Autor bakalářské práce: Ivana Doumelová Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Vladislav Bíba Ph.D. Oponent bakalářské práce: Ing. Jindřich Šedivý *Aktuální problematika bezpečnosti v silniční dopravě * *Zájem o silniční dopravu *Cílem bakalářské práce je zhodnotit bezpečnost v silniční dopravě v oblasti používání jednotlivých druhů zádržných systémů. Dále budou navrženy možnosti řešení. Práce bude zpracována na modelu Plzeňského kraje. *Překročení nejvyšší dovolené rychlosti *V obci - o méně než 20 km/h ale více než 5km/h – 32,88% *V obci - o více než 20 km/h – 9,07% *Mimo obec – o méně než 30 km/h ale více než 10 km/h – 8,53% *Mimo obec – o 30 km/h a více – 2,50% *Nepoužití bezpečnostních pásů (nebo přilby) – 18,01% *Řízení pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky – 1,66% *Údaje z roku 2017 *Zdroj: www.mdcr.cz/Statistiky *Metody sběru dat *Dotazníkové šetření – 15 uzavřených otázek, vyplněno od 89 respondentů *Vlastní výzkum o dodržování rychlosti – 2 místa měření, sledování po dobu dvou hodin *Pozorování chování řidičů na pozemních komunikacích Dotazník Otázka 6 Dotazník Otázka 8 Dotazník Otázka 9 Dotazník Otázka 10 Alespoň jednou za volant pod vlivem alkoholu usedlo 24,72% respondentů. Vlastní výzkum *Problematika bezpečnostních pásů *Častější policejní kontroly a vyšší bodové a peněžní sankce *Nedodržování rychlosti *Podpora instalace zařízení pro úsekové měření rychlosti a některé doplnit o skutečné kalibrované radary, aby řidič nevěděl, o jaký typ radaru se jedná *Alkohol za volantem *Instalace alkoholových zámků do vozidel *Zpřísnění trestů – výší pokuta a odebrání řidičského oprávnění na delší dobu *Oblast Špičák – oprava asfaltového povrchu, připomenutí rychlostního omezení pomocí svislého dopravního značení *Oblast Alžbětín – častější policejní kontroly ve směru od Německa *Otázky vedoucího: ---- *Otázky oponenta: *Euro NCAP - vysvětlete význam zkratky NCAP *V části 2 píšete, že ”Práce bude zpracována na modelu Plzeňského kraje.” Má tomu čtenář rozumět snad tak, že si stanovíte nějaký (zjednodušený) model, který aproximujete na Plzeňský kraj, nebo jste vytvořila nejprve model kraje (2D, 3D, jiný apod. - uveďte jaký). Data o rychlosti jsou ze dvou místních částí Železné Rudy, což nelze považovat za model kraje. Zbývá tedy ono v práci popsané a zhodnocené dotazování. Pokud bychom měli zohlednit počet obyvatel Plzeňského kraje, pak vzorek 89 osob není rozhodně reprezentativním výběrem. Navíc je zde ještě jiný aspekt, a to sice ten, že nikde v dotazníku není selektivní otázka na bydliště v Plzeňském kraji/mimo tento kraj, ledaže byste tento jev eliminovala sama již před zahájením dotazování konkrétního respondenta. Jakým způsobem dotazování probíhalo? *Bylo možné (dokázala jste nějak odhalit/eliminovat) nějakým způsobem odfiltrovat nesprávně (úmyslně chybně) zodpovězené dotazy? * * * * * *Otázky oponenta: *V práci uvádíte, jak by se situace změnila, kdyby na základě naměřené hodnoty rychlosti byl řidič sankcionován (pokutován). Proč tomu tak v tomto případě není? Jaká je přesnost měření přístrojů umístěných na vámi vybraných stanovištích (kalibrace, certifikace apod.)? *V opatřeních navrhujete v místní části Špičák pro tzv. lesní úsek (kdy se řidič může domnívat, že již není v obci) 2 možné postupy, a to sice: * a) zvýšení rychlosti a následně její opětovné snížení * b) ponechání současného stavu s upozorněním na danou situaci svislou dopravní značkou *Vzhledem k tomu, že cílem práce je zhodnotit bezpečnost, kterou z uvedených možností preferujete? * * * * *