Návrh třícestného sedlového ventilu Bakalářská práce: 2020 Vypracoval: Bedřich Mora Vedoucí práce: doc. Ing. Ján Kmec, CSc. • Cílem bakalářské práce je navrhnout třícestný sedlový ventil elektromagnetický pro věští průtoky. • Cíl práce Teoreticko-metodologická část • Jihostroj a.s. • Rozdělení ventilů dle konstrukce • Rozdělení ventilů dle použití Aplikační část • Popis a definice funkčních stavů ventilu • Návrh hydraulické části ventilu • Materiály součástí ventilu Návrhy na opatření Závěr Obsah Jihostroj a.s. • • • • Výrobní firma sídlící ve Velešíně Hydraulická divize Letecká divize Majoritní vlastník společnosti Jawa Moto Teoretickometodologická část Rozdělení ventilů dle konstrukce: • • • • • • • • Kohout Sedlový ventil Pístový Talířový ventil Membránový ventil Jehlový ventil Kuličkový ventil Klapka Rozdělení ventilů dle použití: • • • • • • Odvzdušňovací ventily Plovákový ventil Pojistný ventil Redukční ventil Termostatický ventil Zpětný ventil, zpětná klapka Popis a definice funkčních stavů ventilu: • Stav I: • Vypnutý elektromagnet • Klapka v horní poloze • Porty C a B spojeny • Stav II: • Elektromagnet zapnutý • Klapka v dolní poloze • Porty C a A spojeny Obr.1 řez hydraulické části ventilu Aplikační část Volba mezi sedlovým a šoupátkovým ventilem: • Výhody sedlového ventilu • • • • • • • • • • • • Malé riziko zadření Malá náročnost na přesnost Malý zdvih klapky Těsnost ventilu Větší množství dílů Větší působící síla (Může dojít k vytržení z regulátoru) Potřebná větší síla ke změně stavu Menší počet dílů Lepší tlakové poměry Větší netěsnost ventilu Větší pravděpodobnost zadření • Nevýhody sedlového ventilu • Výhody šoupátkového ventilu • Nevýhody šoupátkového ventilu Návrh hydraulické části ventilu: • Průtokové části ventilu • Tlakové ztráty: • • • • • • • • • Působící síly: • • Návrh pružiny: • • • • • • • • • • • Materiály součástí ventilu: • • • • • • • • • • Návrh hydraulické části, pro větší než stávající průtok, se podařilo splnit. • Jediný návrh je vylepšení konstrukčního řešení distanční trubky, tak aby byla aretována vzhledem ke všem osám. • Neuzavíraly by se nám tak vstupní porty A. Návrhy na opatření • Třícestný elektromagnetický sedlový ventil byl navržen na průtok leteckého paliva 450 l/hod. • V teoretické části jsem popisoval různé druhy ventilů a rozdělil jsem je podle konstrukce. • V aplikační části jsem nejprve definoval části ventilu a jejich funkci. • V další části jsem vypočítal tlakové ztráty, navrhl průřez průtokových částí ventilu. • V neposlední řadě jsem musel navrhnout pružinu, která je umístěna v tělese celého ventilu. • Poslední část je věnována materiálům jednotlivých částí, druhů používaných leteckých paliv. Závěr Děkuji za pozornost