ANALÝZA A POTENCIÁL KOMBINOVANÉ DOPRAVY S VYUŽITÍM INTERMODÁLNÍCH NÁVĚSŮ V PODMÍNKÁCH ČESKÉ REPUBLIKY Autor: Bc. Ondřej Mikolášik Vedoucí: doc. Ing. Ján Ližbetin, PhD. Červen 2016 CÍL PRÁCE ¢ ¢ ¢Cílem práce je na základě analýzy současného stavu a možností rozvoje intermodální přepravy v České republice navrhnout opatření pro další rozvoj systému přepravy silničních návěsů po železnici. Návrh bude obsahovat koncepci linky kombinované dopravy založené na analyzovaném přepravním systému v Jižních Čechách. C:\Users\Ondřej\Desktop\všte znak.jpg SOUČASNÝ STAV KD V ČR ¢Nejvýznamnější operátoři KD —METRANS a.s. —BOHEMIAKOMBI s.r.o. —RAILCARGO OPERATOR CSKD s.r.o. ¢ ¢Terminály KD —2 druhy terminálů: veřejné a neveřejné —16 terminálů KD ¢ — — C:\Users\Ondřej\Desktop\všte znak.jpg ZNOVUOTEVŘENÍ TERMINÁLU ČESKÉ BUDĚJOVICE - NEMANICE ¢Aktivní jednání o znovuotevření ¢ ¢Terminál by měl sloužit jako VLC ¢ ¢Pozitivní aspekty pro znovuotevření —Napojení na IV tranzitní železniční koridor —Budoucí napojení na dálnici D3 —Napojení na silnici I/34 směr Brno —Umístění mimo hustě obydlenou zónu ¢ ¢Investice pro znovuotevření terminálu – cca 100 miliónů Kč — C:\Users\Ondřej\Desktop\všte znak.jpg POTENCIÁL A MOŽNOST VYUŽITÍ INTERMODÁLNÍCH NÁVĚSŮ ¢Dotace na nákup intermodálních návěsů ¢ ¢KD intermodálních návěsů nabízí lepší podmínky pro řidiče ¢ ¢Legislativní výhoda přeprav do Německa a Rakouska > +4 tuny nákladu ¢ ¢Pozitivní vliv na životní prostředí C:\Users\Ondřej\Desktop\všte znak.jpg NÁRŮST INTERMODÁLNÍCH NÁVĚSŮ ZA POSLEDNÍCH 5 LET C:\Users\Ondřej\Desktop\všte znak.jpg PRŮZKUM POTENCIÁLU KD V RÁMCI JIHOČESKÉHO KRAJE Gw Logistics a.s. Schenker spol. s.r.o. DHL Freight Přepravované návěsy/týden +100 +100 50-80 Nedostatek kvalifikovaných řidičů ANO ANO ANO Povědomí o KD ANO ANO ANO Hlavní výhody KD ve vztahu k společnosti Ekonomická výhodnost Větší objem přeprav Větší objem přeprav Možnost přeprav z terminálu Nemanice ANO ANO ANO Využití dotace na nákup int. návěsů ANO NE ANO C:\Users\Ondřej\Desktop\všte znak.jpg NÁRŮST SILNIČNÍ NÁKLADNÍ DOPRAVY ZA POSLEDNÍCH 5 LET ¢Omezení kapacity pozemních komunikací ¢Tvorba kongescí (2% z HDP) ¢Negativní vliv na životní prostředí C:\Users\Ondřej\Desktop\všte znak.jpg NAVRHOVANÁ LINKA KOMBINOVANÉ DOPRAVY ¢Kritéria navrhované linky: ¢ qPočáteční bod linky – terminál České Budějovice q qKoncový bod linky – terminál Novara CIM q qCelkový počet jízd tam i zpět – 3krát/týden C:\Users\Ondřej\Desktop\všte znak.jpg ZNÁZORNĚNÍ TERMINÁLŮ NA TRASE ČESKÉ BUDĚJOVICE - NOVARA C:\Users\Ondřej\Desktop\poloha terminálů.png C:\Users\Ondřej\Desktop\všte znak.jpg SPECIFIKACE LINKY ČESKÉ BUDĚJOVICE -NOVARA ¢ ¢Železniční vozy T-Twin – 15 vozů > 30 návěsů ¢ ¢Podmínky pro zvolení trasy – profil P/C 400 ¢ ¢Linka KD je vedena přes Rakouské Alpy ¢ ¢Vzdálenost – 850 km ¢ ¢ Doba přepravy – 24 hodin ¢ ¢ ¢ ¢ C:\Users\Ondřej\Desktop\všte znak.jpg TRASA ČESKÉ BUDĚJOVICE – NOVARA VEDENÁ PO PROFILU P/C 400 C:\Users\Ondřej\Desktop\trasa cb novara.jpg C:\Users\Ondřej\Desktop\všte znak.jpg KALKULACE CENY PRO NAVRHOVANOU LINKU ¢Cc = Ctr + 15 * Cpv + Nnáv *( Cpřekl + Cpa) ¢ ¢Cc– Celková cena 1 jízdy vlaku ¢ ¢Ctr – Cena za trakci – 13 EUR/ 1 km ¢ ¢Cpv – Cena za pronájem železničních vozů – 140 EUR ¢ ¢Nnáv – Množství přepravovaných návěsů – 30 návěsů ¢ ¢Cpřekl – Cena překládky za 1 návěs – 20 EUR ¢ ¢Cpa – Poplatek agentuře – 10 EUR ¢ ¢ C:\Users\Ondřej\Desktop\všte znak.jpg CELKOVÁ CENA KOMBINOVANÉ DOPRAVY 60 % využití kapacity 70 % využití kapacity 80 % využití kapacity 90 % využití kapacity 100 % využití kapacity Celková cena KD za 1 návěs 1208,5 EUR 1 104,2 EUR 1025,9 EUR 965 EUR 916,3 EUR C:\Users\Ondřej\Desktop\všte znak.jpg SILNIČNÍ NÁKLADNÍ DOPRAVA ČESKÉ BUDĚJOVICE - NOVARA ¢Vzdálenost – 844 Km ¢Doba přepravy – 26 hodin (AETR) ¢Cena přepravy - 1090,44 EUR C:\Users\Ondřej\Desktop\silnicni preprava.jpg C:\Users\Ondřej\Desktop\všte znak.jpg GRAFICKÉ SROVNÁNÍ KD A SILNIČNÍ DOPRAVY ¢ C:\Users\Ondřej\Desktop\všte znak.jpg RIZIKA KOMMBINOVANÉ DOPRAVY ¢Nenaplnění potřebné vlakové kapacity ¢ ¢Jednokolej České Budějovice – Linz ( omezení délky vlaku) ¢ ¢Mimořádné události: —Neočekávané zpoždění —Stávka železničních dopravců —Neschopnost tažného vozidla —Sesuv půdy C:\Users\Ondřej\Desktop\všte znak.jpg NÁVRHY A OPATŘENÍ ¢ ¢Podpora veřejných terminálů ze strany státu ¢ ¢Zvýšení povolené délky vlaku ( 650 m > 740 m) ¢ ¢Rozšíření zahraničních najížděných relací (Antverpy) C:\Users\Ondřej\Desktop\všte znak.jpg ZÁVĚR ¢Pozitivní vývoj KD za posledních 5 let —Narůst přeprav —Znovuotevření terminálů —Rozšíření najížděných relací —Zvýšené povědomí o tomto druhu dopravy ¢ ¢ ¢Systém KD má potenciál a budoucnost v rámci ČR ¢ — — — — — — C:\Users\Ondřej\Desktop\všte znak.jpg DOPLŇUJÍCÍ DOTAZY VEDOUCÍHO ¢1. Ako by ste motivovali cestných dopravcov k nákupu intermodálnych návesov a využívaniu liniek KD? ¢ 2. Aký je v súčasnosti cenový rozdiel medzi návesom bežnej stavby a intermodálnym návesom? ¢3. Aké sú podmienky konkurencieschopnosti liniek kontinentálnej kombinovanej dopravy zalo- ženej na preprave návesov a výmenných nadstavieb? C:\Users\Ondřej\Desktop\všte znak.jpg DOPLŇUJÍCÍ DOTAZY OPONENTA ¢1. Z akých terminálov KD (aj zahraničných) je najčastejšie obsluhované územie Jihočeského kraja? ¢ ¢ 2. Ktoré linky KD zamerané na prepravu návesov a na transalpský tranzit (aj zahraničné) sú geograficky najbližšie Jihočeskému kraju? Mohli by tieto linky konkurovať Vášmu návrhu? C:\Users\Ondřej\Desktop\všte znak.jpg DĚKUJI ZA POZORNOST! C:\Users\Ondřej\Desktop\všte znak.jpg