RODINNÝ DŮM V PASIVNÍM STANDARTU Autor bakalářské práce : Filip Papež Vedoucí bakalářské práce : Ing. Mar>n Dědič Oponent bakalářské práce : Ing. Michal Lávička Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko - technologický Červen 2020 Motivace a důvody k řešení daného problému 02 Cíl práce 01 Výsledky 05 Metodika 04 Výzkumné otázky a hypotézy 03 ShrnuA 06 Motivace a důvody k řešení daného problému 02 Cíl práce 01 Výsledky 05 Metodika 04 Výzkumné otázky a hypotézy 03 ShrnuA 05 • Architektonická studie • Dokumentace pro stavební povolení • Textová část „Cílem práce je návrh zelené střechy s porovnáním vhodnosti intenzivní/extenzivní zeleně na řešeném objektu a vyhodnocení těchto řešení v rámci výstavby RD z hlediska legislativy, CO2 a globálního oteplování.“ RODINNÝ DŮM V PASIVNÍM STANDARTU RODINNÝ DŮM V PASIVNÍM STANDARTU Motivace a důvody k řešení daného problému 02 Cíl práce 01 Výsledky 05 Metodika 04 Výzkumné otázky a hypotézy 03 ShrnuA 06 „Končí doba, kdy střešní zahrada byla spíše kuriozitou než skutečnou potřebou. V budoucnu by měla mít střešní zahrada a všechny její prvky podstatný vliv na životní prostředí města jako celku i na prostředí samotného bydlení.“ – Le Corbusier, 1923 • Rozšíření znalostí • Progresivní stavebnictví • Nové technologie • Přemýšlení v širších souvislostech • Aktuální společenský panel • Životní prostředí • Uhlíková stopa a globální oteplování MoBvace a důvody k řešení daného problému 02 Cíl práce 01 Výsledky 05 Metodika 04 Výzkumné otázky a hypotézy 03 Shrnutí 06 Dokáže vhodně zvolené provedení zelené střechy kompenzovat emisní zátěž 1 obyvatele ČR vznikající osobní automobilovou dopravou? Extenzivní, intenzivní, nebo polointenzivní zelená střecha pro RD „Dům v sadu“ ? Může vegetační plocha / střecha v zástavbě přispívat k ochraně klimatu a prostředí? Motivace a důvody k řešení daného problému 02 Cíl práce 01 Výsledky 05 Metodika 04 Výzkumné otázky a hypotézy 03 ShrnuA 06 Teoreticko-metodologická část • Analýza odborné literatury a důkladná rešerše Aplikační část • Návrh variantního řešení • Stanovení rozpočtu pomocí euroCALC 3 • Vyhodnocení tepelně-technických parametrů • Vyhodnocení LAI indexu • Stanovení vhodné varianty ekonomickým bodovým způsobem Teoreticko-metodologická část • Analýza odborné literatury a důkladná rešerše Aplikační část • Analýza dat osobní automobilové dopravy Motivace a důvody k řešení daného problému 02 Cíl práce 01 Výsledky 05 Metodika 04 Výzkumné otázky a hypotézy 03 Shrnutí 06 Stanovení rozpočtu pomocí euroCALC 3 Cena za 1 m2 na povlakové krytiny bez DPH [CZK] Cena za 1 m2 na tepelné izolace bez DPH [CZK] Vícenáklad na 1 m2 bez DPH [CZK] Dotace NZÚ na 1 m2 zelené střechy bez DPH [CZK] Výsledná cena 1 m2 zelené střechy bez DPH [CZK] Extenzivní varianta 1557,96 1177,41 - 800,00 1935,37 Polointenzivní varianta 2475,78 1177,41 586,54 800,00 2439,73 Intenzivní varianta 2770,67 1177,41 586,54 800,00 2734,62 Motivace a důvody k řešení daného problému 02 Cíl práce 01 Výsledky 05 Metodika 04 Výzkumné otázky a hypotézy 03 Shrnutí 06 Vyhodnocení LAI indexu LAI [m2] LAI [m2] medián Listová plocha střechy [m2] Extenzivní varianta 2,4 5,7 1 166,45 9 Polointenzivní varianta 100 131,25 26 859,00 162,5 Intenzivní varianta 11,8 87,15 17 834,38 162,5 MoBvace a důvody k řešení daného problému 02 Cíl práce 01 Výsledky 05 Metodika 04 Výzkumné otázky a hypotézy 03 Shrnutí 06 Stanovení vhodné varianty ekonomickým bodovým způsobem Hodnocení vlastností Hodnocení ceny Hodnocení listové plochy Celkem Extenzivní varianta 95,24 b 100 b 4,34 b 199,58 b Polointenzivní varianta 98,36 b 79,33 b 100 b 277,69 b Intenzivní varianta 100 b 70,77 b 66,40 b 237,17 b 95,24 98,36 100 100 79,33 70,77 4,34 100 66,4 0 50 100 150 200 250 300 Extenzivní varianta Polointenzivní varianta Intenzivní varianta Hodnocení vlastností Hodnocení ceny Hodnocení listové plochy Motivace a důvody k řešení daného problému 02 Cíl práce 01 Výsledky 05 Metodika 04 Výzkumné otázky a hypotézy 03 Shrnutí 06 Analýza dat osobní automobilové dopravy 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 Počet obyvatel 10 538 275 10 553 843 10 578 820 10 610 055 10 649 800 10693939 (10693939) Počet kilometrů [mill.km] 66 260,00 69 705,00 72 225,00 74 327,00 77 971,00 80 996,27 84 138,93 Počet kilometrů [km osoba/rok] 6287,56 6604,70 6827,32 7005,34 7321,36 7574,04 7867,91 Počet kilometrů [km osoba/den] 17,26 18,13 18,74 19,23 20,10 20,79 21,60 Meziroční růst [%] - 5,04 3,36 2,61 4,52 3,88 3,88 Motivace a důvody k řešení daného problému 02 Cíl práce 01 Výsledky 05 Metodika 04 Výzkumné otázky a hypotézy 03 Shrnutí 06 Analýza dat osobní automobilové dopravy 2018 Počet obyvatel 10 649 800 Emise CO2 [kt] 12 751,49 (61,19% z celé dopravy) Emise CO2 [kg osoba/rok] 1 197,35 Emise CO2 [g osoba/den] - Výpočet 3 278,17 Emise CO2 [g osoba/den] – European Enviroment Agency 3 417,00 Emise CO2 [g osoba/den] - průměr 3 347,59 Motivace a důvody k řešení daného problému 02 Cíl práce 01 Výsledky 05 Metodika 04 Výzkumné otázky a hypotézy 03 Shrnutí 06 Analýza dat osobní automobilové dopravy 2018 Zastoupení [%] Počet osobních automobilů s benzínovým motorem 3 514 937 61,15 Počet osobních automobilů s naftovým motorem 2 214 201 38,52 Počet osobních automobilů s elektrickým motorem 2 482 0,04 Počet osobních automobilů ostatních (LPG, …) 16 244 0,28 Motivace a důvody k řešení daného problému 02 Cíl práce 01 Výsledky 05 Metodika 04 Výzkumné otázky a hypotézy 03 Shrnutí 06 Výsledky Spotřeba kyslíku způsobena individuální automobilovou dopravou v ČR (2018) 3,567 kg O2 obyvatel/den Spotřeba kyslíku na 1 km jízdy osobním automobilem v ČR (2018) 0,177 kg O2 /km Motivace a důvody k řešení daného problému 02 Cíl práce 01 Výsledky 05 Metodika 04 Výzkumné otázky a hypotézy 03 Shrnutí 06 Výsledky Produkce kyslíku navržené polointenzivní zelené střechy 18,26 kg O2 plocha/den Spotřeba kyslíku 4 členné rodiny pro kterou je navržený RD 14,268 kg O2 /den Motivace a důvody k řešení daného problému 02 Cíl práce 01 Výsledky 05 Metodika 04 Výzkumné otázky a hypotézy 03 Shrnutí 06 Výsledky Hodnota asimilační plochy pro kompenzaci CO2 obyvatele ČR (2018) 3357,18 m2/den Hodnota plochy navržené vegetační střechy pro kompenzaci CO2 39,97 m2 osoba/den Hodnota plochy navržené vegetační střechy pro kompenzaci 1 km 1,99 m2 /km 0 10 20 30 40 50 60 0 500 1000 1500 2000 2500 3000 3500 4000 4500 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 g O2 obyvatel/den 3055,02 3209,01 3316,98 3403,71 3567 3679,83 3823,2 3971,88 4125,87 4285,17 Asimilační plocha [m2] 2875,31 3020,24 3121,86 3203,49 3357,18 3463,37 3598,31 3738,24 3883,17 4033,1 Navržená zelená střecha [m2] 34,23 35,96 37,17 38,14 39,97 41,23 42,84 44,5 46,23 48,01 VÝVOJOVÝ MODEL CO2 Z OSOBNÍ AUTOMOBILOVÉ DOPRAVY v kontextu navržené vegetační střechy Motivace a důvody k řešení daného problému 02 Cíl práce 01 Výsledky 05 Metodika 04 Výzkumné otázky a hypotézy 03 Shrnutí 05 • Cíl práce byl splněn • Vychází z exaktních institucionálních zdrojů • Zajímavé výsledky analýzy a úhel pohledu • Rozšíření znalostí • Progresivní stavebnictví • Nové technologie • Přemýšlení v širších souvislostech • Aktuální společenský panel • Životní prostředí • Uhlíková stopa a globální oteplování Doplňující dotazy Jak byste vyřešil slabé místo a>ky (DET- D.1.1.17) tak, aby i směrem dolů byly splněny tepelně technické vlastnos>? Jak a kde všude by šla využít vegetační střecha/ stěna jako městský mobiliář? Mělo by ozelenění mobiliáře velký vliv na klima ve městech? Děkuji za pozornost.