Racionalizace provozu na trati Domažlice – Planá u Mariánských Lázní Autor bakalářské práce: Jan Šafář Vedoucí bakalářské práce: Ing. Jiří Čejka, Ph.D. Oponent bakalářské práce: Ing. Ondřej Skála Cíl práce ● ● ● ● Cílem práce je popsat stávající organizační, technické a technologické řešení řízení a organizování dráhy na uvedené trati. Na základě vlastních poznatků navrhnout nutné technické úpravy. Zpracovat návrh nové organizace řízení provozu na trati a nutné personální změny. Provést vyhodnocení navržených opatření. Metody Zvolený postup při úpravě stanic (nákladišť): ● ● Stanice odbočné, jako jsou Poběžovice a Bor, budou řešeny plnohodnotným zabezpečovacím zařízením, tzn. že výhybky budou opatřeny elektromotorickými přestavníky. Stanice bude vybavena seřaďovacími návěstidly – v těchto stanicích je předpoklad zvýšeného posunu. Vlaky mohou jezdit do a z vícero směrů. Úvraťová stanice Tachov bude zabezpečena taktéž plnohodnotným zabezpečovacím zařízením, a to z důvodu snazšího křižování a případného posunu. Metody ● ● Ostatní stanice budou vybaveny zabezpečovacím zařízením pro regionální tratě a samovratnými přestavníky, a to z důvodu velikosti stanic a jednoduchých provozních poměrů. Nákladiště budou opatřena elektromagnetickými zámky pro uzamykání výsledných klíčů od výhybek a výkolejek. Dále budou koleje opatřeny počítači náprav z důvodu uvolnění traťové koleje. Metody Zvolený postup při úpravě vlakového zabezpečovacího zařízení: ● Pro tyto tratě byl vybrán zabezpečovač ETCS L1 Limited Supervision Stop, jehož použití vychází z Implementačního plánu ETCS, který byl schválen Vládou České republiky – Usnesením vlády České republiky číslo 795 ze dne 13. září 2021. Metody Zvolený postup při úpravě přejezdového zabezpečovacího zařízení: ● ● ● ● ● Metodika rozhodování úrovně zabezpečení přejezdů, ponechání ve stávajícím stavu, či jejich zrušení postupuje podle klasifikace pozemních komunikací. Silnice I. třídy – nejsou řešeny, stávající trať se s tímto typem komunikace nekřižuje. Silnice II. třídy – přejezdy zabezpečit přejezdovým zabezpečovacím zařízením světelným se závorami. Silnice III. třídy – přejezdy je třeba zabezpečit přejezdovým zabezpečovací zařízením světelným se závorami, které se nacházejí v obcích. Ty přejezdy, které jsou mimo obec, pak zabezpečit přejezdovým zabezpečovacím zařízením světelným. Místní a účelové komunikace – přejezdy, které se nacházejí v obcích, je potřeba zabezpečit přejezdovým zabezpečovacím zařízením světelným bez závor. Mimo obec ponechat výstražné kříže, či uzamykatelnou zábranu, PZZ světelné zvážit dle okolností. Metody Zvolený postup při rušení přejezdů: ● Rušení přejezdů bez náhrady nadjezdem či podjezdem lze pouze na místních či účelových komunikacích, a to pokud se nachází v blízkosti jiný přejezd, zároveň to nesmí být jediná cesta (např: k jinému objektu se nelze dostat jinudy, či na pole, apod.). Objížďka nesmí být delší než osm kilometrů. Zvolený postup při úpravě personálního obsazení: ● ● Na vybraných tratích je celkem pět fyzicky obsazených stanic. Stanice v budoucnu přejdou na dálkové ovládání – snížení počtu zaměstnanců a zároveň snížení personálních a mzdových nákladů. Navrhovaná opatření Racionalizace především spočívala v zřízení staničních, traťových, přejezdových a vlakových zabezpečovacích zařízení. Navrhovaná opatření Sumarizace navržených úprav poskytuje rámcový přehled změn: ● ● Plnohodnotné staniční zabezpečovací zařízení s elektromotorickými přestavníky: stanice Poběžovice, Bor a Tachov. Opatření výhybek samovratnými přestavníky: Hostouň, Bělá nad Radbuzou, Třemešné pod Přimdou, Stráž u Tachova, Staré Sedliště, Horšovský Týn. ● Přečíslování výhybek a výkolejek: Klenčí pod Čerchnovem, Horšovský Týn. ● Pozměnění stávajících návěstidel: Bor (vjezdová). ● ● ● ● Instalace nových návěstidel: Klenčí pod Čerchnovem, Poběžovice, Bělá nad Radbuzou, Třemešné pod Přimdou, Stráž u Tachova, Bor (odjezdová), Staré Sedliště, Horšovský Týn. Opatření elektromotorických přestavníků: Poběžovice, Bor a Tachov. Přejezdové zabezpečovací zařízení světelné se závorami: přejezd v obvodu nákladiště Trhanov v kilometru 8,956. Zrušení nákladiště Křenovy – prokazatelná nevyužitelnost. Přehodnocená řešení ● Ustoupeno od plošné instalace plnohodnotného zabezpečovacího zařízení. Důvod: nízká intenzita posunových cest a velikost stanic, kde se maximálně provádí jednoduchý posun. Přínos práce ● ● ● ● Pozitivně posílena plynulost a bezpečnost dopravy. Omezení lidského faktoru a jeho negativním vlivem na bezpečnost provozu. Zjišťování volnosti a obsazení staničních a traťových úseků pomocí technického zařízení. Povolení k vjezdu (odjezdu) do a ze stanice pomocí návěstidel. Nebyla řešena bezbariérovost přístupů na nástupiště. Otázky oponenta ● Který bod na úseku Domažlice – Planá u Mariánských Lázní považujete za nejslabší ve smyslu možných překážek pro modernizaci tratě? Děkuji za pozornost.