•Hala železničního nádraží - Vertikální doprava a pohyb v budově a okolí Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko - technologický Autor bakalářské práce: Marek Vacek Vedoucí bakalářské práce: Ing. Aleš Kaňkovský Oponent bakalářské práce: Ing. Arch Tomáš Pechman •Motivace a důvody řešeného problému Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko - technologický •Osobní zájem o dané téma •Vysoké využití získaných znalostí z práce •Důležitost problematiky z hlediska bezpečnosti a spolehlivosti •Nedílná součást veřejných staveb •Cíl práce Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko - technologický •Cílem práce je návrh a posouzení pohyblivých schodů/eskalátorů a výtahů, dále vyhodnocení toků cestujících v navržené nádražní budově •Výzkumné otázky Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko - technologický •VO1 - Posouzení a vyhodnocení drážních eskalátorů, travelátorů a výtahů z hlediska dotčených norem, vyhlášek a předpisů •VO2 - Porovnání klasického schodiště a alternativního návrhu vertikálního způsobu dopravy v nádražní budově Aleternativy: oVarianta 1 - Pevné schodiště a 2x pohyblivé schody (rychlost 0,65m/s) + výtah oVarianta 2 - Pevné schodiště a 2x pohyblivé schody (rychlost 0,75m/s) + výtah oVarianta 3 – Bezbariérová rampa a 2x pohyblivé schody (rychlost 0,65m/s) + výtah oVarianta 4 – 2x pohyblivý chodník a 2x pohyblivé schody (rychlost 0,65m/s) + výtah oVarianta 5 – 4 pohyblivé schody (rychlost 0,65m/s) + výtah o o – •Výzkumná otázka VO2 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko - technologický •Varianta 1 – Pevné schodiště a 2x pohyblivé schody (rychlost 0,65m/s) + výtah o – •Výzkumná otázka VO2 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko - technologický •Varianta 2 – Pevné schodiště a 2x pohyblivé schody (rychlost 0,75m/s) + výtah o – •Výzkumná otázka VO2 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko - technologický •Varianta 3 – Bezbariérová rampa a 2x pohyblivé schody (rychlost 0,65m/s) + výtah • o – •Výzkumná otázka VO2 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko - technologický •Varianta 4 – 2x pohyblivý chodník a 2x pohyblivé schody (rychlost 0,65m/s) + výtah • • o – •Výzkumná otázka VO2 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko - technologický •Varianta 5 – 4 pohyblivé schody (rychlost 0,65m/s) + výtah • • o – •Použité metody Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko - technologický •Studium drážních předpisů a norem •Studium projekčních podkladů, příruček a údajů pro plánování od výrobce s následným návrhem a posouzením v software Microstation od společnosti Bentley •Simulace pěších toků v software Legion od společnosti Bentley •Dosažené výsledky Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko - technologický •Navržené pohyblivé schody/eskalátory a výtah jsou vhodné pro drážní prostředí a splňují veškeré požadavky pro schválení a jejich následné užívání na dráze •Analýza toku cestujících, za účelem vyhodnocení nejvhodnějšího výběru ze 4 variant ukázala následující: Varianta 1 - Pevné schodiště a 2x pohyblivé schody (rychlost 0,65 m/s) + výtah a Varianta 4 - 2x pohyblivý chodník a 2x pohyblivé schody/eskalátory (rychlost 0,65 m/s) + výtah vychází nejefektivněji z hlediska toku cestujících, kteří při příchodu na nástupiště, nebo odchodu z nástupiště musí překonat výškovou úroveň mezi nástupištěm a odjezdovou halou. •Odpovědi na otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko - technologický Vedoucí bakalářské práce •V současné době napříč republikou probíhají, případně již proběhly nebo budou zahájeny, rekonstrukce železničních stanic a nádražních budov. Jakým způsobem to vy, jakožto člověk z praxe, vnímáte? Znáte nějaký příklad povedené / nepovedené rekonstrukce? Jaký názor máte na vítězný návrh rekonstrukce NOH Hlavního nádraží Praha? Oponent bakalářské práce •Přepravní výška (zdvih) pohyblivých schodů může dosahovat značných rozměrů, především v případě nadchodů. Jedná se tak o tělesa velké délky a hmotnosti. Jakým způsobem probíhá při realizaci jejich doprava, osazování a montáž? Na pohyblivé schody působí velké dynamické zatížení. Především při maximální obsazenosti schodového pásma. Cestující vpravo se nepohybují, cestující vlevo se pohybují. Jakým způsobem je tato problematika řešena? •U pohyblivých schodů se občas vyskytuje rozdíl v rychlosti schodového pásma vs madla. Je to záměr? Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko - technologický •Děkuji za pozornost Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko - technologický