Možnosti využití dopravní infrastruktury pro cyklistickou dopravu na českobudějovicku Autor práce: Bc. Daniel Štípek Vedoucí: doc. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D. VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ Cíl práce http://images.clipartpanda.com/bicycle-clipart-bike-clipart4.png Možnosti využití dopravní infrastruktury pro cyklistickou dopravu na českobudějovicku Cílem práce je analýza stávajícího stavu cyklistické infrastruktury v českobudějovickém regionu. Výstupem práce bude SWOT analýza cyklistické dopravy v regionu, zpracování a vyhodnocení dotazníkového průzkumu a návrh nové cyklostezky a cyklotrasy v daném regionu. Členění práce http://images.clipartpanda.com/bicycle-clipart-bike-clipart4.png 1. Teoretická část • Cyklistické bariéry • Dopravně-organizační opatření • Cyklogenerel města České Budějovice 2. Analýza problému • SWOT analýza (IFE, EFE matice) 3. Vlastní návrhy řešení • Volba, etapizace úseku • Frekvence pohybu cyklistů • Vlastní řešení Trasy I a II 1/ Cyklistické bariéry http://images.clipartpanda.com/bicycle-clipart-bike-clipart4.png dle vzniku: • Přirozené (řeka, skála, hustý les, rybník) • Umělé - lidská činnost (stavby, pozemky) dle tvaru: • Bodové - možnost objíždky • Liniové - silnice, řeka, železnice (nutno křížit) další bariéry: • Psychické (hustota, rychlost provozu, povrch) • Parkování a zabezpečení kol • Dostupnost šatny (převléknutí, usušení oděvů) 1/ Dopravně-organizační opatření http://images.clipartpanda.com/bicycle-clipart-bike-clipart4.png liniové: • cyklopiktokoridor • cyklopruh • víceúčelový pruh • cykloobousměrka • zóna 30 (obytná) • americký/dánský pruh • cyklo ulice bodové: • přejezd pro cyklisty • předsunutá stop čára • nepřímé odbočení vlevo • zklidňující opatření • bike & ride 1/ Cyklogenerel ČB http://images.clipartpanda.com/bicycle-clipart-bike-clipart4.png - plán rozvoje infrastuktury Českých Budějovic - propojení na územní plán města hlavní směry: • Dobudování existující sítě cyklostezek • Spojitá síť přímých propojení území • Plošná průchodnost území • Parkovaní a půjčovny kol • Bezpečnost • Více druhů dopravy = svoboda volby • Správa a údržba • Informovanost, koordinace 2/ SWOT Analýza http://images.clipartpanda.com/bicycle-clipart-bike-clipart4.png - zachycuje aktuální stav cyklodopravy v regionu analýza interních faktorů pomocí IFE matice: • Silné stránky - rovinatý terén, zeleň • Slabé stránky - liniové bariéry, úzký uliční profil hustota provozu, celistvost cest analýza externích faktorů pomocí EFE matice: • Příležitosti - generel, dotace, podnikání • Hrozby - intenzita dopravy, pasivita 3/ Vlastní návrhy řešení http://images.clipartpanda.com/bicycle-clipart-bike-clipart4.png Zvolený úsek: trasa Sídliště Máj <-> OZ Globus Rozdělení a etapizace: segregovaná Trasa I. (v PP) • odstranění bariér • chodník -> cyklostezka • cyklopřejezdy • cyklobousměrka integrovaná Trasa II. (v HDP) • prostor V19 • řazení a cyklopruhy • cyklopiktogram. koridor • cykloobousměrka Oblast: - Husova třída - Park 4 Dvory - ul. E. Rošického - Strakonická ulice - ulice Otavská - Legenda: řešená trasa sídl. Máj OZ Globus opatření Trasa I. Trasa II. 3/ Frekvence pohybu cyklistů http://images.clipartpanda.com/bicycle-clipart-bike-clipart4.png • sčítání Trasa I. - křižovatka ul. K Parku x Husova třída Trasa II. - křitovatka ul. E.Rošického x Husova tř. • přepočet na celkovou denní intenzitu dle TP 189 Trasa I. - 1. Etapa http://images.clipartpanda.com/bicycle-clipart-bike-clipart4.png • objízdná trasa přes chodník • odstranění betonových bariér • napojení stezky na komunikaci Trasa I. - 2. Etapa http://images.clipartpanda.com/bicycle-clipart-bike-clipart4.png • využití málo frekventovaných chodníků • změna chodníku na smíšenou cyklostezku • levné a efektivní řešení • prvky: svislé dopravní značení č.C9a,b piktogramové značení cyklistů podélné bílé stop čáry • návaznost na 3. Etapu Legenda: navrhovaná trasa značení C9a,b piktogram cyklisty Trasa I. - 3. Etapa http://images.clipartpanda.com/bicycle-clipart-bike-clipart4.png • návrh přejezdů pro cyklisty v části trasy 2. Etapy • prvky: svislé dopravní značení IP7 vodorovné značení V8 směrové sloupky J12 HUSOVA TŘÍDA VODŇANSKÁ UL. STRAKONICKÁ ULICE Trasa II. - 1. Etapa http://images.clipartpanda.com/bicycle-clipart-bike-clipart4.png • realizace vyčkávacího prostoru pro cyklisty • tzv. předsunutá stop čára • prioritní průjezd cyklisty křižovatkou • dostatečná zřetelnost cyklisty všemi automobily • prvek: vodorovné značení V19 UL. E.ROŠICKÉHO UL. J.BORECKÉHO STRAKONICKÁ UL. Trasa II. - 2. Etapa http://images.clipartpanda.com/bicycle-clipart-bike-clipart4.png • realizace vyhrazeného cyklopruhu pro cyklisty • bezpečný prostor pro jízdu cyklisty (šířka 1,5m) • oblasti: řadící pruhy před/za křižovatkou, křižovatka • prvek: vodorovné značení V14 • řadící pruhy před křižovatkou ul. E.Rošického x O.Nedbala • křižovatka ul. O.Nedbala x Husova třída x J.Boreckého • řadící pruhy před křižovatkou ul. Strakonická x Husova třída • řadící pruhy za křižovatkou ul. Strakonická x Husova třída Trasa II. - 3. Etapa http://images.clipartpanda.com/bicycle-clipart-bike-clipart4.png • realizace cyklopiktogramového koridoru • použití pouze v přímých částech trasy • krátkodobé řešení -> v budoucnu nahrazen cyklopruhy • prvek: vodorovné značení V20 Ilustrativní obrázek Trasa I. a II. - 4. Etapa (společná) http://images.clipartpanda.com/bicycle-clipart-bike-clipart4.png • realizace jednosměrky a cykloobousměrky v ul. Otavská Legenda: navrhovaný směr objízdná trasa Trasa I. a II. - 4. Etapa • zklidnění a eliminace dopravy • vyhrazený cyklopruh v protisměru • částečně „americký“ cyklopruh • zbytek etapy cyklopiktokoridor • zachování funkce MHD (točna) • prvky: svislé dopravní značení E13a,b vodorovné značení V14 vodorovné značení V20 • ukázkové řešení situace (1. v ČB) Sumarizace nákladů http://images.clipartpanda.com/bicycle-clipart-bike-clipart4.png • orientační náklady na technickou realizaci projektu Otázky od vedoucího práce http://images.clipartpanda.com/bicycle-clipart-bike-clipart4.png 1.V závěru konstatujete: ”Pevně věřím že cíl mé práce byl splněn.” Doložte míru naplnění cíle práce. Praktická část •SWOT analýza •Terénní průzkum •Frekvence cyklistů •Návrh 2 typů tras Teoretická část •Výchozí situace •Bariéry ČB •Možnosti řešení •Cyklogenerel Otázky od vedoucího práce http://images.clipartpanda.com/bicycle-clipart-bike-clipart4.png 2. Jaký efekt bude mít zavedení Vámi navrhovaných tras pro celkový stav dopravního řešení Českých Budějovic? 1. Zvýšení bezpečnosti cyklistů 2. Odlehčení dopravě (ulice Husova, O.nedbala, Strakonická, E.Rošického) 3. Snížení následků kongesce (hluk, emise) 4. Budoucí návaznost na cyklogenerel Další dotazy ? Děkuji za pozornost..