KONSTRUKČNÍ ÚPRAVY OSOBNÍHO AUTOMOBILU A JEJICH VLIV NA VÝKON A CHOVÁNÍ VOZU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko – technologický Autor práce: Tomáš Babický Vedoucí práce: Ing. Ján Majerník, PhD. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích – Wikipedie CÍL PRÁCE ¢Cílem práce je provést na konkrétním automobilu konstrukční úpravy vybraných prvků s následným hodnocením jejich vlivu na výkonnostní charakteristiky, jízdní vlastnosti a užitkové vlastnosti v běžném provozu. ¢ OBSAH ¢Úvod a cíl práce ¢Teoreticko-metodologická část —Úvod do problematiky —Spalovací motor —Podvozek —Brzdový systém —Řízení spalovacího motoru ¢Aplikační část —Volba výchozího vozu —Podvozek —Motor —Řídící jednotka —Elektronické vybavení vozu —Brzdový systém —Měření parametrů —Diskuze výsledků ¢Závěr ÚVOD DO PROBLEMATIKY ¢Úpravy osobních automobilů ¢ ¢Nákup vozu pro účely projektu ¢ ¢Jízdní vlastnosti / každodenní použití ¢ ¢Upravované komponenty ¢ ¢ SPALOVACÍ MOTOR ¢Funkce ¢Rozdělení ¢Součásti ¢Chod čtyřdobého motoru Screenshot_2020-11-30 1332145807_sb_8b_fy_tepelne_motory_01 pdf.png čtyřdobý motor.png PODVOZEK ¢Nápravy ¢ ¢Tlumiče a pružiny ¢ ¢Stabilizátory ¢ ¢Silentbloky Scott_Russell_Linkage.jpg cs_wattuv_primovod_001.jpg cs_viceprvkova_005.jpg BRZDOVÝ SYSTÉM ¢Bubnové brzdy ¢ ¢Kotoučové brzdy ¢ ¢ABS brzdy-porovnani.png ŘÍZENÍ SPALOVACÍHO MOTORU ¢Řídící jednotka (ECU) ¢Senzory ¢Vstřikovače paliva ¢Zapalovací moduly (cívky) 36298-2287-originalni-prvovyrobove-eldor-audi-r8-tfsi-zapalovaci-moduly-4ks.png images-maxi_13540.jpg me7.1.jpg APLIKAČNÍ ČÁST ¢Volba výchozího vozu ¢Podvozek ¢Motor ¢Řídící jednotka ¢Elektronické vybavení vozu ¢Brzdový systém ¢Měření parametrů ¢Diskuze výsledků ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ VOLBA VÝCHOZÍHO VOZU ¢Požadavky ¢ ¢Výběr vozu ¢ ¢Vybraný vůz ¢ ¢Úpravy 20170625_154041.jpg PODVOZEK ¢Tlumiče a pružiny ¢ ¢Zadní náprava ¢ ¢Přední náprava ¢ ¢Rozpěry 116796745_2954324651356174_4397810176258933307_n.jpg 95441317_608071436449670_5980962145473396736_n.jpg MOTOR ¢Původní motor a jeho úpravy ¢Nový motor ¢Výměna motoru a opravy škod po dovozu ¢Mezichladič ¢Výfuk ¢ ¢ 20180731_172901.jpg 20180928_163814.jpg ŘÍDÍCÍ JEDNOTKA ¢Původní jednotka ¢Jednotka zapalování ¢Jednotka vstřikování paliva ¢Ladění 20180721_100020.jpg 52851261_2278117265768982_2278244812089982976_n.jpg ELEKTRONICKÉ VYBAVENÍ VOZU ¢Přídavné budíky ¢ ¢Autorádio a kamera ¢ ¢Audio 20201016_103815.jpg 116801327_290928971997970_3909279460509994770_n.jpg 20170915_095459.jpg BRZDOVÝ SYSTÉM ¢Brzdové kotouče ¢Brzdové desky 20201031_125421.jpg MĚŘENÍ PARAMETRŮ - ZRYCHLENÍ ¢ ¢ ¢ MĚŘENÍ PARAMETRŮ – BRZDNÁ DRÁHA DISKUZE VÝSLEDKŮ ¢Zrychlení ¢ ¢Brzdná dráha ¢ ¢Jízdní vlastnosti ¢ ¢Život s upraveným vozem ZÁVĚR ¢Splnění cíle práce ¢ ¢Pokračování projektu 20201031_110506.jpg 61100354_455116068650017_8361419577116065792_n.jpg ¢Děkuji za pozornost 20190829_134243.jpg DOPLŇUJÍCÍ DOTAZY ¢Vysvětlete své tvrzení z kapitoly 3.6.2.1 ”Ideálního, nebo-li stechiometrického, poměru spalování je dosaženo při poměru lambda=1. Já mám ve voze namontován budík se širokopásmovou lambda sondou, který přímo ukazuje poměr vzduchu k palivu. Zde je ideální hodnotou 14,7:1.”Z čeho vychází hodnota (poměr) 14,7:1 a jaký poměr se jedná? ¢ -Jedná se o poměr, při kterém dochází k ideálnímu spalování směsi (poměr paliva a vzduchu - 1 díl paliva na 14,7 dílů vzduchu) ¢Jaký význam má oplet výfukových svodů? Uveďte výhody a nevýhody této úpravy. ¢ - Páska na svodech má význam tepelné izolace. Drží tedy teplo ve svodech což zlepšuje tok výfukových plynů, ale hlavně je dosaženo nižší teploty v motorovém prostoru. Jedinou nevýhodou je vyšší šance prasknutí svodů. ¢Jakým typem turbodmychadla je osazen motor a jakým způsobem je regulován plnící tlak. ¢ - Na motoru je osazeno turbodmychadlo Garrett GT25 a tlak je regulován podtlakovým regulátorem, který při 0,5 baru tlaku otevře obtok a tím udržuje tento tlak. ¢Upřesněte nebo lépe vysvětlete větu z kapitoly 3.6.2.2: ”Tlak je měřen v kPa a podle jeho rozsahu je převáděn na signál 0 - 5 V vedoucí do řídící jednotky.” ¢ - Například můj senzor tlaku má rozsah 0 - 250 kPa. Při tlaku 0 kPa jde tedy do řídící jednotky signál 0 V a při 250kPa má signál 5 V.