NÁVRH OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI VE VYBRANÉM KRITICKÉM MÍSTĚ Obhajoba diplomové práce AR 2015/2016 Vedoucí diplomové práce: Ing. Jiří Čejka, Ph.D. Oponent diplomové práce: Ing. Vladimír Faltus, Ph.D. NEHODOVOST V OBCI TĚŠOVICE Statistický přehled o nehodách v obci Těšovice 17.6.2010 - 2.3.2016 Počet nehod celkem 26 Počet nehod s následky na zdraví 8 Počet usmrcených osob (stav do 24 hod.) 1 Počet těžce zraněných osob (stav do 24 hod.) 4 Počet lehce zraněných osob (stav do 24 hod.) 15 KŘIŽOVATKA NA OBCHVATU U BĚLČE ¢Zahájení stavby: 12. května 2008 ¢Otevření: 17. června 2010 ¢Cena stavby: 268 888 658,- Kč bez DPH ¢ ZAJIŠTĚNÍ BEZPEČNOSTI KŘIŽOVATKY DOPRAVNÍ NEHODY NA SLEDOVANÉM ÚSEKU Všeobecný statistický o nehodách v zadané lokalitě Počet nehod celkem 14 Počet nehod s následky na zdraví 6 Počet usmrcených osob (stav do 24 hod.) 1 Počet těžce zraněných osob (stav do 24 hod.) 2 Počet lehce zraněných osob (stav do 24 hod.) 12 NEDOSTATKY KŘIŽOVATKY NA OBCHVATU U BĚLČE ¢absence řadících pruhů pro odbočení vpravo z vedlejší komunikace na hlavní komunikaci ¢nevhodný sklon křižovatky při příjezdu z obce Těšovice, který nezajišťuje řidiči řádný rozhled a při odbočení ze směru Husinec není dostatečný pro nákladní automobily a automobily s přívěsem. ¢Absence značení pro snížení rychlosti na vedlejších komunikacích ¢nedostatečná délka odbočovacích pruhů – při vyšší intenzitě dopravy se tvoří kongesce zasahující na hlavní komunikaci a bránící v plynulosti provozu ¢místy absence bezpečnostních zařízení - svodidel nebo poškozená svodidla, která nemohou správně plnit svou záchytnou funkci ¢v několika místech nedostatečně výrazné vodorovné značení a vodorovné dopravní značení ¢chybějící značení A14 (zvěř) ¢nedostatečná údržba zeleně z hlediska zachování průjezdního profilu ¢ NÁVRH OPATŘENÍ NA ZVÝŠENÍ BEZPEČNOSTI A PLYNULOSTI SILNIČNÍHO PROVOZU ¢Okružní křižovatka ¢Světelně řízená křižovatka ¢Mimoúrovňové křížení silnic ¢Zpomalovací práh ¢Digitální informační tabule pro měření rychlosti ¢ PROVOZNĚ - EKONOMICKÉ VYHODNOCENÍ NÁVRHOVÝCH OPATŘENÍ ¢Kritérium 1 – Procentuální zvýšení bezpečnosti ¢Kritérium 2 – Náklady na realizaci návrhového opatření ¢Kritérium 3 – Přijatelnost stavby v návaznosti na přilehlé okolí ¢Kritérium 4 – Životnost stavby ¢ VÝPOČET ODHADU VAH KRITÉRIÍ POMOCÍ SAATYHO METODY Kritérium K1 K2 K3 K4 K1 1 7 5 5 K2 1/7 1 5 7 K3 1/5 1/5 1 1 K4 1/5 1/7 1/1 1 Kritérium Geometrický průměr Normované váhy Procentuální zvýšení bezpečnosti 3,64 0,61 Náklady na realizaci návrhového opatření 1,50 0,25 Přijatelnost stavby v návaznosti na přilehlé okolí 0,45 0,07 Životnost stavby 0,42 0,07 ∑ 6,01 1 VÝPOČET POMOCÍ METODY VÍCEKRITERIÁLNÍHO HODNOCENÍ VARIANT – ROZHODOVACÍ TABULKA Navrhovaná varianta K1 – Zvýšení bezpečnosti K2 – Náklady na realizaci K3 – Vhodnost stavby vůči okolí K4 – Životnost stavby Maximalizační Minimalizační Maximalizační Maximalizační % Kč % roky Okružní křižovatka 100 9 000 000 95 20 Světelně řízená křižovatka 80 7 000 000 30 15 Mimoúrovňové křížení silnic 95 60 000 000 60 25 Zpomalovací práh 20 80 000 20 8 Digitální informační tabule pro měření rychlosti 40 150 000 40 10 Normovaná váha 0,61 0,25 0,07 0,07 VÝPOČET POMOCÍ METODY VÍCEKRITERIÁLNÍHO HODNOCENÍ VARIANT – NORMALIZOVANÁ KRITERIÁLNÍ MATICE A VÝPOČET VÁŽENÉ KRITERIÁLNÍ MATICE Navrhovaná varianta K1 K2 K3 K4 Okružní křižovatka 0,61 0,46 0,76 0,53 Světelně řízená křižovatka 0,48 0,47 0,24 0,39 Mimoúrovňové křížení silnic 0,58 0 0,48 0,66 Zpomalovací práh 0,12 0,53 0,16 0,21 Digitální informační tabule pro měření rychlosti 0,24 0,53 0,32 0,26 Navrhovaná varianta K1 K2 K3 K4 Okružní křižovatka 0,37 0,12 0,05 0,04 Světelně řízená křižovatka 0,29 0,12 0,02 0,03 Mimoúrovňové křížení silnic 0,35 0 0,03 0,05 Zpomalovací práh 0,07 0,13 0,01 0,01 Digitální informační tabule pro měření rychlosti 0,15 0,12 0,02 0,02 VÝPOČET POMOCÍ METODY VÍCEKRITERIÁLNÍHO HODNOCENÍ VARIANT – URČENÍ IDEÁLNÍ A BAZÁLNÍ VARIANTY A VÝPOČET VZDÁLENOSTI VARIANT OD IDEÁLNÍ A BAZÁLNÍ VARIANTY K1 K2 K3 K4 Bazální varianta D 0,07 0 0,01 0,01 Ideální varianta H 0,37 0,13 0,05 0,05 Navrhovaná varianta Vzdálenost od bazální varianty Vzdálenost od ideální varianty Okružní křižovatka 0,33 0,01 Světelně řízená křižovatka 0,25 0,09 Mimoúrovňové křížení silnic 0,28 0,13 Zpomalovací práh 0,06 0,31 Digitální informační tabule pro měření rychlosti 0,14 0,22 VÝPOČET POMOCÍ METODY VÍCEKRITERIÁLNÍHO HODNOCENÍ VARIANT – VÝPOČET RELATIVNÍHO UKAZATELE VZDÁLENOSTI OD BAZÁLNÍ VARIANTY Navrhovaná varianta Relativní ukazatel vzdálenosti od bazální varianty Okružní křižovatka 0,97 Světelně řízená křižovatka 0,74 Mimoúrovňové křížení silnic 0,68 Zpomalovací práh 0,16 Digitální informační tabule pro měření rychlosti 0,39 OKRUŽNÍ KŘIŽOVATKA - VÝHODY •zvýšení plynulosti a bezpečnosti provozu, •zvýšená přehlednost křižovatky, •jednoduchost řešení křižovatky řidičem, psychologická pohodlnost řidiče •zklidnění okolí křižovatky •estetičnost stavby •šetrnost k životnímu prostřední (menší potřeba rozjezdů vozidel) •příznivé pořizovací náklady •delší živostnost •menší náklady na údržbu POROVNÁNÍ HMOTNÉ ŠKODY A CENY NÁVRHOVÉHO OPATŘENÍ ZHODNOCENÍ NAVRŽENÉHO ŘEŠENÍ A ZÁVĚR ¢Reálné varianty nejbližší k ideální variantě: ¢ 1)Okružní křižovatka 2)Světelně řízená křižovatka 3)Mimoúrovňové křížení silnic 4)Umístění digitálních informačních tabulí pro měření rychlosti 5)Využití zpomalovacích prahů 6) DOTAZY OPONENTA DP ¢Proč si myslíte, že v předmětné lokalitě nedošlo k vybudování okružní křižovatky? Dokázala byste najít nevýhody okružních křižovatek? Např. v oblasti ekologie, plynulosti provozu, záchranných systémů apod. ¢Dochází na okružních křižovatkách k nehodám? Z textu práce se lze domnívat, že nikoli. V Tab. 18 uvádíte hmotné škody v nehodách cca 2 mil. Kč za 5 let na posuzované křižovatce. Dokázala byste pro stejné pětileté období alespoň řádově odhadnout hmotné škody v nehodách na okružní křižovatce? ¢V analýze nedostatků křižovatky uvádíte i absenci značení A14 (zvěř); co je důvodem? ¢Píšete, že silnice II/141 je nejdůležitější silnicí v okrese Prachatice, s tím lze velmi polemizovat; proč myslíte, že na předmětné křižovatce je jako hlavní vedena silnice II/145 a ne silnice II/141? V okrese Prachatice se dále nachází i silnice I/4. Dokázala byste stručně popsat či znázornit širší dopravní vztahy v prachatickém regionu? DĚKUJI ZA POZORNOST