Posouzení změny regionální vlakové dopravy za autobusovou dopravu https://www.k-report.net/discus/obrazky/08/43/1230843.jpg http://www.autobusy.org/fotodatabaze/foto/19709.jpg MOTIVACE ØDoprava koníčkem • ØZájem o veřejnou dopravu • ØPráce v oboru (dopravce i koordinátor veřejné dopravy) • CÍL PRÁCE ØPorovnání ekonomické náročnosti železniční a autobusové regionální dopravy (trať č. 262 Skalice) • ØStanovení standardů RD (IDS) • Ø VÝZKUMNÉ OTÁZKY •KRITÉRIA POROVNÁVÁNÍ ØKomfort, ØKapacita, ØŠířka dveří, nízkopodlažnost, ØInformační technologie, ØProvozní náklady dopravních prostředků, ØPořizovací cena dopravních prostředků. POUŽITÉ METODY ØSběr dat a informací u Koordinátora dopravy a jednotlivých dopravců Ø Ekonomické porovnávání jednotlivých druhů dopravy ØVyhodnocení získaných informací ØSWOT analýza DOSAŽENÉ VÝSLEDKY •Srovnání vozidel z hlediska kvality • DOSAŽENÉ VÝSLEDKY •Srovnávání vozidel z hlediska ceny a kvality • DOSAŽENÉ VÝSLEDKY •EKONOMICKÁ ANALÝZA - náklady na NÁKLADY km/Kč • Typ vozidla Náklady na 1 km/Kč Náklad na jízdu v Kč Rozdíl vůči 814 Úspora v Kč MV 810 42,3 211,5 45,15 MJ 814.1 51,33 256,65 o IVECO C 954 24,14 144,84 111,81 Sor CN 12 27,48 164,88 91,77 IVECO ARES LE 15M 35,25 211,5 235,15 Zdroj: Autor DOSAŽENÉ VÝSLEDKY ØSWOT ANALÝZA Ø • • SILNÉ STRÁNKY -konstantní chování uživatelů veřejné dopravy SLABÉ STRÁNKY -tangenciální směr vzhledem k silným přepravním proudům -nízká dopravní rychlost PŘÍLEŽITOSTI -možné spojení s druhým největším městem ČR (Brnem) bez přestupů na trase Boskovice - Brno HROZBY -úplné zrušení trati -financování a udržování dobrého stavu trati, která je v současné době již v havarijním stavu PŘÍNOS PRÁCE (ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ) ØDetailní analýza na trati číslo 262 (Skalice nad Svitavou – Boskovice – Velké Opatovice) ØPorovnání finanční náročnosti autobusové a železniční trakce ØVyhodnocení standardů: komfort pro cestující ØDoporučení: ekonomičtější autobusová doprava na zvolené trati Ø Ø ODPOVĚDI NA OTÁZKY VEDOUCÍHO PRÁCE ØPolitická podpora: Krajská samospráva (včele s ANO a ČSSD) preferuje páteřní železniční dopravu (viz např. znovuobnovení po 40 letech železniční tratě Hrušovany u Brna – Židlochovice, 15. 12. 2019). ODPOVĚDI NA OTÁZKY OPONENTA •1/ KONGESCE (dopravní zácpa): kapacita silniční sítě je dostačující v řešené lokalitě (zdržení způsobují pouze zabezpečovací zařízení AŽD 70). •2/ Železniční doprava za autobusovou: ANO všeobecně, ne však pro tuto konkrétní trať. DĚKUJI ZA POZORNOST. Tomáš Dermek UČO: 18012