Autor diplomové práce: Bc. Jan Klokočka Vedoucí diplomové práce: Ing. Jiří Čejka, Ph.D. Oponent diplomové práce: Ing. Martin Stach České Budějovice, červen 2017 Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický }Cíl práce }Představení řešeného území }Analýza řešeného území }Návrh dopravního konceptu }Hodnocení variant }Doplňující otázky } 2 }Cílem práce je navržení technických a kvalitativních standardů při řešení dopravní obslužnosti vybraného území. Dojde k vyhodnocení současného modelu dopravní obslužnosti a na základě zjištěných skutečností dojde k navržení standardů. Na základě stanovených standardů, pokud nebude vyhovovat posuzovaný dopravní model dojde k navržení nového. 3 4 5 6 7 8 9 }Koridor mezinárodního tahu E55 – směr Berlín – Ústí nad Labem – Praha – Tábor – České Budějovice – Dolní Dvořiště – Linec, dálnice D3 a silnice I/3, severojižní nadregionální rozvojová osa Táborska, páteř silniční dopravy 10 }Trať č. 220 - (Praha –) Benešov – Tábor – České Budějovice }Trať č. 201 - Ražice – Písek – Tábor }Trať č. 224 - Tábor – Obrataň – Pelhřimov – Horní Cerkev }Trať č. 202 - Tábor – Bechyně 11 }MHD, veřejná linková doprava - COMETT PLUS, spol. s r.o. }Železniční doprava – České dráhy, a.s. } }MHD Tábor – MHD měst Tábor, Sezimovo Ústí, Planá nad Lužnicí; 15 linek }IDS – 1. IDS v JK (od 2003), MHD + 22 linkových autobusů dopravce COMETT PLUS + ČD na tratích č. 220 v úseku Tábor – Sezimovo Ústí – Planá nad Lužnicí, č. 202 v úseku Tábor – Horky u Tábora – Slapy, č. 201 v úseku Tábor – Nasavrky. 12 }Každá obec má alespoň jednu zastávku VHD. } }Sezimovo Ústí - hůře dostupná pro severozápadní část obce }Chýnov - hůře dostupná pro jižní část obce 13 }Svrabov – V těsné blízkosti trať č. 201, zastávka však chybí. }Meziříčí –Zastávka VLD pouze na hlavní silnici, asi 700 m od středu obce. Železniční stanice Meziříčí je od středu obce vzdálená přibližně 1,4 km. } 14 }Obce s železniční dopravou – dostatečná dopravní obslužnost v PD i ND dostatečně. } }Obce s veřejnou linkovou dopravou a v některých případech i MHD - velmi často zcela chybí víkendové spoje nebo je jich nedostatek. 15 }Trať č. 220 ◦Souběhy veřejné linkové dopravy a MHD v ranní přepravní špičce - linky VLD často neobsluhují pouze provozní oblast MHD (charakter meziregionální dopravy). ◦V případě souběhů VLD a ŽD autobusy většinou obsluhují i menší obce mimo vedení tratě č. 220, a tak železniční doprava zde nabízí často rychlejší spojení. ◦ }Trať č. 224 ◦Souběhy VLD a ŽD především v brzkých ranních hodinách a poté okolo třetí hodiny odpoledne. Všechny spoje, které byly v souběhu, však po obsloužení Chýnova pokračovaly do jiných destinací. 16 }VLD - moderní klimatizované, 20 vozů na CNG (stlačený zemní plyn) } }MHD - celkem 38 autobusů, z toho 9 autobusů v kloubovém provedení (dlouhé 18 m), 3 autobusy o délce 10,5 m a 4 midibusy s délkou do 8 m a kapacitou 30 osob. 34 nízkopodlažních a 21 bylo s pohonem na CNG. V roce 2014 více než 60 % výkonů s vozy na CNG. } }Železniční doprava - nezrekonstruované „motoráčky“, jednotka 814 + 914 Regionova (Tábor – Bechyně, Tábor – Horní Cerekev, Tábor – Ražice), na trati č. 220 moderní vozidla (dálkový charakter) ◦ } 17 }VLD – špatný stav (velký počet zastávek), často chybí JŘ, bez přístřešku, povětrnostní vlivy } }MHD – dobrý stav, přístřešek, místo pro výlep JŘ, více než 100 zastávek } }Železniční doprava – dobrý stav (menší počet zastávek), vždy přístřešek, rekonstrukce vlak. Nádraží Tábor v roce 2009 ◦ } 18 }U všech druhů dopravy zapojených do IDS Tábor chybí přehledné informace na sebe navazujících spojení. } }Na zastávkách linkové dopravy bývají často poškozené a znehodnocené jízdní řády. Tyto JŘ většinou neobsahují informace o tarifních a přepravních podmínkách. } }Na zastávkách MHD a železniční dopravy je obecně situace s JŘ a informacemi o tarifních a přepravních podmínkách lepší. } 19 }JŘ všech druhů dopravy – web JIKORD (www.jikord.cz) - přesměrování na IDOS. } }IDOS (www.idos.cz) - přehledný a cestujícími hojně využívaný, nevýhodou absence informací o přepravních a tarifních podmínkách. } }Web COMETT PLUS (www.comettplus.cz) - pouze JŘ MHD Tábor, lze stáhnout ve formátu PDF, tarifní a přepravní podmínky, upozornění cestujícím při mimořádnostech, interaktivní mapa zastávek a jejich abecední seznam s možností zobrazení zastávkového jízdního řádu, linková doprava - přepravní podmínky, přehledný ceník jízdného, seznam linek a schéma stanovišť autobusového nádraží v Táboře. } }Jízdní řády a ostatní informace týkající se přepravy osob železniční dopravou lze dohledat na internetových stránkách Českých drah (www.cd.cz). } 20 21 22 23 }Problémy: ◦Nesystémovost nabídky VLD a její nedostatek především v nepracovních dnech ◦Souběhy vlaků a autobusů } }Návrh konceptu: ◦Rozdělení mikroregionu podle hlavních světových stran ◦Město Tábor - hlavní spádové centrum ◦Absolutní segregace od dálkové dopravy ◦Označení linek – Xyz: –X značí směr vedení linky (S – sever, J – jih, V – východ, Z - západ, kombinace písmen pro tangenciální vedení) –y značí pořadové číslo daného typu linky –z značí variantu linky 24 25 }Obce Opařany, Dražice, Drhovice, Meziříčí, Nasavrky a Svrabov } }Silnice I/19 (Plzeň – Pelhřimov), I/29 (Písek – Oltyně), II/122 (přes Opařany), II/123 } }Na severním okraji oblasti železniční trať č. 201 (Tábor – Ražice) 26 27 28 29 30 }Obce Chýnov, Radenín, Nová ves u Chýnova, Turovec a Vlčeves } }Silnice I/19 (přes Chýnov), II/409 (z Plané nad Lužnicí, přes Chýnov) } }V severní částí oblasti železniční trať č. 201 (Tábor – Horní Cerekev) 31 32 33 34 35 36 37 }Obce Sezimovo Ústí, Planá nad Lužnicí a Radimovice u Želče } }Dálnice D3, silnice II/603 (Borek u Českých Budějovic – Praha), II/409 (Planá nad Lužnicí – Turovec – Chýnov - Černovice a dále směrem na jihovýchod) } }Železniční trať č. 220 (České Budějovice – Benešov u Prahy) 38 39 40 }Obce Nasavrky, Svrabov } }Obslouženy MHD 41 42 43 }Metoda vážených součtů (WSA) ◦Pořadí variant: 1)Varianta B 2)Varianta A 3)Současný stav – }Metoda TOPSIS ◦Pořadí variant: 1)Varianta B 2)Současný stav 3)Varianta A 4) 1)Na kterých tratích považujete nabídku za dostatečnou, kde cítíte potenciál pro další rozvoj regionální železniční dopravy? 2)Jaké byste navrhl intervaly železničních linek na analyzovaných železničních tratích a kategorie vlaku (vč. zastavovací politiky a návazností v Táboře na dálkovou dopravu? Preferoval byste vazbu na rychlíky a nebo expresní vlaky a z jakého důvodu? 3)V návrzích standardů se zabýváte také standardem pro turistickou dopravu. Myslíte si, že je v řešené lokalitě potenciál také pro turistické linky, pokud ano, k jakým cílům? 44