt vozidel, jedoucích směrem na Německo. Úsekem prochází nedostačující dvouproudová, komunikace na které se vytvářejí kongesce vlivem vysokého počtu LKW. Nepřehledné zatáčky jsou v obci Dasný a Češnovice. Ze statistiky PČR je v tomto úseku příčinou DN riskantní způsob jízdy a nesprávné předjíždění, kdy se řidiči osobních vozidel snaží předjet i více vozidel LKW najednou. }jediné kritérium je stanoveno komplexně a to příčiny DN podle jejich závažnosti uvedené v příloze (nejzávažnější), }kritérium nebezpečných míst vychází z předchozích rozborů dopravních nehod na sledovaných úsecích, }kritérii je hodnocen význam komunikace a dopravně technický stav komunikace, }pro výpočty jsem použil program MyChoice Beta Výpočty multikriteriálního hodnocení variant programem MyChoice Beta (vložena data z následujících tabulek) Typ silniční sítě Typ silniční Počet bodů 1. 2. 3. 4. 5. Základní silniční síť 1 1 1 1 1 1 Regionální tahy 2 2 2 2 2 2 Regionální tahy nadmístního významu 3 3 3 3 3 3 Nadregionální tahy 4 4 0 0 4 4 Celkem 10 10 7 7 10 10 Číslice 1. – 5. označují vytypovaná krizová místa 1. 2. 3. 4. 5. Celkem Počet nehod s následky na zdraví 78 31 73 44 95 321 Počet usmrcených osob (stav do 24 hod.) 9 1 5 7 7 29 Počet těžce zraněných osob (stav do 24 hod.) 21 3 8 9 13 54 Počet lehce zraněných osob (stav do 24 hod.) 106 44 105 71 136 462 Počet celkem 214 79 191 131 252 867 Celkový počet nehod na všech krizových místech Číslice 1. – 5. označují vytypovaná krizová místa Varianty - krizová místa Šířka vozovky Poloměr směr. oblouků Nepřehledný horizont Rozhledové poměry Celkem Sil. I/3 Planá u Č. B. - hranice okr. Č. B. 5 0 4 2 11 Sil. I/34 Lišov - Štěpánovice 5 3 0 2 10 Sil. II/105 Č. B. - Týn nad Vltavou 5 3 4 2 14 Sil. E 55 Borek - Dynín 5 0 0 2 7 Sil. I/20 Dasný - hranice okresu Č. B. 0 3 4 2 9 Počet celkem 20 9 12 10 51 Kritéria dopravně technického stavu komunikace }dominované a nedominované varianty přičemž platí,že }nedominovaná varianta je tehdy, pokud k ní neexistuje žádná lepší varianta v tom smyslu, že by bylo možno některou hodnotu (či některé hodnoty) kritérií zlepšit, aniž by se hodnoty jiných kritérií zhoršily. }dominovaná varianta je tehdy, pokud k ní existuje taková varianta, která má všechny hodnoty kritérií alespoň stejně dobré a minimálně jednu hodnotu lepší. }Variantu považujeme za optimální, pokud je jedinou nedominovanou variantou ve výběru. Pokud je nedominovaných variant více, vybereme z nich jednu, kterou považujeme za reprezentativní a nazveme variantou kompromisní. Dominované a nedominované varianty Šířka vozovky Poloměr směr. oblouků Nepřehledný horizont Rozhledové poměry Sil. I/3 Planá u Č. B. 78 9 21 106 Sil. I/34 Lišov 31 1 3 44 Sil. II/105 ČB 73 5 8 105 Sil. E 55 Borek 44 7 9 71 Sil. I/20 Dasný 95 7 13 136 Abych zjistil preferenční vztahy dvojic kritérií, přikročil jsem k metodě párového srovnávání kritérií. Přičemž platí: • šířka vozovky je důležitější než poloměr zatáčky, • rozhledové poměry jsou důležitější než šířka vozovky, •poloměr zatáčky je důležitější než rozhledové poměry a nepřehledný horizont, •nepřehledný horizont je důležitější než rozhledové poměry a šířka vozovky Kompromisní varianta WSA Kompromisní varianta PATTERN https://email.seznam.cz/download/j/f0uwQ4OpNufARnSPPB9w5RCY0mFxiPguQ-NpvGX-PQozpPpArFJRuAA3yrkMw9ZF KU_i0Rc/150628_skutr-150x112.jpg }V rámci multikriteriálního hodnocení je nejoptimálnější metoda TOPSIS. Získaná data příčin dopravních nehod, nebezpečných míst, dopravně technického stavu komunikace vyhodnotil program MyChoice Beta. } }Z výsledků jsem stanovil pořadí kritických míst a nejhorším úsekem byla definována komunikace č. I/34 mezi Lišovem a obcí Štěpánovice a navrženo technologické opatření vedoucí k eliminaci dopravních nehod v daném úseku. } }Výsledek hodnocení potvrdil praktické zkušenosti v daném úseku a z tohoto pohledu jsem výsledek hodnocení očekával. } }V praxi tyto zjištěné skutečnosti budou předány vedoucím článkům PČR pro další využití a přijetí opatření. } } } } }Děkuji za pozornost }Bc. Milan Kocourek }