ZLEPŠENÍ REALIZACE SPOJENÍ VEŘEJNOU DOPRAVOU V RELACI Č.KRUMLOV – Č.BUDĚJOVICE A ZPĚT PROSTŘEDNICTVÍM MATEMATICKÝCH METOD AUTOR PRÁCE: BC. MICHAELA PEKAŘOVÁ VEDOUCÍ PRÁCE: ING. JIŘÍ ČEJKA, PH.D. OBHAJOBA DIPLOMOVÉ PRÁCE Obsah —Zdůvodnění výběru tématu diplomové práce —Cíl diplomové práce —Aplikační část a výzkumné problémy —Charakteristika měst Český Krumlov a České Budějovice —Dopravní průzkum současné nabídky dopravních spojení mezi městy —Analýza statistických dat dojížděk mezi městy —Jednotlivé kroky pro výpočet vícekriteriálního hodnocení variant – WSA —Návrh nového železničního a autobusového spojení mezi městy —Závěr —Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce — — Z JAKÉHO DŮVODU JSEM SI VYBRALA TOTO TÉMA? —Téma bylo zvoleno na základě mého osobního zájmu, který je podpořen mým bydlištěm v Českém Krumlově a aktivním využíváním dopravních spojení směr České Budějovice a zpět. a) — JAKÝ BYL CÍL DIPLOMOVÉ PRÁCE? — —V rámci práce dojde k posouzení současné nabídky spojení ve vybrané relaci. Na základě průzkumu dojde k výběru vhodných kriterií pro posouzení vhodnosti veřejné dopravy. Prostřednictvím matematických metod se následně ověří vhodnost současné situace. V případě nedostatečného výsledku se dopravní spojení zlepší. — APLIKAČNÍ ČÁST A VÝZKUMNÉ PROBLÉMY — —Analýza měst Č.Krumlov a Č.Budějovice. — —Dopravní průzkum současného stavu dopravních spojení mezi městy Č.Krumlov – Č.Budějovice a zpět. — —Analýza statistických dat dojížděk mezi městy Č.Krumlov – Č.Budějovice. — —Posouzení zjištěných informací prostřednictvím vícekriteriálního hodnocení variant - WSA — ANALÝZA MĚST Č.KRUMLOV A Č.BUDĚJOVICE — —Český Krumlov —13 000 obyvatel (37 %), průměrný věk 41,9 let. —Železniční spojení tratě č. 194 (Č. Budějovice – Černý Kříž) —Silniční spojení – I/39 Štilec – Lenora a napojení u Štilce na E55 směr Č.Budějovice —Autobusové spojení zajištěno 4 dopravními společnostmi (1x v závazku, 3x soukromé) — • —České Budějovice —93 000 obyvatel (50 %), za prací dojížďí více než 18 000 osob. —Železniční spojení – 8 tratí a je součástí IV. Železničního koridoru Německo – Praha – Rakousko. —Silniční spojení – 2 mezinárodní silnice typu E, 3 silnice I.třídy, 2 silnice II.třídy. —Autobusové spojení zajištěno 4 dopravními společnostmi (1x v závazku, 3x soukromé) —Letecká doprava a MHD. — DOPRAVNÍ PRŮZKUM SOUČASNÉHO STAVU DOPRAVNÍCH SPOJENÍ MEZI MĚSTY Č.KRUMLOV – Č.BUDĚJOVICE A ZPĚT — —Vlakové spojení –pouze jeden dopravce ČD, a.s.; v pracovní dny směr Č. Krumlov 9 spojů, zpět 10 spojů. —Autobusové spojení — ANALÝZA STATISTICKÝCH DAT DOJÍŽDĚK MEZI MĚSTY Č.KRUMLOV – Č.BUDĚJOVICE — —V SLDB 2011 vyjíždí za prací a do školy 84,3 % —Automobil využívá 60 % dotázaných —Autobus využívá 22 % dotázaných —Vlak využívá 3 % dotázaných — —Gravitační model – pro zjištění vhodnosti intervalu dopravního spojení. Z výpočtu je zřejmé, že je vhodný hodinový interval — JEDNOTLIVÉ KROKY PRO VÝPOČET VÍCEKRITERIÁLNÍHO HODNOCENÍ VARIANT - WSA —Stanovení kriterií k posouzení (délka přepravy, cena jízdného, počet spojů, vzdálenost k zastávce, pohodlí). —Sestavení kriteriální matice —Fullerův trojúhleník —Sestavení normalizované matice s výpočtem užitku jednotlivých variant —Vyhodnocení výpočtů WSA — POSOUZENÍ ZJIŠTĚNÝCH INFORMACÍ PROSTŘEDNICTVÍM VÍCEKRITERIÁLNÍCH HODNOCENÍ VARIANT - WSA NÁVRH NOVÉHO AUTOBUSOVÉHO SPOJENÍ —Snížení počtu spojů = úspora nákladů —Směr Č.Budějovice snížení o 5 spojů —Směr Č.Krumlov snížení o 6 spojů —Lepší časové rozvržení spojů — — NÁVRH NOVÉHO ŽELEZNIČNÍHO SPOJENÍ —Lepší časové rozvržení spojů —Návaznost spojů na spojení Č.B. - Praha —Posílení spojů směr Č.Budějovice – tři nová spojení —Posílení spojů směr Č.Krumlov – jedno nové spojení ZÁVĚR —Cíl práce byl splněn —Došlo k posouzení současného stavu dopravních spojení a návrhu nového řešení. —Prokázání užitečnosti využívání matematických metod v praxi. Děkuji za pozornost OTÁZKY VEDOUCÍHO DIPLOMOVÉ PRÁCE —Lze Vaši metodiku využít i pro hodnocení jiných dopravních relací? — OTÁZKY OPONENTA DIPLOMOVÉ PRÁCE —1. Môžete podrobnejšie popísať gravitačný model? — Čo predstavuje hodnota 41,34? (str. 51) — —2. Fullerov trojuholník ste si zvolili pre stanovenie váh kritérií, zdôvodnite jeho voľbu. (str. 53) — —3. Návrh časového rozvrhu vlakových a autobusových spojov o celej hodine predstavuje časovú súbežnosť spojov (str. 58, 59, 60), svoj návrh zdôvodnite. — —4. Metódou váženého súčtu ste porovnávali vybrané vlakové a autobusové spoje, na základe ktorého dôvodu argumentujete, že dopravné spojenie verejnou dopravou nie je nedostatočné. (str. 61) —