Analýza osobní dopravy na trase Praha - Brno Autor bakalářské práce: Tomáš Mikeska Vedoucí bakalářské práce: Ing. Jiří Čejka, Ph.D. Oponent bakalářské práce: Ing. Vladimír Faltus, Ph.D. Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický České Budějovice, únor 2021 Motivace a důvody k řešení daného problému a cíl práce •Cílem této bakalářské práce je zhodnotit současný stav dopravy na trase z Prahy do Brna se zohledněním možností dopravy, kvality a ceny poskytovaných služeb přepravci a v neposlední řadě vlivu na životní prostředí. •Teoretická část –Druhy dopravy, dopravní prostředky, základní pojmy legislativa v oblasti osobní dopravy… •Aplikační část a diskuse výsledků –Problematika přepravy mezi městy Praha a Brno Definované hypotézy nebo výzkumné otázky •Na trase mezi městy Praha a Brno je možno využít železniční, autobusovou, automobilovou, anebo leteckou přepravu - cestující, mají na výběr více variant cestování. •V rámci své bakalářské jsem porovnával dva železniční přepravce, dva autobusové přepravce, individuální automobilovou přepravu včetně možnosti spolujízdy a leteckou přepravu. • • Použité metody •Metoda sběru, shromažďování a zpracování dat týkajících se možností přepravy osob mezi městy Praha a Brno. •Metoda komparace jež umožní vyhodnocení v čem se srovnávané objekty liší a v čem naopak shodují. • Aplikační část •Problematika letecké, silniční a železniční přepravy na trase Praha a Brno. •Představení způsobů přepravy z pohledu jejich výhod a nevýhod. •Porovnávání z pohledu ekonomického, časového a praktického. • Zdroj: brno.cz Dosažené výsledky a přínos práce • •Tabulka 12 BP: Shrnutí možností přepravy na trase Praha – Brno • • • • • •Nejvýhodnější z časového i finančního hlediska –Autobusem, se společností Flixbus (2 hod 20 min, 79 Kč) •Nejméně výhodné s časového i finančního hlediska –Vlakem se společností České Dráhy (2 hod 35 min, 119 Kč) •Kompromis ceny, času a individuálních požadavků –Soukromým automobilem (spolujízda) – závisí na počtu cestujících a situaci na silnici •Nejvstřícnější k individuálním požadavkům –Letecká společnost Mavisys (33 minut) Dopravní prostředek Doba jízdy Cena Doprovodné služby Vlak Regiojet 2hod 26min 99 Kč ANO České dráhy 2hod 35min 119 Kč ANO Autobus Regiojet 2hod 25min 179 Kč NE FlixBus 2hod 20min 79 Kč NE Osobní automobil individuálně 2hod 7min 394 Kč NE BlaBlaCar 2hod 30min 80 Kč NE Letadlo Piper Meridian 33min 7.904 Kč ANO Návrhy opatření •Železniční přeprava –výstavba vysokorychlostních tratí, renovace železnic, optimalizace železničních spojů, zjednodušení řízení drážní dopravy, zlevnění jízdného… •Autobusová přeprava –zlevnění jízdného, zlepšení kvality poskytovaných služeb… •Automobilová přeprava –spolujízda, volba vhodného přepravního prostředku… • Závěr •Nejrychlejší a zároveň nejlevnější je cesta autobusem se společností Flixbus •Silným konkurentem je automobilová přeprava, kdy je přepravovaných více osob, případně spolujízda například prostřednictvím aplikace BlaBlaCar •Nejpomalejší a nejdražší přepravu nabízí železniční přepravce České dráhy •Časově nejvýhodnějším přepravcem je letecká společnost Mavisys, u které je čas přepravy oproti cestě autobusem méně než čtvrtinový (nejvyšší finanční náročnost) •Finální výběr způsobu přepravy je tedy přímo závislý na výběru a individuálních potřebách cestujícího. Odpovědi na otázky vedoucího, oponenta a komise •Vedoucí •Myslíte si, že speciální segment železniční dopravy – Praha – Brno a opačně, bez dalších zastávek má smysl? • –Za současné situace a stavu tratí neproveditelné –Vystavění vysokorychlostních tratí –Vysoká úspora času (při průměrné rychlosti 200 Km/h doba trasy cca 40 min. –Dopad obsazenosti vlaku na cenu jízdenky –Návrh: zavedení bez zastávkové rychlo-trasy v určité dny a hodiny Odpovědi na otázky vedoucího, oponenta a komise •Oponent •Proč byli pro účely práce vybráni pouze někteří dopravci a jiní ne? Proč byly pro spojení Prahy a Brna vybrány jen některé trasy a jiné ne? Existuje více tras pro spojení po železnici mezi Prahou a Brnem? –Není možné vybrat pouze jednoho dopravce, ale zároveň je nelze porovnávat ani všechny. Zvolil jsem proto největší a nejznámější konkurenty na trhu. –Přímá trasa mezi Prahou a Brnem přepravuje nejvíce cestujících. Ostatní trasy postrádají vzhledem k ní význam. •Píšete, že u vysokorychlostních tratí by nedocházelo ke střetu osobních vlaků s vysokorychlostními. Co se pod tímto střetem myslí a jak by se dal vyjádřit odborně? Může zde pomoci dopravní telematika? V bakalářské práci o ní není zmínka. –Propustnost tratě – vysokorychlostní vlaky by kvůli pomalejším nemohly kvalitně projíždět. –Výměna kolejových svršků, zlepšení propustnosti tratí a zkvalitnění/výměna telematických systémů. •V bakalářské práci se o Praze píše, že osobní doprava po vodě plní především rekreační funkci. Zapojuje se vodní doprava také do MHD? Ve které lokalitě je její význam nejvyšší v současné době? –MHD s pravidelnými tarify a jízdním řádem formou přívozů. Děkuji za pozornost.