Diplomová práce ¨„Racionalizace nákladových položek vybrané dopravní společnosti“ Logistika Autor DP: Bc. Petra Pokorná Vedoucí DP: Ing. Ondrej Stopka, PhD. Oponent DP: Ing. Lumír Pečený, PhD. VŠTE ČB České Budějovice, 20. června 2017 Cíl diplomové práce ¨ ¨Cílem diplomové práce je provést analýzu nákladových položek konkrétní dopravní společnosti a následně navrhnout možnosti jejich racionalizace. Metodika diplomové práce ¨Sběr dat a jejich zpracování ¨ - odborná literatura, ¨ - kvalitativní výzkum, ¨ - interní dokumenty společnosti, ¨ - účetní program „Daňová evidence – Tichý a spol.“ ¨ ¨Představení společnosti ¨ - OSVČ podnikající na základě živnostenského oprávnění, ¨ - držitel licence k provozování nákladní silniční dopravy, ¨ - plátce DPH, vedení daňové evidence, ¨ - předmět podnikání: silniční nákladní doprava, ¨ - vozový park: 2 soupravy ¨ - malý podnik: 2 zaměstnanci. ¨ ¨ ¨ Metodika diplomové práce ¨ Analýza nákladů společnosti ¨ - rozbor nákladů pomocí klasifikační analýzy, ¨ - kalkulace nákladů na jednotku výkonu, ¨ - analýza výsledku hospodaření společnosti, ¨ - kritický bod rentability, ¨ - komparace výsledků, ¨ - analýza časových řad (tabulky a grafy). ¨ ¨Návrh na racionalizaci nákladových položek ¨ - kalkulace úspor, ¨ - technicko-ekonomické zhodnocení navrhovaných řešení. ¨ ¨ ¨ Návrh na racionalizaci nákladů ¨Obměna stávajícího vozového parku za nový ¨STÁVAJÍCÍ vozový park: NÁVĚS nákladní Typ návěsu Nápravy Hmotnost valníkový plachtový 1 SCHWARZMÜLLER SPA 3/E 3 24 tun valníkový plachtový 2 TRAILOR 3 24 tun TAHAČ typ Emisní třída Prům. spotřeba Nápravy Hmotnost VOLVO 1 – FH 42TB EURO III 34 l/100 km 2 18 tun VOLVO 2 – FH 1242T EURO III 34 l/100 km 2 18 tun NAVRHOVANÝ vozový park: NÁVĚS nákladní Typ návěsu Nápravy Hmotnost valníkový plachtový 3 SCHWARZMÜLLER S1 3 24 tun valníkový plachtový 4 SCHWARZMÜLLER S1 3 24 tun TAHAČ typ Emisní třída Prům. spotřeba Nápravy Hmotnost VOLVO 3 – FH 42TB EURO V 31 l/100 km 2 18 tun VOLVO 4 – FH 42 TB EURO V 31 l/100 km 2 18 tun Technicko-ekonomické zhodnocení Předpoklad úspor v nákladech/rok Přímé náklady Úspora v Kč Příčina úspor PHM - 159 514,- Kč Snížením Ø spotřeby nafty na 1 km. Dálniční poplatky v ČR - 122 500,- Kč Rozdílem v poplatcích mezi emisními třídami EURO III a EURO V. Dálniční poplatky v Německu - 211 993,- Kč Rozdílem v poplatcích mezi emisními třídami EURO III a EURO V. Silniční daň - 38 420,- Kč Slevou u nově registrovaných vozidel. Opravy a údržba - 300 000,- Kč Jedná se o kvalifikovaný odhad předpokládané úspory, nová technika nebude poruchová, úspora činí 2/3 z Ø skutečných nákladů za roky 2013-2015. Celkem - 832 427,- Kč Celková předpokládaná roční úspora v přímých nákladech. Kalkulace úspor - po obnově vozového parku Vývoj KBR po obnově vozového parku Zvýšení zisku – zisk před a po obnově Přínos práce a závěrečné shrnutí ¨Přínos práce ¨Potvrzení skutečností, které podnikatel předpokládal. ¨Obnovou vozového parku dojde: ®k úspoře nákladů, ®k zvýšení zisku společnosti, ®k pokrytí leasingových splátek, ®k bezproblémovému zpětnému vytěžování vozidel ¨ ze zahraničí. ¨ ¨Závěrečné shrnutí -malé firmy ® zdroj pracovních míst ® profituje celá ekonomika ® nutné zlepšování podnikatelských podmínek. - Děkuji za pozornost VŠTE ČB České Budějovice, 20. června 2017 ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ¨„Kdo chvíli stál, již stojí opodál.“ ¨ ¨ Jan Neruda http://www.cz.rhenus.com/uploads/tx_imagecycle/headerimage-main_b34abe.jpg Doplňující otázky ¨Vedoucí DP – Ing. Ondrej Stopka, PhD. ¨Existují i jiné možnosti pro minimalizaci nákladů na některé nákladové položky, např. využitím informačních systémů? ¨Prosím o objasnění záležitosti ohledně nařízení 561/2006/ES Evropského parlamentu a Rady. ¨ ¨Oponent DP – Ing. Lumír Pečený, PhD. ¨Navrhujete prodej dosavadního vozového parku, bylo by možné, aby starý vozový park odkoupila leasingová společnost za navrhovanou cenu 200 tis. Kč? ¨Mohlo by dojít k úspoře nákladů využíváním intermodální dopravy, systém Ro La? ¨ ¨