Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Katedra dopravy a logistiky —Racionalizace svozových a rozvozových aktivit ve vybrané společnosti (DDL) — —Autor bakalářské práce: Bc. Veronika Havlínová —Vedoucí bakalářské práce: Ing. Ondrej Stopka, PhD. —Oponent bakalářské práce: Ing. Jaroslav Mašek, PhD. —České Budějovice, únor 2017 stažený soubor.png Obsah —Motivace výběru daného tématu —Cíl práce —Teoretická část diplomové práce —Aplikační část diplomové práce —Historie —Výrobky a výhody DDL —Výzkumné otázky —Použité metody —Výsledky a vyhodnocení —Návrhy opatření — — — Motivace výběru daného tématu —Blízkost podniku — —Blízkost tématu — —Seznámení se s metodami — — — Cíl práce —Cílem této diplomové práce je racionalizace svozových a rozvozových aktivit ve společnosti DDL —Dřevozpracující družstvo Lukavec Teoretická část diplomové práce —Vysvětlení základních pojmů —Negativní účinky dopravy na životní prostředí —Nařízení č. 561/2006 —Úvod do lineárního programování —Vysvětlení distribučních úloh —Metody pro řešení okružních dopravních problémů Aplikační část diplomové práce —Historie DDL —Aktuální stav rozvozů na prodejny —Racionalizace rozvozů a svozů ve společnosti — — DDL (Dřevozpracující družstvo Lukavec) —Zpracování dřeva a dřevní hmoty —Ryze česká firma —Více než 60 let existence ikona_logo_ddl.jpg Historie —Československá republika - pila —Horácké dřevařské závody Jihlava - zánik 1953 —1953 - Dřevozpracující družstvo Lukavec — - 5 dělníků + 15 dalších mužů —1953 - 1954 - pronájem —Úvěr - 935 tisíc Kčs —22 zaměstnanců —Objem výroby - 1,097 miliónů Kčs — — — — Historie —1960 - linka na dřevotřískové desky —1966 - zahájení exportu — - dřevotřískové desky upravené dýhou — - nábytkářské dílce —1972 - první výroba laminace —1992 - první výroba MDF desek —1995 - miliardová hranice tržeb —2000 - DH Dekor —2010 - Kili — — DDL v současnosti —Více než 1 000 zaměstnanců —Největší český výrobce nábytkových dílců —Výrobní závody v Lukavci a v Humpolci —DH Dekor, Kili Špalanice, Lukaform Lukavec —60% export —25 zemí Evropy —Velké množství výrobků Výrobky —Nábytkové dílce a nábytkové sety —Řezivo, palubky, deskové materiály —Dřevotřískové desky (LUKAPOL) —Dřevovláknité desky (LUHOPOL) — Výhody DDL —MDF - jediná v ČR —Laminační linka v Humpolci —Ekologické palivo – pelety —Recyklace – reverzní logistika —Vlastní laboratoře —Natur Concept - 60% přísnější než norma — - formaldehyd pod hranicí měřitelnosti — - know-how na výrobu desek — — Doprava a zásobování —60% produkce - export —40% produkce po České republice —Expedice denně vyexpeduje 60 kamionů z nichž: — - 30 export — - 15-20 převozy Lukavec – Humpolec — - 5-10 rozváží zboží po ČR —Dopravu zajišťují převážně externí dopravci — — Lukavec - Humpolec —Aktuální stav vozidel - 3 NA kategorie N3 —Laminace Humpolec, BJS Humpolec —15-20 převozů denně —+ externí dopravce — D:\Mobilní telefony\Mobilní telefony\ASUS Zenfone 4 (bílý, modrý) - Honzík\Rok 2015\6. Fotografie - červen 2015\P_20150601_053302.jpg Lukavec - Kili Šlapanice —Rozvoz uskutečňován přes centrálu —Obchodní centra – Bystřice nad Pernštejnem, ČB, Humpolec, JH, Plzeň, Prostějov (2x), Strakonice, Tábor, Třebíč, Zlín Lukavec - Kili Šlapanice —Rozvoz do 12 center po ČR —1x týdně do každé prodejny —2x týdně —225 tun —15 nákladními vozidly —Rozvoz NA Kili z obchodních center — Výzkumné otázky —Problém - nízká kapacita skladů, zásobování 1x týdně —Rozvoz zboží na prodejny každý den? —Dojde ke snížení nebo zvýšení nákladů a o kolik? —Bude-li družstvo používat rozvozy každý den z důvodu včasné reakce na potřeby zákazníka, bude výhodnější využít externího dopravce nebo vlastní dopravu? — Výzkumné otázky —Kolik by družstvo potřebovalo vnitropodnikových vozidel na rozvoz zboží z centrály ve Šlapanicích do podnikových prodejen? —Jsou vozidla zcela využita? —Pokud dojde k rozšíření vnitropodnikové dopravy, je tento provoz rentabilní? —Je možné ušetřit náklady na dopravu? —Jak se ušetřily náklady, pokud dojde ke zlepšení svozů a rozvozů v důsledku použití některých z metod okružního dopravního problému? — Použité metody —Clark-Wrightova metoda — —Mayerova metoda — — — Výsledky výpočtů 1. metodou —Trasa č.1 —Šlapanice - Plzeň - Strakonice - České Budějovice - Tábor - Jindřichův Hradec - Humpolec - Třebíč - Šlapanice — Výsledky výpočtů 1. metodou —Trasa č.2 —Šlapanice - Bystřice nad Pernštějnem - Prostějov - Prostějov (prodej řeziva) - Zlín - Šlapanice Výsledky výpočtů 2. metodou —Trasa č.1 —Šlapanice - Plzeň - Strakonice - České Budějovice - Jindřichův Hradec - Humpolec - Třebíč - Šlapanice Výsledky výpočtů 2. metodou —Trasa č.2 —Šlapanice - Tábor - Bystřice nad Pernštejnem - Prostějov - Prostějov (prodej řeziva) - Zlín - Šlapanice Vyhodnocení 1. metody —Délka trasy 1. vozidla = 778 km —Doba jízdy a vykládky = 15,47 h — —Délka trasy 1. vozidla = 305 km —Doba jízdy a vykládky = 6,69 h — —Celkový počet kilometrů = 778 + 305 = 1083 km — Vyhodnocení 2. metody —Délka trasy 1. vozidla = 722 km —Doba jízdy a vykládky = 14,11 h — —Délka trasy 1. vozidla = 557 km —Doba jízdy a vykládky = 11,07 h — —Celkový počet kilometrů = 722 + 557 = 1279 km — Kalkulace nákladů —Původní náklady = 3090 km * 44 Kč — = 135 960 Kč za týden —Výpočet nákladu při návrhu rozvozu = — = 1083 * 5 = 5 415 km * 30 Kč — = 162 450 Kč za týden —Rozdíl nákladů = 162 450 - 135 960 — = 26 490 Kč za týden — — — — — Náklady při využití externích dopravců —Vlastní doprava = 5 415 km * 30 Kč = — = 162 450 Kč za týden — Externí dopravce = 5 415 km * 42 Kč = — = 228 260 Kč za týden —Rozdíl = 228 260 - 162 450 Kč = 75 810 Kč za týden — —Při požadavku pravidelných rozvozů bychom ušetřili. Odpovědi na otázky —Kolik by družstvo potřebovalo vnitropodnikových vozidel na rozvoz zboží do podnikových prodejen? — Družstvo by potřebovalo na rozvoz zboží 2 vozidla. — —Jsou vozidla zcela využita? — Při optimalizaci jsme zjistili, že jsou vozidla plně využita. — Odpovědi na otázky —Pokud dojde k rozšíření vnitropodnikové dopravy, je tento provoz rentabilní? — Pokud chce družstvo do budoucna provádět pravidelné rozvozy z důvodu nízké kapacity skladů, je tato doprava rentabilní. — —Je možné ušetřit náklady na dopravu? — Současně ne, ale při zajišťování pravidelné dopravy ano. — Návrhy opatření —Nákup vlastních vozidel —Rozšíření parkovacích a provozních ploch —Rozšíření expedičního skladu — — D:\Mobilní telefony\Mobilní telefony\ASUS Zenfone 4 (bílý, modrý) - Honzík\Rok 2016\10. Fotografie - říjen 2016\P_20161020_155045.jpg Děkuji za pozornost Doplňující otázky vedoucího práce —Diskutujte o možnostech implementace výsledků ve vybrané společnosti. —Existují i jiné alternativy v kontextu racionalizace svozových a rozvozových aktivit ve vybrané společnosti. Doplňující otázky oponenta práce —Jaký je názor společnosti na Váš návrh, ve které jste práci psala. —Můžete doplnit ekonomické zhodnocení návrhů?