Podpora napojení logistických center na železniční dopravu Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický •Autor diplomové práce: Bc. Filip Padalík •Vedoucí diplomové práce: Doc. Ing. Jozef Gašparík, Ph.D. •Oponent diplomové práce: Ing. Vladislav Zitrický, PhD. Obsah prezentace •Motivace a důvody k řešení daného problému •Cíl práce •Logistické parky v ČR •Legislativa ČR •Operační program doprava •Program „ Podpora revitalizace železničních vleček“ •Návrhy opatření •Shrnutí práce •Odpovědi na otázky oponenta Motivace a důvody k řešení daného problému •Zájem o problematiku týkající se logistických center v ČR •Zájem o železniční dopravu •Rozšíření teoretických znalostí •Současná situace na silniční síti v ČR •Nízké využívaní ŽD v ČR Cíl práce •Cílem diplomové práce je, na základě analýzy současné struktury a lokace logistických center v ČR se zaměřením na podmínky jejich plánování, navrhnout opatření na podporu napojení těchto logistických center na železniční síť. Logistické parky v ČR •Firmy stavící a provozující logistické parky po celé ČR –P3 LOGISTICS PARKS –Prologis Česká republika –CTPark •Menší firmy mající LC v ČR –HÖDLMAYR LOGISTICS CZECH REPUBLIC A.S. –Panattoni Park Prague Airport –Airport Logistics Park –Business Park Rudná • P3 LOGISTICS PARKS Prologis Česká republika CTPark LOGISTICKÉ CENTRUM VLEČKA MOŽNOST NAPOJENÍ VLEČKY BLÍZKOST K NÁKLADNÍMU KORIDORU RFC HÖDLMAYR LOGISTICS ü* --- ü RFC 7,8 PANATTONI PARK × ü ü RFC 7,8 P3 PRAGUE BLUE PARK × ü ü RFC 7,8 P3 PRAGUE GREEN PARK × ü ü RFC 7,8 P3 PRAGUE D11 × ü ü RFC 7,8 P3 PRAGUE HORNÍ POČER. ü* --- ü RFC 7,8 P3 PRAGUE D1 × ü ü RFC 7,8 P3 PŘEDLICE × ü ü RFC 7,8 P3 MLADÁ BOLESLAV × ü × P3 PŘÍŠOVICE × ü × P3 TURNOV × ü × P3 LIBEREC × ü × P3 HRADECE KRÁLOVÉ × ü × P3 OLOMOUC × ü ü RFC 5,9 PROLOGIS: PRAHA AIRPORT × ü ü RFC 7,8 PROLOGIS: PRAHA JIŘINY × ü ü RFC 7,8 PROLOGIS: ÚŽICE × ü ü RFC 7,8 CTPARK PRAGUE NORTH × ü ü RFC 7,8 CTPARK JIHLAVA × ü × CTPARK POHOŘELICE × ü × CTPARK MODŘICE × ü ü RFC 5,7 CTPARK BRNO × ü ü RFC 5,7 CTPARK HRANICE × ü ü RFC 5,9 Analýza logistických center z hlediska možnosti jejich napojení na železniční síť Legislativa ČR •Respektování neúměrného množství zákonů –Stavební zákon –Zákon o posuzování vlivů na životní prostředí –Zákony o dopravě –Zákon o drahách –Předpisy, vyhlášky a nařízení vlády •Důležitou roli hraje ministerstvo dopravy ČR –Operační program Doprava Operační program doprava •Programové období 2007-2013 –Prioritní osa 6: Podpora revitalizace železničních vleček •Alokováno jen 2 % finančních prostředků (119 426 722 Eur) –Cílem je vznik sítě VLC –Výsledek •Větší zapojení železniční dopravy do přepravních řetězců •Budování veřejných logistických center •Pozitivní dopad na silniční a železniční síť a na ŽP Program „Podpora revitalizace železničních vleček“ •Součástí operačního programu doprava (2007-2013) •Cíl –Rozšiřování a rozvoj stávajících a budovaní nových vleček –Obnova provozu na vlečkách –Modernizace technologie a technologických postupů – • Program „Podpora revitalizace železničních vleček“ •3 kola výzev na předložení projektové žádosti –1. kolo: 1.4.2008 - 31.5.2008 •finanční podpora: 95,3 mil. Kč •podáno 18 žádostí, schváleny 3 –2. kolo: 15.9.2010 - 31.1.2011 •finanční podpora: 224,5 mil. Kč •podáno 9 žádostí, schváleny 3 –3. kolo: 29.9.2012 - 18.1.2013 •finanční podpora: 110,2 mil. Kč •podáno 5 žádostí, schváleny 4 Operační program doprava •Programové období 2014-2020 s výhledem do roku 2050 –1. prioritní osa: Infrastruktura pro železniční a další udržitelnou dopravu •Zdokonalení infrastruktury –Větší využití železniční dopravy –Vyšší konkurenceschopnost malých a středních podniků •Strategie podpory logistiky z veřejných zdrojů –Využití Fondu soudržnosti •Program podpory modernizace a výstavby překladišť kombinované dopravy • • • • Návrhy opatření •Nový zákon „Výstavba, provozování a financování logistického centra“ •Komplexní právní úprava stavby drah, jejich provozování a provozování dopravy na dráze –Terminál multimodální dopravy •Dotace a příspěvky pro menší a střední podniky •Dotace a příspěvky drážním dopravcům •Zřízení sdružených překladišť Návrhy opatření •Ustanovení pro podporu napojení na ŽD: –Povinnost výstavby vlečky u nových VLC: •nejbližší železniční stanice není dál než 4km •koridor RFC je v okruhu 50km –VLC mají postavení veřejného zájmu –Na výstavbu VLC a TKD po splnění podmínek: finanční podpora –Současné i budoucí PZ: povinnost výstavby vlečky •Výjimka: přírodní překážky (těžko překonatelné) • Shrnutí práce •Rozvoj LC v ČR s napojením na železniční síť •Schválení navrhovaného zákona •Za posledních 10 let pouze 1 návrh přímé podpory rozvoje vleček –Vytvořit více návrhů na podporu •Finanční podpora: spolupráce terminálu KD a VLC (při výstavbě, rozšiřování) Otázky oponenta 1.Proč podle Vás podnikové LC nemají větší zájem napojení na železniční infrastrukturu? 2. 2.Neohrozí podle Vás úprava legislativy tržní prostředí a svobodu při podnikání v případě navrhovaných legislativních změn? Dotazy? Děkuji za pozornost