Analýza materiálového toku ve společnosti Jihostroj, a.s. Autor práce: Bc. Nikola Pikhartová, UČO 8989 Vedoucí práce: doc. Ing. Petr Hrubý, Ph.D. Oponent práce: Ing. Pavla Lejsková, Ph.D. C:\Users\doma\Desktop\Bakulda\logo-vste-podstranky.png ÒMotivace a důvody k řešení daného problému ÒCíl práce ÒPoužité metody sběru dat ÒSpolečnost Jihostroj, a.s. – přehled tržeb ÒMateriálové toky ve firmě – zákazník, nákup, dodávka, sklad materiálu a dílců, výrobní proces, expediční sklad, zákazník ÒSWOT analýza ÒNávrhy opatření ÒZávěrečné shrnutí ÒDoplňující otázka ÒZajímavá problematika ÒStudijní zaměření ÒOsobní zájem ÒRozšíření znalostí ve vybraném oboru ÒAnalyzovat materiálový tok ve firmě Jihostroj, a.s. a navrhnout opatření směřující k jeho zefektivnění. ÒOdborná literatura týkající se dané problematiky ÒAnalýza získaných dat z interních materiálů ÒRozhovory se zaměstnanci společnosti ÒRozhovory se zákazníky společnosti ÒInternet ÒVlastní pozorování ÒPrůmyslová firma s více než devadesátiletou tradicí přesné strojírenské výroby ÒSpolečnost působí dlouhodobě na průmyslovém trhu výrobců letadel, zemědělských strojů, automobilů a další mobilní techniky ÒPodnik má jasnou strategii rozvoje se zaměřením na další vývoj, výrobu, prodej a servis kvalitních komponentů z oboru hydrauliky vozidel, palivových regulačních systémů letadel a dalšího technického vybavení dopravních a manipulačních prostředků 2013 2014 2015 HYDRAULIKA 385,7 402,7 428,8 Z toho export: 273,7 289,3 304,8 LETECKÁ 163 174,1 181,5 Z toho export: 43,6 52,9 60,1 ENERGETIKA 4,6 0,2 0,04 OSTATNÍ 27,8 30 41,8 Z toho export: 0,5 0 0 TRŽBY CELKEM 581,1 607 652,2 Z toho export: 317,8 342,2 364,9 Z toho: země EU 96,8 105 110 USA 200 213,2 229,6 ÒDodávat zákazníkovi výrobky včas, v požadovaném množství a kvalitě - vrcholového vedení přijímá odpovědnost za plnění těchto požadavků ÒPožadavky zákazníka jsou zajišťovány obchodním oddělením či oddělením strategie a marketingu ÒZa stanovení komunikačního kanálu se zákazníkem odpovídá řešitel obchodního případu ÒV rámci monitorování a analýzy hlavních procesů je sledována spokojenost zákazníků – vedoucí obchodního oddělení - strategicky významní zákazníci ÒMateriál – potřeba písemného osvědčení (atest) o vlastnostech materiálu ÒUložení materiálu do regálových boxů ÒInformace o skladové položce do IS BAAN ÒNa požadavek výrobní objednávky se materiál naskladní do výroby, kde je využit pro další procesy ÒSkladový systém zajišťuje příjem materiálu na sklad, vedení záznamů o materiálových položkách a zahrnuje též inventuru materiálu ÒSkladový systém umožňuje sledovat minimální zásoby Ò ÒVýrobní portfolio – výrobky vlastního vývoje a dle zákazníkových potřeb ÒKaždá divize má svého směnového mistra, který připravuje denní report z předchozího dne a řeší změny v plánu ÒPlánování výroby dle výrobního plánu ÒPlánování výrobních kapacit je odpovědností vedoucích výrobních středisek ÒMateriál určený k výrobě – do výrobního střediska, kde si ho převezme plánovač výrobního procesu či mistr, který jej předá na příslušná pracoviště ÒMateriál vstupuje do výroby ze skladu a to na základě výrobní objednávky Ò ÒRoční plán - stanovuje se na základě předpokládaného počtu výroby v následujícím roce ÒČtvrtletní plán - zakládá se na odvolávkách zákazníků (plánuje se, kolik kusů výrobků se odebere za časové období 3 měsíců) ÒMěsíční plán - zakládá se na 100% reálných datech, tzn. že se zde počítá s reálnými počty, které jsou potvrzeny objednávkami ÒTýdenní plán - vychází z měsíčního plánu a je v něm přesně stanoven přesný počet kusů a čas výroby v závislosti na expedicích odběratelů ÒPolicové a zásuvkové regály ÒHotové výrobky, jež opouští výrobní prostory ÒZajištění potřebné dokumentace (dodací listy pro expedici) ÒBalení a expedice (dopravní prostředky + dokumentace) ÒKontrola zboží a dokumentace ÒDle charakteru manipulační jednotky, dle její náchylnosti k poškození, dle druhů a délky přepravy, skladování, je nutné aplikovat základní ochrany (např. proti znečištění, korozi, poškození, apod.) SILNÉ STRÁNKY SLABÉ STRÁNKY ·Dlouhodobá tradice – mezinárodní společnost ·Forecasting ·Rostoucí trend tržeb ·Nemotivující systém hodnocení a odměňování ve společnosti ·Vlastní vývoj ·Kontrola materiálových položek ·Vysoká kvalita výrobků ·Kvalifikovaní a školení zaměstnanci ·Kvalitní dodavatelé ·Neustálé zlepšování PŘÍLEŽITOSTI HROZBY ·Získání nových dodavatelů ·Platební schopnost zákazníků ·Nárůst prodejů současným zákazníkům ·Nižší objednávky zákazníků – konkurence, ekonomická situace ·Přilákání nových zákazníků ·Zvýšení cen u dodavatelů – zhoršení vztahů s dodavateli ·Dotace ·Ztráta zaměstnanců Ò1. Forecasting (prognózování) Ò Ò2. Zlepšení motivačního systému hodnocení a odměňování ve společnosti Ò Ò3. Zlepšení kontroly materiálu použitím čárových kódů Ò ÒOpatření byla navržena Ò ÒCíl práce byl splněn ÒBudou nebo již byly Vaše návrhy využity v praxi? ÒDěkuji za pozornost