Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Optimalizace dopravně-logistických procesů ve výrobně-distribuční společnosti Autor bakalářské práce: Václav Kotrba Vedoucí práce: Ing. Martina Hlatká Oponent práce: Ing. Lukáš Pešek České Budějovice, červen 2018 oMotivace a důvody k řešení daného tématu oCíl bakalářské práce oVýzkumná otázka a použité metody oCharakteristika společnosti ANTONI CZ, s.r.o. oPostup řešení oVlastní výpočet Maďarské metody oVýpočet Maďarské metody pomocí Makra Dumkosa oDosažené výsledky a přínos práce Struktura prezentace: oPraktické využití znalostí získaných v předmětu Operační výzkum oMožnost zefektivnění procesu rozvozu v reálné podnikové praxi oPokus o dosažení úspory logistických nákladů reálného podniku o Motivace a důvody k řešení daného tématu: oObecný cíl práce: oNa základě analýzy současného stavu dopravně-logistických procesů ve vybrané firmě navrhnout optimalizační opatření, která povedou k zefektivnění vybraných procesů a jejich ekonomické vyhodnocení. o oKonkrétní cíl práce: oSnížení vzdálenosti 2 rozvozových linek reálné výrobně-distribuční společnosti pomocí zvolené metody operačního výzkumu. ¨ o Cíl bakalářské práce: oLze pomocí vhodné metody operačního výzkumu nalézt optimálnější trasu rozvozů a snížit tak provozní náklady dopravně-logistických procesů ve společnosti ANTONI CZ, s.r.o.? o oMetoda sběru, shromažďování a zpracování dat oMetoda cíleného rozhovoru s obchodním ředitelem společnosti oMetoda vizualizace 2 rozvozových tras do mapy oVlastní výpočet Maďarské metody pro 2 rozvozové linky oVýpočet Maďarské metody pomocí Makra Dumkosa o o Výzkumná otázka a použité metody: oČinnost společnosti: oVýroba tepelně upravených masných výrobků oVýroba pokrmů studené kuchyně oRozvoz svých produktů k odběratelům o oRozvoz výrobků: oVlastními automobily na 6 rozvozových trasách oRenault Master s chladírenskou nástavbou oPrůměrná spotřeba 1 vozidla 8,81 l/100 km) oPři plánování linek nevyužit software pro optimalizaci tras o o o o Charakteristika společnosti ANTONI CZ, s.r.o.: Výsledek obrázku pro antoni cz 1.Výběr 2 rozvozových tras 2.Zanesení tras do mapy 3.Zjištění ujetých vzdáleností 4.Vlastní výpočet Maďarské metody 5.Výpočet Maďarské metody pomocí Dumkosy 6.Kombinace získaných nefunkčních řešení 7. oNáhodný výběr: linka Volyně (212,4 km), linka Katovice (209,6 km) oVyznačení daných linek na mapě a měření vzdáleností oTabulky se zastávkami linek, pořadím a vzdáleností o Postup řešení: oMetoda operačního výzkumu sloužící k optimalizaci vzdálenosti okružního problému oSchéma postupu Maďarské metody o oPrvní optimalizovaná trasa 9 sekundárních redukcí oDruhá optimalizovaná trasa 2 sekundární redukce o oZávěr: oÚspěšné provedení vlastní výpočet Maďarské metody oNezískáno funkční řešení optimalizovaných tras oZ důvodu velkého rozsahu matice vzdáleností o o Vlastní výpočet Maďarské metody : oVyužití Excelového makra Dumkosa o oLinka Volyně – 4 kroky optimalizace oLinka Katovice – 4 kroky optimalizace o oPředčasné uzavírání všech samostatných řešení oSestavování alternativ tras náhodnou kombinací získaných nefunkčních řešení Výpočet Maďarské metody pomocí Dumkosy: oNalezena optimálnější alternativa pro obě ze zkoumaných rozvozových linek – kladné zodpovězení výzkumné otázky oLinka Volyně – alternativa s úsporou 5 km na jedné okružní jízdě oLinka Katovice – alternativa s úsporou 2,2 km na jedné okružní jízdě ¨ oRoční úspora linka Volyně 780 km (úspora nákladů na PHM 1566 Kč/rok) oRoční úspora linka Katovice 343,2 km (úspora nákladů na PHM 689 Kč/rok) oPři ceně 22,8 Kč/l PHM bez DPH a spotřebě 8,81 l/100 km o o Dosažené výsledky a přínos práce: ¨ Děkuji za pozornost. oByla společnost ANTONI CZ s. r. o. seznámena s výsledky Vaší práce? Bude na základě těchto výsledků, řešit i další rozvozové trasy? ¨ o oKdo je v současné chvíli ve společnosti ANTONI CZ, s.r.o. odpovědný za stanovení rozvozových tras? Otázky vedoucího a oponenta práce: