Abstraktní červený geometrický vzorek Návrh výrobního postupu hřídele pro převodovku Autor bakalářské práce: Roman Hora Vedoucí bakalářské práce: Ing. Martin Podařil, PhD., Ph.D. Oponent bakalářské práce: Mgr. Andrej Kubala, PhD. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav Technicko – technologický Cíl Práce • • •Cílem práce je popsat konstrukční řešení převodových stanic se zaměřením na namáhání hybných členů. V aplikační části práce se zaměřit na varianty výrobních postupů jednotlivých komponent a na základě vykonané rešerše ve výrobních postupech navrhnout technologický postup výroby zvoleného člena. • Teorie •Hřídel je strojní součást, která slouží k přenosu síly otáčení a umožňuje spojení různých částí stroje •Nejčastějšími materiály využívané pro hřídel jsou oceli, především pak oceli třídy 11 •Výroba hřídele probíhá těmito operacemi: soustružení; frézování a broušení •Tepelné zpracování hřídel se může provádět: žíhání; kalení a popuštění •Chemicko - tepelné zpracování se na hřídel může aplikovat: cementování; nitridování a boridování •Druhy namáhání vyskytující se na hřídeli: na ohyb; na krut a únavové namáhání Návrh schéma převodovky •Dvoustupňová převodovka s čelním ozubením •Dva páry ozubených kol s přímými zuby • Obsah obrázku diagram, text, řada/pruh, Paralelní Návrh ozubených kol •Ozubené kol 2 má dedendumový poměr 10 •Ozubené kol má dedendumový poměr 45 •Ozubená kola 1 a 3 jsou pastorky a jsou na hřídeli při výrobě • Obsah obrázku ozubené kolo, kruh, kovové předměty, design Hřídel 1 •Jedno ozubené kolo, proto jedna zatěžující síla •Ozubené kolo je s hřídelí vyráběno zároveň •Na obou koncích hřídele stejný průměr vzhledem k ekonomičnosti •Použitá ložiska NNCF 5006 CV z důvodu velké radiální síly •Pro napojení na začátku hřídele slouží pero • Obsah obrázku řada/pruh, diagram, skica, Paralelní Hřídel 2 •Na hřídeli jsou umístěná dvě ozubená kola, proto dvě zatěžující síly •Jedno z ozubených kol je vyráběno současně s hřídelí •Na hřídeli jsou využitá ložiska NUP 2309 ECP z důvodu snažší výměny součásti ložiska • • • Obsah obrázku řada/pruh, diagram, skica, Paralelní Sample Footer Text 7 Hřídel 3 •Na hřídeli se nachází jedno ozubené kolo, proto jedna zatěžující sila •Hřídel je s ozubeným kolem spojena pomocí pera •Na konci hřídele je pera na další napojení •Použitá ložiska NNCF 5012 CV z důvodu velké radiální síly •Z důvodu ekonomky jsem zvolil stejný průměr na obou koncích hřídele • • • Obsah obrázku řada/pruh, diagram, skica, Paralelní Popis byl vytvořen automaticky Sample Footer Text 8 Výrobní postup •Použité operace při výrobě: Soustružení a frézování •Po dokončení výroby byl na povrch hřídele použito procesu broušení •Jako poslední operace byla využitá cementace na zpevnění povrchu •U každé probíhající operace je znázorněná opracovávaná plocha • Obsah obrázku text, snímek obrazovky, číslo, Paralelní Popis byl vytvořen automaticky Navrhovaná opatření • • •Při procesu soustružení hřídele využít součást soustruhu koník z důvodu délky hřídele •Po dokončení výroby soustružením zařadit dokončovací metodu v podobě broušení Dosažené výsledky a přínos práce •U jedné hřídele využito spojení za pomocí drážkované hřídele z důvodu velkého namáhání •Nutnost hřídel v místě ozubeného kola použít proces cementování z důvodu většího opotřebení •Přínos práce je kvalitně a důkladně zpracovaná tabulka s postupem výroby hřídele pro převodovku •Navrhovaná opatření jsou navrhnuta, která se vyskytla při výrobě dané hřídele • • Abstraktní červený geometrický vzorek Návrh výrobního postupu hřídele pro převodovku Autor bakalářské práce: Roman Hora Vedoucí bakalářské práce: Ing. Martin Podařil, PhD., Ph.D. Oponent bakalářské práce: Mgr. Andrej Kubala, PhD. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav Technicko – technologický Otázka č. 1 •Proč se autor rozhodl pří navrhování ložisek pro hřídele 1, 2 a 3 nepoužít kuličkové ložisko