Koncepční návrh nosného rámu motokáry Obhajoba BP Autor: Adam Hložek Vedoucí práce: Ing. Jan Kolínský, Ph.D. •Oprava automobilů • •Předchozí studium •Konstruování v rámci praxe Popište postup návrhu nosného rámu motokáry. Proveďte vhodné dimenzování jednotlivých komponent i celku. Proveďte vlastní návrh rámu. Dosažené výsledky diskutujte. Volba tématu Cíl práce Teoreticko – metodologická část ●Literární rešerše ●Úvod do problému ○Druhy karosérií ○Zavěšení kol ○Materiály rámových konstrukcí ○Výroba ○Namáhání ○Jízdní vlastnosti ●Výzkumný problém ●Metodika práce Aplikační část ●Konstrukce rámu ○Komponenty ○Modelování rámu v programu Autodesk Inventor ● Obsah obrázku ramínko Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku koupelna, Domácí potřeby, Toaletní papír, záchod Popis byl vytvořen automaticky Aplikační část ●Pevnostní charakteristiky rámu ○Ruční výpočty ○Pevnostní analýza v programu Autodesk Inventor ● Obsah obrázku umění, origami Popis byl vytvořen automaticky Aplikační část ●Výroba rámu ●Dimenzování rámu ○Redukce tloušťky ocelové trubky S235JR ○Hliníková slitina 6061 ● ●Teoretické jízdní vlastnosti ● ● Obsah obrázku talíř Popis byl vytvořen automaticky Výsledky Původní rozměr profilů Ocel S235JR Hmotnost rámu 19,423 kg Tužší rám -> lepší ovladatelnost a přilnavost Optimalizovaný ocelový rám Hmotnost rámu 13,999 kg Úbytek hmotnosti 28% Měkčí rám -> lehčí a pružnější Stejný rám vytvořený z hliníkové slitiny Hmotnost rámu 6,887 kg Úbytek hmotnosti 64,5% Znatelně dražší Ocel 33,7x3 Ocel 33,7x2 Hliník 33,7x3,2 Návrhy opatření Autodesk Inventor Malý výběr materiálů Malý výběr profilů v rámci stejné normy Uhlíkové vlákna (karbon) Aramidová vlákna (Kevlar) Složitější konstrukce Případné problémy s bezpečností provozu Softwarový program Použití kompozitů Rozložení váhy CREDITS: This presentation template was created by Slidesgo, including icons by Flaticon and infographics & images by Freepik Děkuji za pozornost! Dotazy oponenta ●1. Jaký konkrétní postup byl použit při volbě geometrie rámu a jaké parametry byly při návrhu brány v úvahu? V rámci literární rešerše byly vymezeny metody návrhu rámu, které sloužily jako inspirace při tvorbě metodiky zmiňované v bakalářské práci. Vstupními parametry byly určeny hmotnost řidiče a rozložení klíčových komponent motokáry s ohledem na rozložení váhy. ●2. Jaké další metody by mohly být použity ke zjednodušení procesu tvorby 3D náčrtů a rámů v programu Autodesk Inventor? Metody pro zjednodušení 3D náčrtu nejsou, avšak pro vytvoření modelu rámu je možné využít sekvenční konstrukci jednotlivých částí rámu a následné složení do sestavy. ● Dotazy oponenta ●3. Jaké kroky by bylo možné podniknout k rozšíření materiálové databáze v Autodesk Inventor pro přesnější simulace? ● Je možné provést vlastní analýzu materiálových listů a následně ručně vložit vlastnosti konkrétního materiálu. Alternativou je stažení dodatečných materiálových knihoven přímo od vývojáře softwaru Autodesk Inventor či využití jiného softwaru, například Ansys, SolidEdge… ●4. Jak by mohly být výsledky napěťové analýzy validovány experimentálně nebo v reálném provozu? V reálném provozu by výsledky napěťové analýzy mohly být validovány: - průhyb - úchylkoměr a zatížení - zkoumání povrchových vad – kapilární zkouška, popřípadě magnetická zkouška - cyklické zatížení - do vzniku prvních trhlin či prasknutí