VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH ÚSTAV TECHNICKO-TECHNOLOGICKÝ Porovnání energetické spotřeby a emise skleníkových plynů na přepravní relaci Brno - Jihlava Autor bakalářské práce: Ondřej Heppler Vedoucí bakalářské práce: Ing. Vladimír Ľupták, PhD. Oponent bakalářské práce: Ing. Martin Stach České Budějovice, červen 2018 MOTIVACE A DŮVODY K ŘEŠENÍ DANÉHO PROBLÉMU ¢Aktuální téma ¢Kritická situace produkce emisí z dopravy ¢Vysoká energetická náročnost ¢Nový pohled na pochopení produkce emisí ¢ CÍL PRÁCE ¢Evropská norma EN 16258:2012 ¢Porovnání energetické spotřeby/produkce skleníkových plynů ¢Trasa Brno – Jihlava ¢Porovnání hromadné silniční a železniční dopravy ¢ HYPOTÉZY ¢Komparace autobusové a železniční dopravy prokáže, že železniční doprava vyžaduje větší energetické požadavky pro uskutečnění přepravy. ¢Výsledky komparace potvrdí, že železniční doprava je z hlediska množství emisí skleníkových plynů pro životní prostředí šetrnější. ¢Ovlivněním obsazenosti dopravního prostředku silně pozměníme finální výsledky analýzy. ¢ POUŽITÁ METODA ¢Metodika - Evropská norma EN 16258:2012 ¢Jednotka kgCO2e ¢Hodnoty Ew , Gw , Et , Gt (well-to-wheels, tank-to-wheels) ¢ ¢ DOSAŽENÉ VÝSLEDKY TABULKA.png PŘÍNOS PRÁCE ¢Výsledný poměr emisí hromadné silniční dopravy/železniční dopravy ¢Pochopení vztahu emisí a přepravního výkonu SHRNUTÍ ¢Totožné množství osob -> autobusová doprava je výhodnější ¢V praxi větší potenciál ŽD v množství přepravovaných osob -> stává se výhodnější ¢Přepravní výkon -> silný vliv na finální výsledky DĚKUJI ZA POZORNOST ODPOVĚDI NA OTÁZKY VEDOUCÍHO BAKALÁŘSKÉ PRÁCE ¢Vysvětlete 13% shodu ve vaší práci? ¢Teorie -> citace, malé množství dostupné odborné literatury ¢S jakou spotřebou hnacího dráhového vozidla jste uvažovali? ¢59,43 l/100 km ODPOVĚĎ NA OTÁZKU OPONENTA ¢Jakou jste zvažoval trasu autobusu? E50, E65, D1 ¢ C:\Users\Ondřej\Desktop\mapa bak.png