OPTIMALIZACE PLÁNOVÁNÍ TRAS VE VYBRANÉ SPOLEČNOSTI AUTOR: KATEŘINA ŠPINAROVÁ VEDOUCÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE: ING. MARTIN TELECKÝ, PH.D. OPONENT BAKALÁŘSKÉ PRÁCE: ING. ONDŘEJ HEPPLER ČESKÉ BUDĚJOVICE, ZÁŘÍ 2023 OBSAH PREZENTACE ❖ CÍL PRÁCE ❖ VÝZKUMNÉ OTÁZKY ❖ ZÁKLADNÍ TEORIE ❖ POUŽITÁ METODA OPERAČNÍHO VÝZKUMU ❖ DOSAŽENÉ VÝSLEDKY ❖ VÝSLEDKY PO OPTIMALIZACI TRAS ❖ POROVNÁNÍ ❖ DOPLŇUJÍCÍ DOTAZY – VEDOUCÍHO PRÁCE A OPONENTA PRÁCE CÍL PRÁCE ❖ CÍLEM BAKALÁŘSKÉ PRÁCE JE MAXIMALIZOVAT POČET OBSLOUŽENÝCH ZÁKAZNÍKU ZA POMOCI CLARK – WRIGHTOVY METODY VE VYBRANÉ SPOLEČNOSTI ZABÝVAJÍCÍ SE INTERNETOVÝM PŘIPOJENÍM PŘI ZOHLEDNĚNÍ FAKTORU ČASU. ❖ CÍLEM APLIKAČNÍ ČÁSTI BYLO VYUŽITÍ METOD OPERAČNÍHO VÝZKUMU. ❖ INFORMACE PRO ZPRACOVÁNÍ APLIKAČNÍ ČÁSTI BYLI ZÍSKÁNY Z VLASTNÍCH ZKUŠENOSTÍ. VÝZKUMNÉ OTÁZKY ❖ JE MOŽNÉ ZA POMOCÍ VYBRANÉ METODY OBSLOUŽIT VŠECHNY ZÁKAZNÍKY? ❖ JE MOŽNÉ OBSLOUŽIT BĚHEM JEDNOHO DNE VŠECHNY ZÁKAZNÍKY S OHLEDEM NA OMEZENOU KILOMETRICKOU VZDÁLENOST PRO OBSLUHU VOZIDLEM TECHNIKA? ❖ JE MOŽNÉ SNÍŽIT POČET UJETÝCH KILOMETRŮ POMOCÍ CLARK – WRIGHTOVY METODY? ZÁKLADNÍ TEORIE ❖ POJEM LOGISTIKA LOGISTIKU JE POTŘEBA VYUŽÍT K ZÍSKÁNÍ VYŠŠÍ ZISKOVOSTI A KONKURENČNÍCH VÝHOD POMOCÍ VHODNÝCH LOGISTICKÝCH STRATEGIÍ. ❖ DISTRIBUČNÍ LOGISTIKA JEDNÁ O ČÁST LOGISTIKA, KTERÁ ZAČÍNÁ V OKAMŽIKU, KDY SE DODÁ HOTOVÝ VÝROBEK NA SKLAD, A POSLEDNÍM KROKEM JE DODÁNÍ PRODUKTU KONEČNÉMU SPOTŘEBITELI. ❖ OPTIMALIZACE TRAS DOPRAVNÍCH PROCESŮ ZÁKLADNÍM PROCESEM A DŮLEŽITOU ČÁSTÍ DOPRAVNÍCH SÍTÍ JE PŘEPRAVA ZÁSILEK. ZÁKLADEM JE SESTAVA VHODNÉ MODELU PRO OPTIMALIZACI PROCESŮ NA DOPRAVNÍCH SÍTÍCH. ❖ PLÁNOVÁNÍ A DISTRIBUCE TRAS PRO EFEKTIVNĚJŠÍ ORGANIZACI DOPRAVYA ROZVOZ ZÁSILEK JE POTŘEBA KVALITNĚ NAPLÁNOVAT DISTRIBUČNÍ TRASU, ZÍSKAT PŘESNÉ INFORMACE O POHYBU VOZIDLAA SKUTEČNÝCH PRŮBĚŽNÉ VYHODNOCENÍ PŘEPRAVNÍCH NÁKLADŮ. POUŽITÁ METODA OPERAČNÍHO VÝZKUMU CLARK-WRIGHTOVA METODA ❖ CÍLEM PRO MAXIMALIZACI POČTU OBSLOUŽENÝCH ZÁKAZNÍKU BYLA VYUŽITA CLARK – WRIGHTOVA METODA, KTERÁ BYLA PRO OPTIMALIZACI NAŠICH TRAS NEJRELEVANTNĚJŠÍ. ❖ CÍLEM METODY JE MINIMALIZOVAT NÁKLADY SPOJENÉ S PŘEPRAVOU, ALE ZÁROVEŇ ABY KAŽDÝ UZEL BYL OBSLOUŽEN JEDNÍM OKRUHEM. ❖ PRO VÝPOČET TÉTO METODY JE ZÁKLADNÍM POSTUPEM MATICE VZDÁLENOSTÍ A MATICE VÝHODNOSTI, ZE KTERÉ JE MOŽNO POTÉ ZJISTIT OPTIMÁLNÍ TRASY. DOSAŽENÉ VÝSLEDKY ❖ NALEZENÍ OPTIMÁLNÍHO ZPŮSOBU OBSLUHY ZÁKAZNÍKŮ. ❖ NALEZENÍ KRATŠÍ TRASY, NEŽ JE TRASA STÁVAJÍCÍ. ❖ BYLA VYBRÁNA OBLAST MNICHOVICE A PRO VYTVOŘENÍ OPTIMÁLNÍ TRASY BYLO VYBRÁNO 12 VRCHOLŮ (OBCÍ), KTERÉ JSOU NEJČASTĚJI OBSLUHOVÁNY. ❖ BYLY PŘEDEM STANOVENÉ POŽADAVKY ZÁKAZNÍKŮ, KTERÉ BYLY ROZDĚLENÉ ČASOVÝMI OKNY A OMEZUJÍCÍMI PODMÍNKAMI. VÝSLEDKY PO OPTIMALIZACI TRAS ❖ 1. DEN: V0 – V1 – V11 – V2 – V3 – V5 – V4 – V0 ❖ DÉLKA 60,4 KM ❖ DOBA TRVÁNÍ 1H 10MIN (BEZ ZDRŽENÍ U ZÁKAZNÍKA) ❖ CELKOVÁ PRÁCE 6H 31MIN (PŘI ZDRŽENÍ U ZÁKAZNÍKA) ❖ 2. DEN: V0 – V7 – V6 – V9 – V8 – V10 – V12 – V0 ❖ DÉLKA 41,1 KM ❖ DOBA TRVÁNÍ 55MIN (BEZ ZDRŽENÍ U ZÁKAZNÍKA) ❖ CELKOVÁ PRÁCE 7H 15MIN (PŘI ZDRŽENÍ U ZÁKAZNÍKA) CELKEM - 101,5 KM ÚSPORA UJETÝCH KILOMETRŮ - 2 KM ÚSPORA NÁKLADŮ – 81 KČ POROVNÁNÍ PŮVODNÍ TRASA • CELKOVÁ VZDÁLENOST: 103,5 KM. • DOBA TRVÁNÍ: 1H 59 MIN (BEZ OHLEDU NA ZDRŽENÍ U ZÁKAZNÍKA). • NEDODRŽENÍ PRACOVNÍ DOBY. • VYŠŠÍ NÁKLADY NA UJETÉ KILOMETRY. • ČASTĚJŠÍ ÚDRŽBA VOZIDLA. NALEZENÁ OPTIMÁLNÍ TRASA • CELKOVÁ VZDÁLENOST: 101,5 KM. • DOBA TRVÁNÍ: 1H 10MIN (BEZ OHLEDU NA ZDRŽENÍ U ZÁKAZNÍKA). • NIŽŠÍ ÚSPORY – O CCA 42 KM/MĚSÍČNĚ • NIŽŠÍ NÁKLADY NA UJETÉ KILOMETRY – O 20 250 KČ/ROK. • SNÍŽENÍ DOPADU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ. DOPLŇUJÍCÍ DOTAZY VEDOUCÍHO A OPONENTA PRÁCE ❖ JAKOU JINOU PODOBNOU METODOU BYSTE OPTIMALIZOVALA DANÉ TÉMA PRÁCE? ❖ CO VYJADŘUJE FINANČNÍ KALKULACE? UVEĎTE ALESPOŇ TŘI TYPY FINANČNÍCH KALKULACÍ. A JAKOU STRUKTURU MAJÍ? ❖ PROČ JSTE SI VYBRALA PRÁVĚ CLARK - WRIGHTOVU METODU? ❖ ROZHODLA SE FIRMAAPLIKOVAT VAŠE VÝSLEDKY V PRAXI? DĚKUJI ZA POZORNOST