• •Vysoká škola technická a ekonomická • Ústav technicko – technologický • • • • •Racionalizace logistických procesů ve vybraném podniku • • • • • • •Autor diplomové práce: Bc. Barbara Škarvadová •Vedoucí diplomové práce: Ing. Ondrej Stopka, PhD. • • • • • • • • Cílem diplomové práce je navrhnout racionalizační opatření v konkrétních oblastech logistických aktivit ve vybraném podniku. Výstupem práce je návrh racionalizačních opatření. Představení společnosti KOH-I-NOOR HARDTMUTH žSoučást skupiny KOH-I-NOOR holding a.s. žJeden z největších výrobců a distributorů uměleckých, školních a kancelářských potřeb ž4500 druhů zboží (ART, SCHOOL, OFFICE, HOBBY) žSpecializace na trh Ruska, Velké Británie a Spojených států amerických Priority společnosti žzakázková výroba žsnaha o zachování výjimečnosti a luxusu žzboží určeno spíše pro úzké skupiny zákazníků žzásobování obchodních řetězců okrajové – prioritou jsou prodejny pod vlastní značkou Areál skladu Haibach žBudova A žcelková plocha 1520 m² ž50 paletových míst pro příjem ž244 paletových míst pro expedici žBudova B žcelková plocha 1520 m² ž12 řad regálů – 23/8 ž171 paletových míst pro expedici žbalírna ž Manipulace při příjmu žPříjem zboží - příjmová zóna hlavního skladu A (B, C, D) žPřejímka - venkovní prostranství ž Přijaté zboží - označeno unikátní etiketou žUkládání zboží - do polic nebo paletových skladů žZaskladňování - chaoticky žNačtení do skladového IS DCIx • • • Vychystávání zboží a přesun na balírnu žvychystávání - pracovník skladu na základě pick listu žoptimální postup vychystávání - po načtení čárového kódu na pick listu žautomaticky zajištěn výběr položek dle FIFO a FEFO žsamostatné pick listy pro každou budovu zvlášť žbalírna - celá paleta ze skladu žrozbalení palety a rozdělení zboží – ž dle objednávky • Balení zboží žbalení - na základě expedičního příkazu (generován z IS DCIx) ž žRealizované typy balení dle požadavku zákazníka: üJeden druh zboží na paletě üMix zboží na paletě složené v dodavatelských baleních üMix zboží vkládané do kartonových obalů na balicí lince üMix zboží vkládané na balicí lince do expedičních kartonů a kompletované na expediční paletu ž žoznačení zakázky - identifikační etiketou z IS DCIx žpřevod - zaznamenán do IS DCIx a K2 žpřed uložením do expedice – ovinutí palet fólií ž ž Expedice žV expediční zóně jsou palety soustřeďovány do příjezdu vozidla zákazníka. žPřepravu zajišťuje pracovník prodeje. žVlastní expedice probíhá na základě plánu expedic. žPlán expedic - sdílejí pracovníci prodeje a expedice. žPříprava k nakládce - načtením etikety, zvážením hmotnosti a nalepením vážního lístku, přičtením váhy do IS DCIx. žUkončení nakládky je potvrzeno řidiči dopravního prostředku lístkem, který slouží pro uvolnění vozidla z areálu skladu. Dodržování lhůt žSklad Haibach v roce 2015 přijal 1372 objednávek, z toho ve lhůtě vyskladnil 1353 objednávek. ž žDodržování lhůt: ž počet zakázek ve lhůtě / počet zakázek, žtedy: ž Dodržování lhůt = 98,62% ž Pracovní výkon žV roce 2015 bylo vychystáno: ü1372 objednávek ü9764 palet ü žKontinuální práce : 11 jednotek / hodina žPřed zavedením IS : 7-8 jednotek / hodina ž • • Produktivita balírny Měsíc Jednotky celkem (mix, karton, paleta) Palety celkem Počet hodin Zpracovaných palet/hodina Zpracovaných jednotek/hodina I. 3 495 917 435,00 2,11 8,03 II. 4 484 894 427,50 2,09 10,49 III. 6 200 1 014 495,00 2,05 12,53 IV. 4 987 849 405,00 2,10 12,31 V. 4 671 783 402,00 1,95 11,62 VI. 6 618 1 016 525,00 1,94 12,61 VII. 6 161 945 465,00 2,03 13,25 VIII. 4 469 985 364,50 1,88 12,26 IX. 5 139 741 427,50 1,73 12,02 X. 3 395 626 390,00 1,61 8,71 XI. 4 371 634 420,00 1,51 10,41 XII. 2 400 360 260,00 1,38 9,23 Celkem/rok 56 390 9 764 5 016,50 22,38 133,47 Reklamace žV současnosti cca 0,4% ž žPřijatá opatření pro snížení počtu reklamací: žZjišťování hmotnosti zásilky: üPři odchodu zboží ze stanoviště balící linky üPři odchodu zboží z balícího stroje üPři předávání zboží dopravci žBezpečnostní páska Požadavky logistika společnosti žZískání informací o zásobách na skladu a o jednotlivých skladových pohybech. žOptimalizace skladových ploch a snížení množství lidských vstupů. žEliminace množství vzniklých chyb. žKontrola dodržování metod FIFO a FEFO na expedici. žBezchybná příprava mixovaných palet na úrovni balení a kusů. žÚspora a zjednodušení práce operátorů ve skladě. žŘízení úzkého místa před balicí linkou. žSnížení agenturních zaměstnanců ve špičce. Informační systém společnosti DCIxWMS žintegruje celý dodavatelsko-odběratelský řetězec tím, že spojuje jeho jednotlivé části žposkytuje zpětnou vazbu a online kontrolu žsnižuje chybovost pracovníků a zrychluje práci tím, že přiděluje přístup a povoluje rozsah operací dle jejich pracovního zařazení ž→ zkracuje čas při manipulaci s materiálem ž→ lépe využívá skladovou plochu jejím uspořádáním ž→ kontroluje dodržování pravidel FIFO, FEFO ž→ reporty sledovatelnosti • Návrhy na racionalizaci Výstavba nového skladu na místě skladu C Přínosy: žZvýšení skladovací plochy. žZkrácení pojezdových vzdáleností. žOmezení venkovní manipulace se zbožím. žZrychlení vyhledávání zboží při skládání objednávky. žPři výšce skladu 12 m je možné sklad vybavit paletovými regály se 7 patry (zem + 7 pater). žNavýšením počtu pater by vzniklo 3328 paletových míst oproti stávajícím 2250. ž Řešení žPrvotní kalkulace stavby: ž2000 CZK/m³ • žSklad by odpovídal 14 400 m³. žTedy: ž 14 400 m³ x 2 000 CZK/m³ = 28 800 000 CZK ž žVýběrové řízení: žBěhem soutěže dochází ke snížení ceny o 20-30% ž žPokud budeme počítat se snížením částky při výběrovém řízení na stavbu skladu o 20% : ž ž 14 400 m³ x 1 600 CZK/m³ = 23 040 000 CZK • Yale Very Narrow Aisle Forklift Trucks Vytápění skladu D žSklad není vytápěn. Proto musí být VZV MTC 13 YALE na dobu, kdy není používán, přesouván do skladu v budově C. žV opačném případě dochází (v zimním období) k jeho poruchám. žVysokozdvižný vozík je přesouván vždy na začátku a na konci směny. žSklady C a D nejsou spojeny, proto je nutné vozík přesouvat venkovním prostorem a zvlášť ve zmíněném zimním období přesun komplikuje napadaný sníh či zmrazky. ž Přínosy žSnížení hrozby výpadků techniky. ž žZvýšení komfortu pracovníků při práci. ž žSnížení náročnosti skladování zboží vyžadující kontrolovanou teplotu. Řešení: žÚprava stávajícího skladu v budově D – vytápění. ž üPlynové teplovzdušné jednotky üTmavé plynové infrazářiče üSvětlé plynové infrazářiče ž ž → Odhadovaná investice do instalace teplovzdušných jednotek – do 100 000Kč. ž žVybudovaní odděleného stanoviště pro VZV, které vytápěno bude. Tím ovšem dojde ke snížení skladovací plochy. • Výměna systémových vozíků za progresivnější žv budovách C a D nebo případně v nově vystaveném skladu žnavýšení skladovací plochy (eliminace prostoru pro otáčení stávajícího vysokozdvižného vozíku) žzvýšení kontroly a přísunu informací – zvýšení kvality zákaznického servisu žsnížení počtu skladových manipulantů ž Side Loader Forklifts Electric Sideloader Forklifts BT Vectora VRE 125 SF Řešení žToyota – BT Vector R-série, model: VRE 125SF ž •Cena zakladače: 2,2 – 2,4 mil CZK. Dotazy vedoucího práce ž žJsou autorčiny návrhy ve společnosti realizovatelné? ž • Dotazy vedoucího práce žUvažovali jste o jiných alternativách v kontextu optimalizace logistických aktivit ve vybrané společnosti? ž Otázky oponenta žVysvětlete údaje a celkový počet palet uvedených v Tabulce 1 Příjem zboží v roce 2015. ž Typ palet Počet kusů Paleta EUR 6555 Paleta pro US a GB 9 Paleta 120x80 133 Celkem/rok 9 764 Typ palet Počet kusů Paleta EUR 6555 Paleta pro US a GB 9 Paleta 120x80 133 Celkem/rok 6697 Otázky oponenta žJak a na základě čeho jste stanovila potřebný počet manipulačních zařízení? • žDěkuji za pozornost.