Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Analýza jednotlivých faktorů ovlivňujících náklady v autobusové dopravě Autor bakalářské práce: Aneta Bromová Vedoucí bakalářské práce: Ing. Ondrej Stopka, PhD. Oponent: prof. Ing. Gabriel Fedorko, PhD. Motivace a důvody k řešení daného problému •Specializace studia Osobní doprava •Vlastní zájem o oblast autobusové dopravy •Rozšíření znalostí v oblasti autobusové dopravy •Zaměření na Dopravní podnik města České Budějovice • • • Cíl práce •Cílem bakalářské práce je analyzovat jednotlivé faktory, které působí na provozní náklady dopravců autobusové dopravy a navrhnout možnosti snižování negativních vlivů na jednotlivé nákladové položky. Přijaté pracovní hypotézy •Náklady jsou ovlivnitelné rozhodnutím podnikatele (dopravce) nebo objednavatele jízdy •Náklady na ujeté kilometry jsou úměrné typu použitého vozidla •Mzdové náklady činí jednu z největších položek celkových nákladů •Náklady na jednotlivé jízdy jsou ovlivnitelné vhodnou volbou trasy, v případě autobusového zájezdu i jeho vhodným naplánováním •V mnoha případech je vhodné některé záležitosti a činnosti řešit outsourcingem •Velcí dopravci mohou menším dopravcům nabídnout formou outsourcingu své služby • • Použité metody •Metoda analýzy oNapř. vysvětlení pojmů •Metoda syntézy oZpracování závěru •Metoda komparace oPorovnání řady pojmů •Metoda dedukce oVyvození nových tvrzení Dosažené výsledky •Náklady •Pořízení autobusu oElektrobus: 13 mil. Kč oS naftovým motorem: 5-9 mil. Kč (dle velikosti vozidla) •Hospodaření s PHM a oleji oMotorová nafta: 13,18 Kč/km oCNG: 9,66 Kč/km oHybridní pohon: 9,22 Kč/km •Náklady na pneumatiky •Náklady na opravy a údržbu •Mzdy Dosažené výsledky •Struktura nákladů DPMČB • Dosažené výsledky •Výnosy DPMČB oPřepravené osoby DPMČB – v roce 2018 počet přepravených osob 47,1 mil. • – v roce 2019 počet přepravených osob 67,4 mil. • (rozdíl o 42 %) oKompenzace DPMČB za dopravní obslužnost objednanou Jihočeským krajem • a městem České Budějovice – tvoří téměř 50 % výnosů • o Návrhy na možnosti úspor a zvýšení výnosů •Využití vhodných prostorů jako nosičů reklam •Prověření možnosti úspor energií specializovanou firmou •Motivace zaměstnanců formou benefitů •Provádění průzkumů intenzity dopravy •Moderní technologie – Route Planner - Waze (volba trasy, převýšení, placené úseky, atp.) •Outsourcing – podnik může služby prodávat i nakupovat oOutsourcing DPMČB: při osobních nákladech 243 mil. Kč a poskytnutí služeb •v hodnotě 1 % osobních nákladů lze dosáhnout úspory 2,4 mil. Kč/rok • Závěrečné shrnutí •Přijaté hypotézy byly potvrzeny •Cíl práce byl splněn oAnalýzou problematiky nákladů v oblasti autobusové dopravy bylo potvrzeno, že dopravce musí hledat zdroj úspor u nákladů, jejichž výše je ovlivnitelná jejich manažerským rozhodnutím. • • Doplňující dotaz •Dotaz: •Je možné stanoviť hranicu nákladov, kedy outsourcing prestáva byť pre firmu efektívnym riešením? •Odpověď: •K výdajům za služby poskytované dodavatelskou firmou je třeba připočíst náklady na kontrolu služeb poskytovaných dodavatelem a náklady na kontrolu faktur; podnik musí být dále opatrný, aby mu dodavatel neodcizil jeho know–how nebo aby mu nekvalitně prováděnými službami nepokazil dobrou pověst. •Děkuji za pozornost