C:\Users\andersonl\Desktop\Logistics title.jpg Hledání optimální cesty v dopravní síti prezentace k diplomové práci autor DP: Bc. Rudolf Koraba vedoucí DP: doc. Ing. Rudolf Kampf, Ph.D. oponent DP: Ing. Juraj Čamaj, Ph.D. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích 2016 C:\Users\andersonl\Desktop\Logistics slide.jpg LOGISTICS-TB Cíl práce •Cílem diplomové práce je zhodnotit efektivitu stávajících tras svozu vybraného tříděného odpadu a dále navrhnout optimální trasu v dopravní síti vybraného města. C:\Users\andersonl\Desktop\Logistics slide.jpg LOGISTICS-TB Představení společnosti •Obchodní firma: Městské služby Písek s.r.o. •Sídlo: Písek, Pražská 372, PSČ 397 01 •Hlavní činnosti: údržba komunikací, dopravní značení, údržba zeleně, veřejné WC, placená parkoviště, odpady,… • •Odpady: komunální odpad, tříděný odpad, bioodpad, sběrné dvory, koše na odpadky C:\Users\andersonl\Desktop\Logistics slide.jpg LOGISTICS-TB Volba svozů pro optimalizaci •Analýza zaplněnosti nádob na tříděný odpad v souvislosti na frekvenci svozu –papírový odpad – svoz 2 krát týdně, většina nádob téměř zaplněna –plastový odpad – svoz 2 krát týdně, většina nádob téměř zaplněna –skleněný odpad – svoz 1 týdně, nádoby zaplněny max. ze 40% • •Zvolena optimalizace svozu nádob na skleněný odpad úpravou frekvence svozu a následným návrhem nových tras. – C:\Users\andersonl\Desktop\Logistics slide.jpg LOGISTICS-TB Stávající trasy •Dva typy nádob na ukládání skleněného odpadu –plastové vyklápěcí nádoby – obsluha vozem s vyklápěním –typ zvon – obsluha vozem s rukou •Stávající trasy pro plastové vyklápěcí nádoby •Trasa 1 –délka trasy: 33 500 m –množství odpadu: 13 750 l •Trasa 2 –délka trasy: 36 380 m –množství odpadu: 3 960 l –trasa zahrnuje cestu ze skládky do depa C:\Users\andersonl\Desktop\Logistics slide.jpg LOGISTICS-TB Stávající trasy •Stávající trasa pro nádoby typu zvon –délka trasy: 34 200 m –množství odpadu: 7 210 l –trasa zahrnuje cestu ze skládky do depa C:\Users\andersonl\Desktop\Logistics slide.jpg LOGISTICS-TB Metody optimalizace •Vyklápěcí nádoby –změnou frekvence překročena kapacita vozu, zvolena metoda pro víceokruhový dopravní problém – •Clarkeova-Wrightova metoda –nejznámější heuristika pro řešení víceokruhového dopravního problému –iterační metoda – iteracemi zlepšuje stávající řešení do chvíle, kdy již nelze dosáhnout lepšího řešení –možnost zahrnout další omezující podmínky (kapacita, doba obsluhy) –pomocí výhodnostního koeficientu zij sdružuje v každé iteraci dvě stávající trasy do jedné za podmínek přípustnosti řešení –nelze-li sdružit žádné stávající trasy kvůli porušení podmínek přípustnosti, jsou tyto trasy výsledné • C:\Users\andersonl\Desktop\Logistics slide.jpg LOGISTICS-TB Metody optimalizace •Nádoby typu zvon –při změně frekvence nepřekročena kapacita vozu, zvolena metoda pro jednookruhový dopravní problém – •Metoda nejbližšího souseda –jednoduchá heuristika využívající principu hladového algoritmu –pro libovolný výchozí bod se najde nejbližší sousední bod, pro který se hledá nejbližší zatím nenavštívený bod až do chvíle obsáhnutí celé sítě –jako výchozí bod se postupně vyzkouší všechny body sítě a vybere se nejkratší trasa C:\Users\andersonl\Desktop\Logistics slide.jpg LOGISTICS-TB Optimalizované trasy •Optimalizované trasy pro plastové vyklápěcí nádoby •Trasa 1 –délka trasy: 24 590 m –množství odpadu: 9 020 l •Trasa 2 –délka trasy: 27 280 m –množství odpadu: 14 300 l •Trasa 3 –délka trasy: 29 120 m –množství odpadu: 12 100 l –trasa zahrnuje cestu ze skládky do depa – C:\Users\andersonl\Desktop\Logistics slide.jpg LOGISTICS-TB Optimalizované trasy •Optimalizovaná trasa pro nádoby typu zvon –délka trasy: 28 700 m –množství odpadu: 14 420 l –trasa zahrnuje cestu ze skládky do depa C:\Users\andersonl\Desktop\Logistics slide.jpg LOGISTICS-TB Přínos optimalizace •Plastové vyklápěcí nádoby • • •Nádoby typu zvon • • •Celkový přínos optimalizace • Trasy Celková délka tras (m) Náklady na svoz (Kč) Úspora vzdálenosti (m) Procentuální úspora nákladů (%) Původní 139 760 4 332,50 - - Optimalizované 81 490 2 526 58 270 41,7 Trasa Celková trasy (m) Náklady na svoz (Kč) Úspora vzdálenosti (m) Procentuální úspora nákladů (%) Původní 68 400 2 120,50 - - Optimalizovaná 28 700 890 39 700 58 Trasy Celková délka tras (m) Náklady na svoz (Kč) Úspora vzdálenosti (m) Procentuální úspora nákladů (%) Původní 208 160 6 453 - - Optimalizované 110 190 3 416 97 970 47 C:\Users\andersonl\Desktop\Logistics slide.jpg LOGISTICS-TB Ekonomický přínos •Celkový ekonomický přínos optimalizace za rok • • • •roční úspora nákladů činí 47%, tj. 85 038,- Kč •časová úspora pracovního fondu obsluhy svozu Trasy Celková délka tras (km) Náklady na svoz (Kč) Úspora vzdálenosti (km) Úspora nákladů (Kč) Procentuální úspora nákladů (%) Původní 5 828,48 180 683 - - - Optimalizované 3 085,32 95 645 2 743,16 85 038 47 C:\Users\andersonl\Desktop\Logistics title.jpg Děkuji za pozornost C:\Users\andersonl\Desktop\Logistics slide.jpg LOGISTICS-TB Otázky a odpovědi • • •Jaké další metody operačního výzkumu je možné použít? • • •Budou výsledky práce aplikované?