VYSOKÁ ŠKOLATECHNICKÁAEKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH ÚSTAVTECHNICKO-TECHNOLOGICKÝ Síť cyklistických tras v Národním parku Šumava Autor bakalářské práce: Michaela Podlešáková Vedoucí bakalářské práce: Ing. Ladislav Bartuška Oponent bakalářské práce: Ing. Vladimír Faltus, Ph.D. Motivace a důvody k řešení daného problému • Aktuálnost tématu • Osobní vztah Cíl práce • Cílem práce je analýza současného stavu cyklistické infrastruktury (cyklostezky) v Národním parku Šumava ve smyslu turistického využívání. Bude proveden návrh na rozšíření tamější infrastruktury a provedeno dotazníkové šetření jako podpůrný nástroj pro rozhodování k jakým návrhům opatření v rámci BP se přiklonit. Výzkumný problém • Analýza cyklotras a cyklostezek v Národním parku Šumava • Návrh nových cyklotras • Zjištění spokojenosti s rozsahem cyklotras a zájem o trasy nové Použité metody • Metoda sběru dat- odborná literatura, mapy • Terénní výzkum • Vlastní pozorování • Návrh nových cyklotras • Dotazníkové šetření • 100 respondentů • 5 uzavřených otázek • Papírová podoba Dosažené výsledky a návrhy opatření • Analýza cyklotras a cyklostezek v Národním parku Šumava • Vhodné místo pro cykloturistiku • 31 cyklotras, 1 cyklostezka • Rozbor • Návrh nových cyklotras • 6 cyklotras • Mapy • Analýza Dosažené výsledky a návrhy opatření • Dotazníkové šetření • 1. Jezdíte na kole na Šumavě? • 2. Podle čeho si vybíráte cyklotrasu? Můžete zvolit více odpovědí. • 3. Jste spokojeni s rozsahem cyklotras v Národním parku Šumava? • 4. Uvítali byste nové cyklotrasy v Národním parku Šumava? • 5. Kterou z následujících mnou navržených cyklotras byste uvítali pro svůj výlet nebo aby byla postavena? Závěrečné shrnutí • Analýza současného stavu cyklistické infrastruktury (cyklostezky) v Národním parku Šumava ve smyslu turistického využívání • Návrh na rozšíření tamější infrastruktury • Výsledky dotazníkového šetření • Návrhy opatření byly stanoveny • Cíl práce splněn Děkuji za pozornost Doplňující otázky • Vedoucí práce • Jaké další služby v oblasti cyklistické infrastruktury jsou v NP Šumava nabízeny ze strany různých subjektů (pohostinství, cyklobusy, apod..)? Jak hodnotíte tyto služby z Vašeho pohledu? Doplňující otázky • Oponent • Cyklotrasy a cyklostezky na Šumavě jsou uvažovány především z turistických důvodů. Jsou některé z nich využitelné i pro běžnou cyklistickou dopravní obsluhu území? • Prosím o vysvětlení, zda jsou nově navržené trasy uvažovány vážně. Zda lze skutečně uvažovat trasování téměř mimo jakoukoli zpevněnou či nezpevněnou cestu v mapě a zda při jejich návrhu bylo uvažováno využití současné infrastruktury cest a pozemních komunikací, zda bylo přihlédnuto k terénním charakteristikám území a ekonomické i ekologické únosnosti trasování. • Jak snadnou realizaci očekáváte v případě, že trasa otevírá I. zónu národního parku? Nejedná se spíše o nerealizovatelný pokus? Vyhovuje takový návrh požadavkům z kap. 4.2 (výstavba v souladu s přírodou, poskytování životního prostoru ohroženým živočichům)? • Lze ochranu tetřeva hlušce reálně řešit, jak píšete v kap. 4.3, tzn. povolením vstupu turistů a cyklistů do oblasti při doplnění informačních panelů o jejich správném chování v oblasti?