Optimalizace tras v pekárenském podniku Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Autor: Vít Hruška Vedoucí: Ing. Martin Telecký, Ph.D. Oponent: Ing. Štěpán Pacas Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Cíl práce •Cílem práce je pomocí vhodných technik operačního výzkumu provést optimalizaci trasy v pekárenském podniku a tím dosáhnout nižší spotřeby pohonných hmot a úspory času. • Výzkumné otázky •Jaká je nejkratší okružní trasa k obsloužení všech zákazníků? • •Zvládne jeden řidič rozvést zboží ke všem zákazníkům? • •Bude nalezena Clark – Wrightovou metodou optimální trasa? • Vybrané metody •Sběr dat •Formátování dat •Maďarská metoda •Clark – Wrightova metoda • • • Maďarská metoda •Jednookružní problém •Minimalizační metoda •Pouze data vzdáleností • • Obsah obrázku mapa Popis byl vytvořen automaticky Omezující podmínky •Kapacita vozidla •Průměrná rychlost vozidla •Pracovní doba •Doba řízení •Doba nakládky a vykládky •Doba přestávek •Zásobovací zdržení •Doba tankování PHM •Doba sanitace vozidla Nařízení č. 561/2006 Sb. •Denní doba řízení – maximálně 9 hodin denně (10 hodin) •Týdenní doba řízení – maximálně 56 hodin týdně •Celková doba řízení – maximálně 90 hodin během dvou týdnů •Přestávky v řízení – po 4,5 hodinách 45 minut (15 a 30 minut) •Denní doba odpočinku – standartně 11 hodin, zkrácená 9 hodin •Pracovní přestávka – po 6 hodinách práce 30 minut přestávka Clark – Wrightova metoda •Požadavky zákazníků •Omezující podmínky •Více okružních tras •Minimalizační funkce 1.Trasa V0-V6-V9-V0 2.Trasa V0-V13-V1-V7-V12-V8-V4-V5-V0 3.Trasa V0-V3-V10-V2-V11-V0 • Výsledky C – W metody Obsah obrázku mapa Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku mapa Popis byl vytvořen automaticky 1. Trasa V0-V6-V9-V0 Délka = 119,4 km Doba obslužnosti = 4,2064 h Obsazená kapacita = 346 přepravek 3. Trasa V0-V3-V10-V2-V11-V0 Délka = 126,9 km Doba obslužnosti = 4,6236 h Obsazená kapacita = 367 přepravek Obě trasy za 10,2467 h. Výsledky C – W metody Obsah obrázku mapa Popis byl vytvořen automaticky 2. Trasa V0-V13-V1-V7-V12-V8-V4-V5-V0 Délka = 205,1 km Doba obslužnosti = 7,9557 h Obsazená kapacita = 425 přepravek Součet tras C – W metody: Vzdálenost = 451,4 km Spotřeba PHM = 65,0016 l Náklady za PHM = 2 705 Kč,- Návrhy opatření •Střídání řidičů • •Úprava 1. a 3. trasy 1. Trasa V0-V3-V6-V9-V0 Obsazenost = 517 přepravek, délka = 119,4 km 3. Trasa V0-V11-V2-V10-V0 Obsazenost = 196 přepravek, délka = 90 km •Úspora: zkrácením trasy o 36,9 km denně ušetřeno 222 Kč,- • Děkuji za pozornost Doplňující otázky •„Proč došlo k aplikaci Maďarské metody a Clark - Wrightovy metody? Jaký byl smysl analýzy právě vybranými metodami?“ • •„Je uvedeno, že zmiňovaný podnik vlastní 18 skříňových dodávek, proč tedy budou využity pouze 2 skříňové dodávky?“ • •„Nebylo by vhodnější zvolit kratší trasy a více tras, jelikož se jedná o přepravu pečiva?“ • •„Jaké jiné metody lze využít pro optimalizaci tras?“