Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce: Romana Kojanová Vedoucí diplomové práce: Ing. Jarmila Straková, Ph.D. Oponent diplomové práce: doc. Ing. Rudolf Kampf, CSc. České Budějovice 2017 Cíl práce – –Cílem diplomové práce je analyzovat spotřebu zemního plynu v České republice, analyzovat dodavatele zemního plynu, stávající logistické zabezpečení, zpracovat návrhy na řešení logistického zabezpečení, provést zhodnocení navrhovaného řešení v oblasti technické a ekonomické. – – Použité metody –Metody použité při analýze výzkumného problému v této práci jsou: – –Sběr, shromažďování a zpracování dat. –Metoda pozorování a dotazování. –Abstrakce. –Analýza a syntéza. –Dedukce – Zemní plyn •přírodní hořlavý plyn •těží se z porézních sedimentárních hornin uzavřených ve strukturních pastech podobně jako ropa –směsí plynných alkanů metanu, etanu, propanu a butanu –vyskytuje se samostatně nebo společně s ropou a černým uhlím –při jeho spalování vzniká nejmenší podíl CO₂ - považován za ekologické palivo –bez zápachu, proto se odorizuje , tj. přidávají se do něj páchnoucí plyny –využívá se jako zdroj energie a jako surovina pro chemický a palivový průmysl – CNG stlačený zemní plyn •slouží především jako topné médium v domácnostech •při spalování dochází k výrazně nižší produkci emisí, které v podstatě neobsahují nebezpečné pevné částice •neřadí se mezi obnovitelné přírodní zdroje, je však zajímavou alternativou tradičních pohonných hmot • Výhody a nevýhody CNG –Výhody –kvalitní vysokooktanové motorové palivo (o. č. 128) –auta vykazují snížení hladiny hluku o 10 – 15 dB –lepší startování za nízkých teplot –zatíženo minimální spotřební daní –vozidla jsou zatížena nulovou silniční daní –CNG z auta nelze zcizit –Nevýhody –zmenšení zavazadlového nebo nákladového prostoru –řídká síť čerpacích stanic –může být zakázán vjezd vozidlům do podzemních garáží –nutné častěji tankovat – kratší dojezdová vzdálenost –povinné prohlídky a atestace palivové soustavy a tlakových nádrží – LNG zkapalněný zemní plyn –v přírodě se prakticky nevyskytuje –zkapalňován po vytěžení, aby mohl být pomocí tankerů dopravován –lodní flotila pro transport LNG je omezená a současně náročná na bezpečnost i údržbu –lodní terminály jsou nákladné a je jich málo –využíván především v těžké dopravě (autobusová a nákladní) – Výhody a nevýhody LNG –Výhody –cca 600 krát menší objem v porovnání se zemním plynem v plynném skupenství = vyšší dojezd vozidla –vysoká energetická hustota –nádrže na LNG mají podstatně nižší hmotnost a díky jejich menšímu objemu mají vozidla větší úložný prostor – –Nevýhody – –uchovávání zkapalněného plynu za velmi nízkých teplot = ekonomicky i technologicky velmi náročné –při delší odstávce vozidla může docházet k odparu paliva z nádrže –proces zkapalňování zemního plynu je energeticky velmi náročný – – – Energetický regulační ústav – – –regulace cen –podpora využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energie a kombinované výroby elektřiny a tepla –ochrana zájmů zákazníků a spotřebitelů –ochrana oprávněných zájmů držitelů licencí –šetření soutěžních podmínek –podpora hospodářské soutěže v energetických odvětvích –výkon dohledu nad trhy v energetických odvětvích – – – Společnost NET4GAS – –rok 2001 - privatizace českého plynárenství, nový vlastník společnost RWE Gas –rok 2006 - založena nová samostatná společnost RWE Transgas Net, jako důsledek legislativních požadavků na oddělení činností provozovatele přepravní soustavy –rok 2010 - společnost RWE Transgas Net přejmenována na NET4GAS (pokračující proces oddělování přepravy plynu od vlastního obchodování s plynem podle regulační politiky EU) –držitel výlučné licence pro přepravu zemního plynu (TSO) v ČR –ročně přepravuje okolo 45 miliard m3 zemního plynu (z toho 15 % pro domácí spotřebu) –provozuje plynovody pro mezinárodní tranzitní a vnitrostátní přepravu zemního plynu o celkové délce více než 3 800 km –aktivní role při propojování a integraci evropských trhů s plynem – Vnitrostátní přepravní soustava – – –Hraniční předávací stanice české plynárenské soustavy: –ČR – Lanžhot, Hora Sv. Kateřiny, Brandov –SRN – Waidhaus, Olbernhauv SK – Mokrý ráj –PL – Cieszyn – –Kompresní stanice: –Břeclav –Hostim –Kralice nad Ohří –Kouřim –Veselí nad Lužnicí – – –Regionální distributoři: –Pražská plynárenská Distribuce, a.s. –Innogy s.r.o. –VČP Net, s.r.o. –JMP Net, s.r.o. –SMP Net, s.r.o. –E.ON Distribuce, a.s. – – – – – – Přepravní soustava ČR provozovaná společností NET4GAS Plánované projekty rozšíření přepravní soustavy –projekt Moravia (DZ-3-002) - zabezpečení dostatečné výstupní kapacity pro oblast severní Moravy –Česko-polský propojovací plynovod (TRA-N-136) - posílení efektivního fungování obou plynárenských přepravních soustav –obousměrné česko-rakouské propojení (Bidirectional Austiran-Czech Intermonnection, BACI, TRA-N-133) - první přímé propojení rakouského a českého trhu s plynem –propojení české přepravní soustavy s bodem Oberkappel na německo-rakouské hranici (Connertion to Oberkappel, TRA-N-135) - posílení zásobovacích cest zemního plynu na jih od ČR, nepřímo by připojil zásobníky plynu v Rakousku a Německu Bezpečnost dodávek zemního plynu v ČR Bezpečnost dodávek zemního plynu v ČR v letech 2017 – 2026 – – – – – – – –Tabulka prezentuje hodnoty vzorce N-1 se zahrnutím plánovaných projektů s finálním investičním rozhodnutím, které navyšují technickou kapacitu přepravní soustavy. Je z ní patrné, že ČR v letech 2017 – 2026 bude plnit minimální požadavek Nařízení (EU) č. 994/2010 a dokonce ho překračuje o více než 245%. Vyplývá z toho, že ve vztahu k tomuto Nařízení EU je dodávka zemní plynu v České republice bezpečně zajištěna. –V rámci Desetiletého plánu rozvoje přepravní soustavy společnost NET4GAS zjistila, že stávající přepravní soustava má dostatečnou vstupní kapacitu k pokrytí maximální denní spotřeby české republiky pro následující desetiletou etapu. – Spotřeba zemního plynu v ČR –spotřeba zemního plynu v ČR za posledních deset let přes drobné výkyvy v některých letech stále klesá. Mezi roky 2006 až 2015 klesla spotřeba o cca 18 % –v ČR bylo k 31. 12. 2015 celkem 2 844 334 zákazníků. Téměř 93 % z celkového počtu tvoří domácnosti. Nejvíce domácností je v Praze, Jihomoravském a Moravskoslezském kraji –Energetický regulační úřad (ERÚ) zveřejňuje Roční zprávu o provozu plynárenské soustavy ČR Vývoj spotřeby zemního plynu v letech 2006 - 2015 Budoucnost zemního plynu – doprava – –Celá EU se potýká s nadměrnou emisí skleníkových plynů, jejímž jedním z významných producentů je doprava. Spalovací motory způsobují silnou koncentraci škodlivých plynů hlavně ve městech. –alternativní palivo – do jisté míry možnost nahradit tradiční PHM –přírodní plyn - nevzniká při zpracování ropy, jeho zásoby jsou ovšem mnohonásobně větší a i při výrazném zvýšení těžby vystačí na mnoho desítek let – –Evropská komise doporučuje využívání zemního plynu ve formě LNG nebo CNG. Cíle Bílé knihy v roce 2020 by měly být: –27 milionů vozidel s pohonem na zemní plyn, –přibližně 20 tisíc plnících stanic, –spotřeba zemního plynu přibližně 47 miliard m³. – – Otázky vedoucího diplomové práce –Žádám autorku práce, aby vyjmenovala nejméně 3 kritická místa / uzle při logistickém zabezpečení distribuce a spotřeby zemního plynu v ČR. – –Jak vidí autorka další využití zemního plynu z hlediska jeho využití ve světě i z pohledu ČR. Kde spatřuje autorka práce největší finanční rezervy při snižování ceny plynu pro domácnosti i velkoodběratele? – Otázky oponenta diplomové práce –Jestli se uplatní zemní plyn v budoucnosti v dopravě, nebudou mít nehody vozidla větší nepříznivé následky, jako je výbuch vozidla apod.? – –Nevznikne pro Českou republiku velká závislost na zemích dovozu zemního plynu? Jak se potom budou vyvíjet ceny zemního plynu pro domácnosti? – Děkuji za pozornost