Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Zvýšení bezpečnosti provozu na traťovém úseku Strakonice - Vimperk Autor bakalářské práce: Šárka Štěrbová, MBA Vedoucí bakalářské práce: Ing. Vladimír Ľupták, PhD. Oponent bakalářské práce: Ing. Lumír Pečený, PhD. České Budějovice, září 2023 Motivace a důvody k řešení daného problému •Využití vlastních znalostí z profesní praxe - výpravčí přilehlé stanice Strakonice •Znalost traťového úseku Strakonice – Vimperk, problematika řízení provozu se zjednodušeným řízením drážní dopravy D3 • Cíl práce •Cílem bakalářské práce je analýza současného stavu traťového úseku Strakonice – Vimperk se zjednodušeným řízením drážní dopravy a následná perspektiva zvýšení bezpečnosti na uvažovaném úseku. • Analýza současného stavu •Trať Strakonice – Vimperk je řízena a organizována podle předpisu SŽ D3 – Předpis pro zjednodušené řízení drážní dopravy •Trať je rozdělena do pěti prostorových oddílů •Nízký stupeň zabezpečení jízd vlaků, trať je bez TZZ •Nízké zabezpečení PZZ, převažují PZZ s výstražnými kříži •Z pohledu bezpečnosti cestujících jsou nevyhovující nástupiště • Stanovený cíl pro zvýšení bezpečnosti •Organizace a řízení dopravy podle předpisu SŽ D3 je nahrazeno předpisem SŽ D1 ČÁST PRVNÍ •Změna zabezpečovacího zařízení na DOZ •Zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech •Stavební úpravy nástupišť, které odpovídají vyhlášce 398/2009 Sb. • Návrhy opatření •Instalace SZZ i TZZ 3. kategorie podle TNŽ 34 2620 ovládané dálkově z JOP •Postupné pokrytí trati signálem GSM-R pro hlasové služby •Použití samostatného vjezdového a odjezdového návěstidla pro každou kolej •Kontrola volnosti v dopravnách a mezistaničních úsecích •Změna zabezpečení u vybraných PZZ na PZZ světelná se závorami • Doplňující otázky •Otázky od vedoucího bakalářské práce: Ing. Vladimír Ľupták, PhD. •Uvažuje správa železnic s modernizací zkoumaného traťového úseku? Pokud ano, bude některý z vašich návrhů realizován? Doplňující otázky •Otázky od oponenta bakalářské práce: Ing. Lumír Pečený, PhD. •Konzultovala jste se SŽDC – Správou železnic, jestli v blízké budoucnosti je zamýšlená modernizace úseku Strakonice – Vimperk? •Víte odhadnout jaké by byly investiční náklady na zvýšení bezpečnosti provozu na tomto úseku? Závěr •Zjednodušené řízení drážní dopravy dle předpisu SZ D3 bylo změno na řízení a organizování drážní dopravy dle předpisu SŽ D1 ČÁST PRVNÍ •Trať je zabezpečena pomocí ZZ 3. kategorie JOP s GTN •PZZ bylo doplněno o mechanické výstrahy •Rekonstrukce peronizace podle vyhlášky č. 398/2009 Děkuji za pozornost